Multižánrová slovenská speváčka a hudobníčka Sisa Fehér sa posledné desaťročie pohybovala medzi Prahou, Londýnom, Kodaňou či Parížom a výsledkom týchto aktivít bola séria pozoruhodných autorských projektov. K tým najvýraznejším patrili Fehero Rocher, Bardo, Used to be a Sofa alebo septeto KHI, v ktorých bezprostredne premiešavala jazz s elektropopom, funkom, swingom a mnohými ďalšími žánrami. Práve dnes vydáva novú nahrávku, ktorá je opäť inou a zvukovo originálnou správou o stave jej vnútorného sveta zrkadliaceho dnešné spoločenské výzvy.
Predchádzajúci album Sisy Fehér „khi“ (Slnko Records 2021) presiahol viaceré hranice a to nielen medzinárodným obsadením. Autorka hudby i textov kládla dôraz na celistvosť jednotlivých kompozícií, ktorých atmosféra, ako aj aranžérsky prístup oscilujúci medzi pestrosťou a striedmosťou, evokovali skôr projekty škandinávskych hudobníkov. Aktuálna nahrávka „Mammatus“ (Slnko Records 2024) je trochu inou správou o stave jej vnútorného sveta. Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom a niekedy bývajú aj predzvesťou tornáda. To naznačuje aj tému albumu, ktorá rieši našu spoločnosť v rozpade no oplýva istou dávkou optimizmu do budúcnosti. Zmenou oproti predošlej nahrávke je ľahké upustenie od tradičnejšieho a ľúbivejšieho jazzového zvuku. Upriamenie sa na experimentálnejšiu zvukovosť prináša doteraz nepočuté postoje, v istom zmysle korešpondujúce s dystopickými náhľadmi. Tento aspekt ide ruka v ruke s nežnými či hravými textami a melódiami.
Každý kto má dieťa, sa stretáva s dilemou do akej miery sa na aktuálne vážne pochybenia spoločnosti pozerať cez optimistický pohľad optimistický. Ten je však pre rodiča nevyhnutný. Sisa Fehér v hlbokých autorských textoch písaných po anglicky nazerá na rôzne sociálne a psychologické témy a kontempluje skrz svoj vlastný pohľad na problém, no v niektorých skladbách, i skrz pohľad dieťaťa (Money, Mama). Otvárajú sa témy ako alternatívne fakty (Ride), presýtenosť informáciami (Feed), enviromentálne výzvy po exspirácii (Rebellion) či romantizovanie všetkých týchto chýb (Welcome, Orfeu). Skladba s minimalistickým textom Taro je venovaná autorkinej dcére a obsahuje pár esenciálnych materinských rád. „Témou nahrávky je idealizovanie našej budúcnosti skrz bolestný optimizmus úzko spätý s materinským citom,“ dodáva Sisa Fehér. „Ten má napomáhať k nežnejšiemu pohľadu na komplikovanú enviromentálnu a spoločenskú situáciu vo svete a romantizovať predpokladanú dystopickú budúcnosť, s ktorou sa budú musieť pasovať práve ďalšie generácie. Urgencia riešenia tejto situácie bez negatívnych a nenávistných procesov je utopistickou predstavou, ktorú sa snažím manifestovať ako reálnu možnosť.“
Štúdiovými partnermi Sisy Fehér boli predovšetkým hráč na klávesových nástrojoch Vojtěch Procházka a trubkár Oskar Török (dvojica, ktorá sa po jej boku objavuje najčastejšie), trombonista Štěpán Janoušek, kontrabasista Miloš Klápště a dvojica bubeníkov – Marek Urbánek a Jakub Kačic, ktorá sa v niekoľkých skladbách dokonca objavuje v tandeme. V dvoch skladbách hosťoval na albume aj slovenský experimentálny gitarista Štefan Szabó. V jednej z piesní sa k sextetu pripoja deti z Banskej Štiavnice a spevácky zbor Superar z Veľkého Krtíša. Nahrávka vznikala vo vynikajúcom Štúdiu Svárov neďaleko Prahy, kde v posledných rokoch čoraz častejšie zaznamenávajú svoje nápady poprední českí i slovenskí umelci. Zvuk a mixovanie mal pod palcom zvukový inžinier Lukáš Martinek, o mastering sa postaral Matouš Godík. Autorkou pôsobivej ilustrácie na obálke je slovenská vizuálna umelkyňa Lucia Večerná, ktorá stojí aj za celkovým dizajnom albumu „Mammatus“. Nahrávka ešte pred svojím oficiálnym vydaním vyvolala sériu nadšených reakcií: „Sisa Fehér na albu Mammatus přináši silnou autorskou výpověď s jasným konceptem i svobodou, která je cítit v každém tónu,“ uviedol hudobný publicista a programový riaditeľ Radia Proglas Milan Tesař. „Ve spolupráci s vynikajícimi hudebníky se jí podařilo zachytit – mohu-li to tak z pozice muže vnímat – autentické emoce i poetiku mateřství. Výsledek je hudebně podmanivý a emocionálně vrstevnatý.“ A chválou vo svojej recenzii v odbornom magazíne Harmonie nešetrí ani hudobný publicista Tomáš S. Polívka: „Sisa Feher albem Mammatus potvrdila schopnost vývoje. Odvahu nesetrvávat na vyzkoušených mustrech, byť nezapírá rukopis. Ať to tak zůstane.“
Album „Mammatus“ bude dostupný na digitálnych platformách od pondelka 11. novembra 2024. Album vyjde aj na vinylovej platni, hoci sa pôvodné plány skomplikovali. „Pôvodne som sa dohadovala s holandskou spoločnosťou Deepgrooves, pretože to bola všeobecne najekologickejšia lisovňa vinylových platní,“ dodáva Sisa Fehér. „Počas našej komunikácie na všetko reagovali promptne a profesionálne. Keďže to bola skvelá a overená firma, bez obáv som zaplatila za objednávku, netušiac o ich finančných problémoch a o tom, že koncom októbra vyhlásia bankrot. Táto investícia je zrejme nenávratne preč a preto som sa rozhodla spustiť predpredajovú kampaň prostredníctvom portálu Donio.“ Album si môžete v digitálnej forme ako aj na LP zakúpiť v predpredaji na serveri Donio na tomto linku, alebo prostredníctvom vydavateľstva Slnko Records. Okrem toho je „Mammatus“ dostupný na bežných streamoch.
https://soundcloud.com/sisa-feher
https://tidal.com/browse/artist/9747232
https://deezer.page.link/KYHowB3XyiPkAnqb9
https://open.spotify.com/artist/3NHjUV9NfnGtIzLYN2X8Yk
https://music.apple.com/cz/artist/sisa-feher/1123302702
Autor: Peter Motyčka podľa tlačovej správy