Jazzman týždňa: The Wrecking Crew

Jazzman týždňa: The Wrecking Crew
Z nadpisu je asi zrejmé, že tohtotýždňové vydanie Jazzmana týždňa nebude celkom tradičné. Dnes totiž nepôjde o jedného človeka, ale ani o kapelu v bežnom slova zmysle. The Wrecking Crew je pomenovanie, pod ktorým sa skrýva skupina elitných štúdiových hudobníkov pôsobiacich v 60. a 70. rokoch minulého storočia v meste Los Angeles. Išlo o špičkových hudobníkov trénovaných v jazzovej i klasickej hudbe. Ich doménou však bola pop music a rock and roll.
 
Umelcov ako Frank Sinatra, Cher, či Bob Dylan pozná väčšina. No podstatne menej ľudí už rozpozná mená ako Carol Caye, Frank Capp, alebo Bill Pitman. Práve oni však stáli za notoricky známymi hitmi popových hviezd. Spolu s niekoľkými ďalšími (rovnako neznámymi) hudobníkmi nahrali a produkovali tisícky skladieb, z ktorých sa stovky stali hitmi. Keď počúvame skladby ako „Strangers In The Night,“ alebo „Can't Help Falling In Love,“ väčšinou nerozmýšľame nad ľuďmi, ktorí sa na ich vzniku podieľali, samozrejme s výnimkou hlavného interpreta. Ak sa predsa len zamyslíme, zrejme nám aj tak nenapadne, že hviezdy Top 40 rebríčkov vlastne mali tú istú štúdiovú kapelu.
 
So slovom „kapela“ tu však treba narábať opatrne, žiadne povedomie o kapele totiž neexistovalo. The Wrecking Crew je jednoducho termín, ktorým označujeme členov losangelskej štúdiovej muzikantskej elity vo všeobecnosti a niektorí z nich dokonca tvrdia, že si tak nikdy nehovorili a termín vznikol dodatočne.
 
Počiatky tohto zoskupenia má na svedomí producent Phil Spector, ktorý na začiatku 60. rokov výrazne prispel k vývoju nových metód hudobnej produkcie. Ako jednému z prvých sa podarilo dostať do rádia skutočne mohutný, prierazný a kompaktný zvuk, ktorý dostal názov „Wall of Sound“ (koho zaujíma fenomén Loudness War, korene hľadajte tu, pozn. red.). Realizáciu jeho vízie mal na svedomí jeho house band, ktorý sa postupne rozrastal a chýr o jeho kvalite sa rýchlo rozniesol. Spectoroví hudobníci sa napokon stali najvyhľadávanejšou zostavou v biznise. Nahrávali nielen pre spomínané sólo hviezdy, ale podieľali sa aj na nahrávkach populárnych kapiel ako The Monkees alebo Beach Boys, ktoré svojich inštrumentalistov mali. Často dokonca nie sú uvedení v brožúrach albumov a verejnosť tak nemohla ani len tušiť, že to, čo počujú, vlastne tak celkom chlapci z pláže nie sú. Vedenie vydavateľstiev a štúdií vedelo, že ak chcú kvalitu a efektivitu, treba vsadiť na istotu.
 
Napriek neuveriteľnej diskografii sa o Wrecking Crew dlho nevedelo. Títo hudobníci sa dostali do povedomia až začiatkom 90. rokov, keď bubeník Hal Blaine publikoval svoj memoár a pravda postupne vyplávala na povrch. Dnes sú členovia tohto pozoruhodného zoskupenia oceňovaní a velebení, niektorí boli uvedení aj do rock-and-rollovej siene slávy. Ich popularizácií pomohol aj rovnomenný, len niekoľko rokov starý, dokument, dostupný aj na DVD. Obzvlášť odporúčame, ak ste fanúšikmi filmu s podobnou tematikou zvaným „Standing in the Shadows of Motown.“
 
Členovia Wrecking Crew boli skutoční hudobní majstri a disponovali nie nepodobnými kvalitami, ako mnohí velikáni jazzu. S neuveriteľnou precíznosťou a efektivitou dali podobu populárnej hudbe 60. a 70. rokov. A to všetko v úplnej anonymite.
 
 

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Jim Hughart
Viete, čo má spoločné album “For Django” Joe Passa z roku 1964 a “Still Unforgettable” Natalie...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...