Jazzman týždňa: Tigran Hamasyan

Jazzman týždňa: Tigran Hamasyan
Radovan Baláž

Arménsky jazzový klavirista Tigran Hamasyan sa preslávil svojimi autorskými kompozíciami, ktoré sú silno ovplyvnené arménskou ľudovou hudobnou tradíciou. Tá je charakteristická svojimi stupnicami, modalitou a špecifickými rytmami. Tigran je zároveň jedným z najpozoruhodnejších jazzovo–rockových klaviristov svojej generácie. Jeho zvuk je preniknutý skúmaním nepravidelných metier, akými sú napríklad 5/4 a 9/8, explozívnou dynamikou, presunom medzi akustickými a elektronickými zvukovými plochami, ktoré smerujú až do heavy metalu. V súčasnosti má na konte osem albumov a tucet kolaborácií, z ktorých najznámejšie sú s hudobníkmi ako Serj Tankian, Arve Henriksen, či Ari Hoenig.

Tigran Hamasyan sa narodil v roku 1987 v Arménskom meste Gyumri. Jeho detstvo a domov, v ktorom vyrastal bolo plné hudby. Ako malý chlapec mal svoju najobľúbenejšiu hračku magnetofón. Podľa ucha si potom na klavíri hrával skladby Louisa Armstronga, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath a Queen. Jeho jazzový vkus formovalo najmä fusion obdobie Milesa Davisa. Ako 10-ročný presťahoval sa s rodinou do Yerevanu, kde objavil noty jazzových štandardov. Bolo tomu tak najmä vďaka jeho učiteľovi Vahagovi Hayrepetyanovi, ktorý študoval pod vedením Barryho Harrisa. „Vtedy som pochopil čo je jazz. Naučil ma chápať bebop. Bol to skvelý učiteľ,“ píše Tigran na svojej webovej stránke.

Svoju nahrávaciu kariéru začal tromi albumami pod vydavateľstvom Plus Loin: World Passion (2006), New Era (2008) Red Hail (2009). Po nich sa začalo o ňom šíriť jazzové zvestovanie, ktoré mala na svedomí kritika a ich odovzdané nadšenie pre Tigranovo umenie. Do týchto nahrávok zakomponoval aj arménske ľudové nástroje, ktoré je počuť najmä na prvých dvoch albumoch. Postupne tieto nástroje expandovali do formy kvinteta a na treťom albume sa pridal aj priestor pre speváka.

Jeho posledný album The Ancient Observer (2017) ide naozaj do hĺbky a upriamuje svoju pozornosť na umenie pozorovania. Tigran o tejto tematike vraví: „Je to niečo čo ľudia trénujú veky, aj keď možno podprahovo.“ Prepletenie medzi touto starodávnou pominuteľnou technikou a dnešným svetom v nás vyvoláva existencialistické pocity. Tento album prezentuje pozorovanie sveta okolo nás, v ktorom práve žijeme a ťarchu histórie nesúcu na svojich pleciach. Hudba tohto výnimočného hudobného zjavu a hĺbka do akej dokáže ísť a zasiahnuť je priam neuveriteľná. Veď posúďte sami.

 

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: tigranhamasyan.com

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
Vyhrajte pozoruhodný sólový album „Attempts“ gitaristu Szymona Miku
Mimoriadne talentovaného poľského gitaristu Szymona Miku sme už na stránkach jazz.sk predstavovali...
Jihočeský Jazzový Festival vrcholí
Hoci sa Jihočeský Jazzový Festival v Českých Budějoviciach začal už v pondelok, práve počas...
Letné čítanie: JACO – Výnimočný a tragický príbeh Jaca Pastoriusa
Počas dovolenkových mesiacoch väčšinou siahnu po knihe aj tí, čo k nej majú počas pracovného režimu...
Koľko meria jazz? Napríklad aj 600 metrov...
Už dnes začína v uliciach bratislavského Starého Mesta festival 600 metrov jazzu a bude pokračovať...