Lia Pale: Všetko, čo v živote robím, je spojené s hudbou

Lia Pale: Všetko, čo v živote robím, je spojené s hudbou
jazz.sk

Lia Pale je mladá rakúska umelkyňa. Samú seba nepomenováva ako interpreta, či  speváčku a skladateľku. Narodila sa v hudobníckej rodine v hornom Rakúsku vo Welse a predtým, než v 16-tich rokoch začala navštevovať hodiny spevu, sa venovala štúdiu klavíra a flauty. V detstve navštevovala hodiny baletu a ovláda umenie stepu. Táto všestranná umelkyňa navštívi Slovensko a bude na Bratislavských jazzových dňoch prezentovať skladby z nového albumu, ktorý vyjde začiatkom roka 2015, a v ktorom hudbu pre Liu zaranžoval zakladateľ Vienna Art Orchestra, Mathias Rüegg.

 

Na Bratislavské jazzové dni prídeš so zostavou excelentných hudobníkov. Čo nám o nich vieš povedať? Ako sa ti s nimi spolupracuje?

Ešte stále si veľmi dobre pamätám, keď som sa prvý krát stretla s Ingrid Oberkanins, Hansom Strasserom, Harry Sokalom, Jurajom Bartošom and Mathiasom Rüeggom. Mali sme skúšku na nahrávanie CD albumu Gone Too Far a ja som bola neskutočne nervózna. Všetko sa to udialo tak rýchlo a náhle a zrazu som sa ocitla obklopená týmito neuveriteľnými hudobníkmi so všetkými ich skúsenosťami. Cítila som sa ako úplný začiatočník, veľmi neistá a zároveň vďačná... Mala som úžasnú možnosť naučiť sa od každého jedného z nich veľmi veľa – to, ako pristupujú k hudbe, cítia ju a prežívajú. Ich muzikantské zručnosti boli neuveriteľne inšpirujúce a zároveň až deprimujúce svojim rozsahom. Harry Sokal nahral na album všetky saxofóny a flauty, čo budete v Bratislave naživo počuť v podaní Fabiana Ruckera. Absolútne zbožňujem Hansa, Ingrid, Harryho, Juraja a Mathiasa a jediná vec, ktorá sa mi nepáči je, že som ich nestretla skôr.

 

Pri tvojom povolaní pravdepodobne veľa cestuješ...

Cestujem veľa a veľmi rada. Cestovanie má čo do činenia so zvedavosťou a myslím, že to je veľmi dôležitá a zdravá súčasť môjho života. Cestovanie Vám dáva možnosť získať si odstup od mnohých zažitých zvykov a dennej rutiny a je preto veľmi inšpirujúce. Rok som študovala vo Švédsku a ako dobrovoľníčka som pracovala v Tanzánii. Navštívila som už Indonéziu, Kaliforniu, Maroko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Grécko, Anglicko, Nemecko, Francúzsko, Španielsko a Taliansko. Ale rada by som zo sveta videla oveľa viac, samozrejme najradšej ako hudobník.

 

Ako by si definovala samú seba?

Chaotický snílek s príležitostnou štipkou kreatívneho narcizmu.

 

Pôsobíš ako trochu bláznivé milé dievča. Si vôbec niekedy vážna?

Pre odpoveď na túto otázku si vypožičiam citát od pána Charlesa Chaplina: „Na to, aby ste sa vedeli skutočne smiať, musíte byť schopní prijať všetku svoju bolesť a vedieť sa s ňou hrať.“

 

Ktorí hudobníci, alebo umelci všeobecne, Ťa najviac ovplyvnili?

Billie Holiday a Charles Chaplin.

 

V týchto dňoch dokončuješ prípravy CD albumu Gone Too Far s Mathiasom Rüeggom a ostatnými skvelými hudobníkmi. Ako sa ti nahrávalo?

Čas, ktorý sme strávili nahrávaním albumu vo Švajčiarsku v Powerplay, bol pre mňa niečím naozaj výnimočným. Je ťažké oddeliť najlepšie a najhoršie momenty, pretože na konci sa to celé zleje do jedného uceleného kreatívneho procesu, v ktorom je veľa striedajúcich sa intenzívnych momentov, kedy sa cítite na vrchole aj na dne. Čo mám veľmi rada na práci v štúdiu je určitý špecifický druh koncentrácie, ktorý rastie s tým ako sa každý jeden človek postupne otvára a všetci sa snažia zo seba dať svetu to najlepšie. Táto atmosféra vo vás vyvolá výnimočný stav, kedy sa Vám zdá, že všetko ostatné okolo Vás sa za chvíľu rozplynie.

