Jazzová dvanástka s Róbertom Rovinom
Dnes s gitaristom, učiteľom hry na gitaru pôsobiacim v Prahe Róbertom Rovinom.
Tónika
1. Čo je jazz?
To je veľmi zoširoka položená otázka. Zo začiatku to bolo slovo, ktoré sa použivalo pre sex, potom pre tanec a neskôr pre improvizovanú hudbu. Ak sa dobre pamätám, tak jeden z prvých, kto používal toto slovo bol Francis Scott Fitzgerald - ten písal o dvadsiatych rokoch ako ére jazzu. Pre mňa osobne je to hlavne pocit slobody vyjadrenia a myslím si, že to je aj istý spôsob života. Pre niekoho dokonca životná filozofia.
2. Ste otvorený experimentom spájania jazzu s inými hudobnými žánrami?
Jednoznačne, ja si myslím, že len tak vznikajú nové a zaujímavé veci. Byť vysloveným puristom nemá podľa mňa veľký zmysel.
3. Hovorí sa, že nájsť ten správny nástroj je pre hudobníka prelomová záležitosť. Našli ste ten svoj? Uprednostňujete starší - už hraný, alebo skôr nový nástroj?
Pre mňa je to gitara. Ponúka mi veľkú škálu farieb a je to veľmi expresívny nástroj. Ak mám uvažovať o konkrétnom nástroji - momentálne som veľmi spokojný s tým, čo mám, ale akákoľvek gitara nie je univerzálna, aj keď sa k tomu povedzme nástroje konštrukcie semihollow body blížia. Takže väčšinou ich človek potrebuje viac. A či nová alebo použitá? Dôležité je, aby gitaristovi subjektívne vyhovovala. Gitaristi majú ku svojmu nástroju až osobný vzťah..., nie len gitaristi...
4. Čo vám beží hlavou počas vášho sóla na pódiu?
Ideálne je ak sa mi podarí uvoľniť. Ak nemyslím na veci takzvaného všedného dňa. Je to stav, keď vnímam len svojich spoluhráčov a prežívam s nimi to čo v daný okamih spolu vytvárame.
Subdominanta
5. Ako by ste charakterizovali sám seba v troch vetách?
Som detailista, vačšinou mám na veci vlastný názor, ktorý sa ale snažím nezamieňať so subjektívnymi pocitmi. Zaujíma ma veľa vecí, ktoré s hudbou nesúvisia. Som rád, keď mám aspoň elementárny prehľad a občas nadhľad...
6. Podporuje Vás Vaša partnerka/manželka v jazzovom umení? Chodieva na koncerty?
Podporuje ma predovšetkým moja rodina.
Tónika
7. Zvládnutie nástroja a obrátený životný biorytmus vyžaduje do istej miery aj dobrú fyzickú kondíciu. Venujete sa zvlášť aj tejto stránke?
Popravde som to dlho zanedbával, čo som aj pocítil. V dnešnej dobe začínam každý deň fyzickou rozcvičkou. Je pravdou, že hra na hudobný nástroj je veľmi jednostranné fyzické zaťaženie a je nevyhnutné ho kompenzovať.
8. Čo podľa vás chýba slovenskému jazzu?
Slovenskému jazzu chýba publikum. Pretože na Slovensku neexistuje pravidelná klubová scéna. To znamená, že v meste ako sú Košice by mali byť aspoň dva, ale aby som nebol idealista minimálne jeden jazzový klub - kde je produkcia každý deň, kde je vstupné, kde dostanú hudobníci primeraný honorár. Klub, ktorý má zvládnutý marketing a propagáciu. Je to miesto, kde hrajú miestny a hosťujúci umelci. Chýba mu školstvo - viem, že už sú isté možnosti študovať jazz aj na Slovensku, ale je to pomerne čerstvé... Dá sa povedať, že venovať sa jazzu na Slovensku si vyžaduje maximálne zanietenie... Slovenskému jazzu chýba žánrovo orientované rádio v neposlednom rade...
Dominanta
9. Poznám vtip: Viete aký je rozdiel medzi XXL pizzou a jazzovým hudobníkom?
Pizza dokáže nasýtiť štvorčlennú rodinu.
Aká je v tomto smere praktická stránka jazzmanovho života?
Každý človek je iný. Sú hudobníci, ktorí žijú tak, že ani slovo bohémsky to dostatočne nevystihuje a sú umelci, ktorí žiju relatívne normálne. Je pravdou, že keď sa s niekým zoznamujem a hovorím, že som hudobník, často dostávam otázku: "a ty sa tým živíš?„, tak sa akosi sama ponúka odpoveď: “ja sa živím lesnými plodmi...“
Subdominanta
10. Vediete alebo chcete viesť svoje deti vedome k hudbe?
Deti nemám, takže k hudbe vediem vedome hlavne cudzie deti, keďže pracujem ako učiteľ hry na gitaru. Ale hra na hudobný nástroj by mala byť súčasťou všeobecného vzdelania každého človeka. Nie preto, aby boli všetci hudobníkmi, ale aby touto formou získali vzťah k hudbe a umeniu vo všeobecnosti, aby bola spoločnosť vzdelanejšia a kultúrnejšia a aby povolanie hudobník nestálo v hierarchii spoločenskej relevantnosti na bližšie nezistenom mieste.
Tónika
11. Využívate internet na propágaciu svojich hudobných aktivít?
Využívam, ale zďaleka nie všetok jeho potenciál.
12. Ako by ste vysvetlili laikovi, čo je krásne na hudobnom žánri zvanom jazz?
Verbálne popisovať hudbu nemá zmysel. Najlepšie, čo môže muzikant urobiť je to, že hudobne vychováva svoje okolie. Ľudia často nepoznajú ani kvalitný pop. Mám skúsenosť, že veľa ľudí povie, že im sa jazz nepáči ale keď im pustíte nejakú nahrávku alebo niečo zahrajete, tak ten jazz, ktorý nemajú radi, ani nevedia identifikovať.
Ďakujem za rozhovor.
Jarmila Žuffová
Odkazy: