Konceptuálny album Johna Petrucelliho: Sprítomnenie a koncentrácia ako nástroj k vnútornému obohateniu

Konceptuálny album Johna Petrucelliho: Sprítomnenie a koncentrácia ako nástroj k vnútornému obohateniu
Radovan Baláž

Nový album tenor saxofonistu Johna Petrucelliho Presence je ambiciózne rozľahlý. Vystupuje na ňom jazzové kvinteto (klavír, basa, gitara, bicie a saxofón) spolu so sláčikovým kvartetom. Tie spolu vytvárajú zaujímavú koncepčnú hudbu nesúcu názvy ako Field of Heaven, Garden of Angels a Scallop Shell of Quiet. Ďalším originálnym znakom je obal albumu pripomínajúci dizajn albumov producenta Sun Ra. Celková jeho dĺžka je 82 minút a aj skúsenému poslucháčovi sa občas počas neho stane, že jeho koncentrácia zablúdi niekam úplne inam. Napriek tomu sa však Presence zdá byť pozoruhodne energický a podmanivý.

Zaťaženie konceptuálnym aparátom je nižšie, ako by si ktorýkoľvek skeptik mohol predstaviť. Z časti je tomu tak preto, lebo sláčiky na tejto nahrávke jej zväčša len poskytujú akýsi jemný a ľahký komentár. Ich mix je úplne v úzadí a preto nikdy nedominujú priebehu hudby (možno až príliš v úzadí). Naopak jazzová zostava je jasná a zrozumiteľná.

John Petrucelli je pohotovým hráčom s vyváženým tónom. Jeho prístup k nástroju pravdepodobne nie je až taký osobitý, no napriek tomu na nahrávkach počuť, ako ho niektoré harmonické postupy a rytmické motívy strhnú do víru deja, kde sa preukáže jeho skutočná vášeň z hudby. Viaceré skladby končia tým, ako vybehne z bezpečných mantinelov práve počas špirálovito sa krútiacich akordov. Emočná hĺbka albumu Presence zabraňuje tomu, aby sa z neho stali len cvičenia určené na akademické účely. Bubeník Gusten Rudolph tu zohráva kľúčovú rolu, pretože dokáže hrať komplexné rytmy a dodržať pritom momentum počas celej dĺžky albumu.

Úvodná a záverečná skladba majú tendenciu vo forme a výraze, ktorá sa blíži etudám. Nie je tiež úplne zrejmý saxofonistov zámer, s ktorým použil sláčikové kvarteto pri inštrumentácií tohto albumu. Konceptuálny zámer trochu poslucháčovi tým pádom uniká. Napriek tomu sa na ňom nachádza mnoho muzikálnych momentov a zábleskov krásy. Určite sa na neho treba pozrieť.

 

Radovan Baláž

Zdroj: allaboutjazz.com

 

 

 

 

Ďalšie články

Príbehy majstrov saxofónu - Don Byas
Carlos Wesley “Don” Byas sa narodil 21. októbra 1912 v Muskogee, Oklahoma. Ako dieťa z muzikantskej...
Hudba z prvej a klipy v skicári: Darkness Positive vydávajú debutový album plný nadhľadu
Sú z Martina, hudba je pre nich psychohygienou a skúšobňa relaxačným miestom, kde vznikajú...
Tom Harrell nestráca na svojich umeleckých kvalitách: CD Moving Picture ako prierez štýlov
Tom Harrell patrí do skupiny jazzmanov, pri ktorých sa ťažko určuje ich najväčšie pole pôsobenia...
Najúspešnejší jazz súčasnej Ameriky: Už v piatok na džezákoch
Fanúšikovia kvalitnej hudby a mladého jazzu sa už nevedia dočkať piatku – 19. októbra. V tento...
Jazz v Nórsku robia aj Slováci: Koncert úspešnej Slovenky onedlho u nás
Vedeli ste, že slovenská jazzová obec má svoje zastúpenie aj v Nórsku? Bubeníčka a skladateľka...