 

Aký je teda podľa teba Gone too Far?

Je ťažké vôbec zhmotniť do slov niečo o týchto skladbách.  Na začiatku to boli pre mňa iba tieto skladby a ja – a rozhodnutie sfinalizovať túto prácu do nejakého hmotného konca. Zrodenie albumu trvalo skoro rok. Texty skladieb sú od Willa Millera, ktoré tvoria súčasť piesňového cyklu Zimná cesta od Franza Schuberta, a ktoré som preložila do angličtiny. Hovoria o ceste človeka, ktorá sa zmenila na sebapoznávaciu cestu vlastným vnútrom, dušou. Človek túlajúci sa zimnou krajinou zažíva pocity osamelosti, odcudzenia, odlišnosti od iných, reminiscencií a spomienok na jeho milovanú. Nikdy predtým som nepracovala na niečom takom rozsiahlom a necítila takú potrebu uchopiť túto tému a prežiť a spracovať ju. Otázka „prečo“ ku mne nikdy neprišla, aj keď sa ju ja sama rada pýtam. Aranžmány na motívy Schubertovej skladby napísal skvelý Mathias Rüegg. Hudba je mnohovrstevná a je kombináciou žánrov od popu cez jazz až po klasickú hudbu. Keď sa pozerám naspäť, nemám pocit, že by som si tieto skladby vybrala ja. To ony si vybrali mňa. Vyrástli na mne, prenikli mojim srdcom a zmenili a obohatili mňa aj moje hudobné horizonty.

 

Aké sú Tvoje plány na najbližšie mesiace?

Najbližšie mesiace sa týkajú najmä práce okolo nového albumu (dúfam). Všetko, čo v živote robím, je a bude spojené iba a len s hudbou.

 

Viem, že máš rada starú éru swingu minulého storočia. Čo sa Ti na nej najviac páči?

Začína to hudbou a končí módou… a samozrejme všetko, čo je medzi tým :-D

 

Bola si už niekedy na Slovensku?

Nikdy som na Slovensku nebola a už sa toho neviem dočkať. Počula som, že sa Vám tam rodí úžasná scéna Lindy Hop!

 

Kde ťa môže verejnosť počuť najbližšie?

Kdekoľvek nájde na tejto stránke http://www.liapale.net, alebo na živo v Bratislave už tento týždeň na Bratislavských Jazzových dňoch.

Rozhovor pripravila Jana Dekánková
Foto: Pawel Karnowski

 

 

Ďalšie články

Piatkový večer Bratislavských jazzových dní vyvrcholil v Blues
Po podarenom štvrtkovom entrée sa Bratislavské jazzové dni presunuli do Incheby, aby otvorili svoje...
Bratislava Hot Serenaders vzdali poctu americkému jazzu
Ansámbel Bratislava Hot Serenaders už vyše dvadsať rokov patrí k tomu najlepšiemu z ...
Súťaž Jazz Start Up: Už vieme, ktoré skupiny postupujú ďalej!
Koncom minulého týždňa zasadla porota súťaže mladých talentov Jazz Start Up a vybrala na základe...
Prvý deň jubilejných Džezákov patril slovenskému jazzu
Už po štyridsiaty raz hlavné mesto hostí dnes už medzinárodne etablovaný festival Bratislavské...
Aký bol rok 2024 v jazze?
Každoročne prichádzajú na pretras najpozoruhodnejšie albumy, najvýnimočnejší umelci či...
Víťazi jednotlivých ročníkov ocenenia ESPRIT
Ocenenie ESPRIT za najlepší domáci jazzový album roka inicioval v roku 2013 zakladateľ portálu jazz...
Odpovede Richarda Autnera
Herca Richarda Autnera mnohí poznajú z dosiek Slovenského národného divadla, divadla Aréna, Divadla...
City Sounds: názvuky jazzového mesta
Presne, ako som pred niekoľkými dňami spomínal: bratislavský City Sounds Festival je výživným a...