Mário Drgoňa: Hudobníkov vždy milo prekvapí pozorné publikum v našom podniku

Mário Drgoňa: Hudobníkov vždy milo prekvapí pozorné publikum v našom podniku
Dávid Oláh
Posledné mesiace mi na Facebooku začala biť do očí fanpage kaviarne a antikvariátu Eleven Books and Coffee. Okrem krásnych priestorov v centre Bratislavy na Baštovej ulici ma zaujali koncerty, ktoré sa tam konajú. Neskôr som sa náhodou zoznámil s tvorcom tohoto konceptu In Between Books Sessions, Máriom Drgoňom. Rozprávali sme sa o začiatkoch podniku a o celkovej vízii a myšlienke tohto projektu, ale aj o budúcich plánoch a aktivitách.
 
Mário prezraď nám, ako vznikla myšlienka otvoriť podnik, ktorý v sebe bude zahŕňať antikvariát a aj kaviareň?
 
Popravde, podnik nie je môj, takže budem len tlmočiť, čo mi bolo povedané, aj to skrátene. Jedného krásneho dňa, v ďalekej bratislavskej Dúbravke, mali Ivan a Sonja e-shop s cudzojazyčnými knihami z druhej ruky. Tieto knihy ale skladovali u seba doma na jedenástom poschodí. Keď si už knihami aj umývali zuby a zakrývali sa nimi, povedali si, že by bolo dobre nemať ich všetky doma. A tak skúsili otvoriť toto skvelé miesto. Ja som len chvíľku býval za rohom a zvykol som prechádzať okolo. Miesto ma na prvý pohľad očarilo a začal som sem pravidelne chodiť na kávu.  
 
 
 
Následne si začal v Eleven Books and Coffee organizovať aj koncerty – jazzové, ale aj rôzne komorné zoskupenia, fúzie mladých talentov a podobne. Povedz nám viac o koncepte In Between Books Session.
 
Ono to celé vzniklo veľmi spontánne. Dozvedel som sa, že tu bude koncert argentínskeho dua Helado Infinito. Povedal som si, že to musím natočiť. Svojho času som totiž mal obdobie, počas ktorého som dokázal sedieť aj šesť hodín denne pri notebooku a brázdiť youtube. Našiel som tak mnoho dobrej hudby. Veľa skvelých kapiel som objavil prostredníctvom kanálov ako NPR Tiny Desk Concert alebo KEXP. Tento koncept ma zaujal. Mal som dojem, že niečo také nám tu chýba. 
Nuž a keďže som tesne predtým spolupracoval na jednom úplne inom natáčaní so skvelou kameramankou Sophiou Boyd a rovnako dobrým zvukárom Tomášom Košjarom, poprosil som ich o pomoc a oni sa do toho nechali namočiť. Som im veľmi vďačný, že mi pomohli to rozbehnúť – následne som musel začať pátrať po iných ľuďoch do štábu, oni dvaja sú totiž pracovne vyťažení.
Natrafil som na Mareka Votrubu – nášho zvukára a okrem toho aj veľmi talentovaného skladateľa a hudobníka a na Sabi Schlosser – našu výbornú kameramanku. Spolu to nám trom funguje už vyše roka. Ale aby som nerozprával len o začiatkoch – doposiaľ sme natočili 35 podujatí. Z koncertov, ktoré sme len natáčali, sa stali koncerty, ktoré už aj organizujeme. 
 
Aké kapely už u vás doteraz vystúpili?
 
Stihli sme privítať naozaj množstvo interpretov, ktorí tvoria vcelku pestrú žánrovú aj národnostnú zmes. Náš projekt začínal najprv na spoluprácach so zahraničnými hudobníkmi, ako napr. Joe Garcia aka Urban Desert Cabaret z Californie – to je pán s gitarou, ktorý je veľmi sympatickým spôsobom podobný Johnnymu Cashovi. 
Ďalej tu bol Algis Fediajevas, veľmi zaujímavý litovský pesničkár či Bardia z Iránu s ich tradičným nástrojom "setar". Poctilo nás aj medzinárodné psychadelické trio Itsa Schokoschok (GB/JP/SK) a nemôžem zabudnúť na koncert Daniela Vezoju, slovinského pesničkára. To bola číra krása. 
Čo sa slovenskej scény týka, zahrali pre nás Gonsofus, Zuzana Mikulcová s Michalom Šelepom, Boris Čellár a Woodpack Brothers, či Chris Ellys. A veľmi sa tešíme aj z toho, že sa nám podarilo dať dokopy koncert Katky Málikovej a jej ansámblu, The Ills, Bulp, Archívneho chlapca, či Bad Karma Boy – tieto sme riešili totiž naozaj dlhú dobu, kým sa ich podarilo zrealizovať. Objavilo sa u nás ale aj viacero zaujímavých, no menej známych mien – nemeckí CEEYS, česko - slovenské jazz trio The Abs, či nedávno Szabó/Turcerová/Maceček. Najalternatívnejším počinom, ktorý sme zatiaľ hostili bola Anna Štěpánová, ktorá mala so sebou len husle, looper a svoj vokál. Takisto sme mali možnosť privítať kapelu Riava, PJUR, Darkness Positive, či Blanche – babu z Čadce s neuveriteľným hlasom. A to som stále nespomenul všetkých, no isto by nikoho nebavilo čítať tu výpočet ďalších mien, však áno? 
 
