Po boku Herbieho Hancocka na veľkolepom koncerte ku Medzinárodnému dňu jazzu v Melbourne: Klavirista Tarek Yamani a jeho album Ashur

Po boku Herbieho Hancocka na veľkolepom koncerte ku Medzinárodnému dňu jazzu v Melbourne: Klavirista Tarek Yamani a jeho album Ashur
Lenka Molčányiová

Málokto ho na Slovensku pozná, no vo svete je renomovaným jazzovým klaviristom. Už po druhýkrát sa objavil počas osláv Medzinárodného dňa jazzu na koncertnom pódiu po boku legiend ako Herbie Hancock, Brian Blade, Wayne Shorter, Richard Bona či Zakir Hussain. Pôsobí v New Yorku a jeho originálna tvorba bola v roku 2010 ocenená prvenstvom na prestížnej Thelonious Monk International Jazz Composer’s Competition.

 

Tarek Yamani sa narodil v libanonskom hlavnom meste Beirút, kde jeho mladosť a vnímanie okolia do istej miery ovplyvnila aj dramatická dlhoročná vojnová situácia v Libanone. Niet divu, že jeho tvorba je tak plná napätia a zreteľných prvkov arabskej klasickej hudby. Tieto pri spojení s afro-americkou jazzovou tradícou vytvoria žáner ktorý sa označuje ako ,,afro - tarab’’ (tarab je koncept arabskej hudby: vzbudzovať silné emócie v človeku skrze hudbu).

 

Jazzovému klavíru sa v mladosti začal vzdelávať úplne sám. Vytvoril si vlastný systém, učil sa od tých najlepších – z nahrávok. Obľubil si taktiež diela klasických skladateľov, najmä tie od J. S. Bacha, ktoré sú doteraz jeho veľkou hudobnou inšpiráciou a výzvou. Okrem komponovania sa dostal aj k rôznym experimentom ako napr. ,,The Well-Inverted Clavier’’ kde Bachove skladby hrá na obrátenej klaviatúre. Jeho hudbu môžete počuť aj vo viacerých krátkych filmoch (I say dust, Like salt). Ako mnoho jazzových hudobníkov sa neskôr usídlil v New Yorku, kde nahral aj jedno zo svojich troch albumov ,,Lisan al Tarab’’ (2014).

 

 

Svoj debutový album s názvom ,,Ashur’’, vydaný v roku 2012 nahral s triom v Nemecku. Hoci je to už staršia nahrávka, nedá mi nepredstaviť ju ako výnimočný originálny počin hodný pozornosti. Album je pomenovaný podľa starodávneho egyptského boha Ashura. Je plný originálnych a výrazných tém, naročných rytmických paternov a foriem či prekomponovaných aranžmánov známych štandardov a piesní. V kompozíciach cítiť vplyvy klasickej, arabskej, indickej a africkej hudby cez pop, rock či flamenco a sambu.

 

Už pri prvých tónoch albumu nás okamžite upúta fakt, že namiesto kontrabasu, či basovej gitary doprevádza zvyšných dvoch hráčov tria tuba. Toto sa často nepočuje, keďže zvládnutie takých tažkých rytmických partov, a najmä rýchlych ,,walking bass’’ liniek vyžaduje skvelú techniku, ktorou slovinský tubista Goran Krmac rozhodne disponuje. Klavírne trio dopĺňa výborný slovinský bicista Kristijan Krajnčan. Ich dokonalá súhra, rytmická precíznosť a dynamická energia, ktorú vložili do každej skladby je veľmi príťažlivá. Brilantné témy a klavírne sóla, v ktorých sa Tarek netají svojou vymakanou technikou, znalosťou náročných polyrytmov a pravidiel kontrapunktu, sú nielen rytmicky ale aj harmonicky zaujímavé a plné napätia.

 

Album je tvorený desiatimi rôznorodými skladbami. Z orginálnej tvorby to je prvá skladba ,,Passeggiata’’, s ponurým úvodom do nového hudobného sveta, ktorým poslucháč putuje pri počúvaní celého albumu. Temnejšie časti sa v skladbe striedajú s tanečným flamenco rytmom, podporujúcim odľahčenú melodickú linku, čo vytvára zaujímavý kontrast a dynamiku v skladbe. Ďalšou je ,,Sama´i yamani’’, za ktorú Tarek získal ocenenie na súťaži Thelonious Monk Competition v roku 2010. Kompozícia je založená na arabskom rytme ,,sama’i‘’ zapísanom v 10/8 metre, nad ktorým znie ľúbivý arabský motív. Motívy sa postupne transformujú do komplexnejšej podoby, a sú pútavo  spracovávané počas celej skladby a klavírneho sóla. 

V dvoch skladbách ,,Giant Trane‘‘ a ,,26-2‘‘ počuť jasný odkaz na tvorbu Johna Coltrana, ktorú originálne zaranžoval pre toto špecifické trio. Celkom prekvapivo prebehne z harmonicky náročných skladieb aj do jednej popovej piesne ,,Everbody´s got to learn sometime'' od Jamesa Warrena. Na moje potešenie je celý album zakončený poctou J.S. Bachovi neobyčajnou interpretáciou ,,Preludia No.2 v c mol’’. Trúfli by ste si niekedy zahrať si Bachove prelúdium v 7/8 metre? Tu sa môžete inšpirovať, ako zaujímavo to môže znieť.

 

Záznam z gala večera osláv Medzinárodného dňa jazzu z Melbourne - Star Global Concert 2019

 

 

Ak sa aj vám páči spájanie prvkov tradičnej hudby blízkeho východu s jazzom a ďalšími žánrami, albumy Tareka Yamaniho vrelo odporúčam. Verím, že sa podarí ho raz priniesť na Slovensko.

 

Foto: Marta Lamovsek

Lenka Molčányiová

 

 

Ďalšie články

Rodí sa ďalší jazzový cimbalista: Ľubomír Gašpar sa chystá koncertovať a nahrávať CD
Na jar sa objavil na českej súťaži Jazz Fruit - Mladí ladí jazz, pred pár týždňami získal dve...
Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Ďalší hudobný prírastok na československej scéne: Martin Konvička vydáva debutový album s názvom Coming Homo
Mladý český klavirista Martin Konvička už o pár dní vydá svoj debutový album. Akustický formát tria...
Last Ark Out: Lift - napred a nestratiť sa!
Keď mi pred niekoľkými týždňami pristála v poštovej schránke obálka z Kanady ešte som...
Alan Bartuš neprišiel a predsa zvíťazil!
   Piatok 15. marca patril v priestoroch rozhlasovej Pyramídy predovšetkým slovenskej...
Aj Teri Čikoš dôveruje jazzu
Nielen Bratislavčania už niekoľko rokov vzhliadajú k legendárnej koncertnej sérii In Jazz We Trust...
Igor Ochepovsky to zabalil
Fanúšikovia pozoruhodnej českej formácie Ochepovsky Project smútia, pretože jej líder po ôsmich...