 
Ako funguje celý tento projekt finančnej stránke? Určite musí byť ťažké zohnať potrebné prostriedky.
 
Nuž, každý asi tuší, že takýto druh aktivity nemá potenciál zarábať. To ale ani nie je jeho ideou. Každý koncert u nás je za dobrovoľné vstupné a chcem, aby to tak zostalo. Aj videá jednotlivým interpretom natáčame a postprodukujeme zadarmo. 
Je šťastím, že nás tento rok finančne podporil aj Fond na podporu umenia, vďaka čomu napr. rozbehneme krásny web a môžeme si dovoliť ubytovať na noc hudobníkov zo zahraničia, či každej kapele dať aspoň nejaký konzum na bare bez toho, aby šiel podnik kvôli nám do straty. 
 
 
Akú máte spätnú väzbu od vystupujúcich hudobníkov a zákazníkov?
 
Myslím si, že s každým, kto u nás účinkoval, máme dobrý, priateľský vzťah. Hudobníci sú veľmi vďační a tešia sa, že u nás môžu hrať. Príjemne ich vždy prekvapí publikum, ktoré je maximálne pozorné a koncentruje sa len na nich. Na divákov máme tiež vždy šťastie; veľmi si pochvaľujú celý koncept aj jednotlivé koncerty.
 
Ako si už spomenul, každý z koncertov točíte. Nie je toto trocha kontraproduktívne v zmysle návštevnosti a podpory živých koncertov? Aký je dôvod tohto kroku?
 
Videá robíme preto, aby sme pomohli potenciálnym, zaujímavým hudobným projektom. Ja sám som sa aktívne venoval hudbe a osobne by som bol nesmierne rád, ak by za mnou prišiel človek s vizitkou alebo mi napísal mail, že mu mám prísť zahrať krátky set a on mi to profesionálne natočí, nahrá a postprodukuje. 
Nuž a či je to kontraproduktívne? Kapacita publika je asi 20 ľudí, takže myslím, že videá v takomto prípade návštevnosť neohrozia. Skôr sú výhodou, pretože ľudia si môžu pozrieť koncert znova z pohodlia obývačky alebo ho majú možnosť vidieť aj tí, ktorí ho nestihli.
Žiaľ, naše videá majú stále vcelku málo pozretí a kanál má za rok len asi 200 odberateľov, čo je škoda, pretože sa na ňom nachádza kopec krásnej hudby. 
 
Aké sú tvoje najbližšie plány, aktivity a ciele s týmto projektom? Aké kapely k vám zavítajú?
 
V prvom rade chceme dostať projekt viac do povedomia verejnosti; zvýšiť sledovanosť videí a počet odberateľov nášho youtube kanála. Boli by sme totiž radi, ak sa prostredníctvom nás bude slovenská hudba šíriť do zahraničia a naopak, pretože aj to je jeden zo zámerov tohoto projektu. Okrem toho, že budeme pokračovať v našich doterajších aktivitách, rozbehneme web, na ktorý budú pribúdať blogy z našich koncertov a rozhovory s interpretmi, ktorí u nás hrali. Takisto tam však nájdete aj funkčný kalendár uplynulých a nadchádzajúcich podujatí.  
Radi by sme tiež boli, ak by sa náš koncept rozšíril i do zahraničia. Čo sa týka kapiel, hlási sa nám mnoho zahraničných hudobníkov a kopia sa aj tí slovenskí, no je ťažké vyhovieť každému a hneď. 
Nedokážeme točiť viac ako dva razy do mesiaca, je to náročné fyzicky aj psychicky. Keďže to nie je full - time job, ktorý by nás živil, viac robiť nemôžeme. 
Každopádne 22.8. nás čaká koncert argentínskeho dua Nicolas y Catalina, takže srdečne pozývam každého čiateľa. September bude veľmi sympatický, mali by nám zahrať Katka Ščevlíková a Anabela Mollová. 
Na október  plánujeme veľkú vec – snažíme sa o spoluprácu s festivalom islandskej hudby Hvalur, ktorý sa bude koncať v Bratislave. Radi by sme ku nám dostali niekoľkých islandských interpretov, no kým nič nie je potvrdené, nerád by som zbytočne prezrádzal viac. 
 
Dávid Oláh

Esprit 2023

Galéria

10325382_480018018849930_6682789950736963586_n.jpg
18320591_805791329573490_159058961594946320_o.jpg

 

 

Ďalšie články

ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...