Recenzia CD: Kopčák, Gavranovič, Oliveira - Cigarette After

Rakúska Universität für Musik und darstellende Kunst Graz patrí pre svoju pozíciu i kvalitu k obľúbeným destináciám mnohých slovenských jazzmenov, ktorí by radi svoje umenie zdokonalili na vysokej škole európskej úrovne. Niet preto divu, že práve absolventi z Grazu tvoria čoraz početnejšiu skupinu slovenských muzikantov nie len doma či v Rakúsku ale i za hranicami ďalších krajín. Jedným z najnovších príspevkov tejto ´grazskej školy´ je album s názvom Cigarette after medzinárodného tria okolo slovenského saxofonistu Jána Kopčáka s Čiernohorcom Filipom Gavranovičom na synth gitare a Luísom Oliveirom na bicie. Za albumom stojí košický label Hevhetia.

„Stlačiť červené tlačidlo a hrať. To je to, čo sme spravili niekoľko krát a na konci každého z týchto stretnutí sme mali mnoho materiálu. Veľa dobrých aj zlých nápadov ale tiež niekoľko neskutočných momentov. A to je hlavná idea tohto albumu. Zobrali sme tieto momenty a pokúsili sme ich „zarámovať, tak ako to robia maliari.“ Takto opísali v booklete proces vzniku Cigarette after samotní členovia. Slovák, Čiernohorec a Brazílčan na svojom debutovom albume zarámovali sedem hudobných obrazov pohlcujúcich prvky free jazzu, minimalistického ambientu a zvukového experimentátorstva každého z hráčov. Napriek tomu, že trio hudobníkov na celej ploche uchováva svoju introspektívnu melancholickú atmosféru, samotné skladby miesto uspávania sršia dobrými a umne zahladenými nápadmi.

Už úvodná ´Minds & Time´ naznačuje, čo je ťažiskom zvuku kapely. Nad pulzujúcim loopom sa pomaly rozvíja prvý z mnohých dialógov saxofónu a gitary. Kopčák i Gavranovič svojou vzdušnou prehľadnou melodikou a silnou gradáciou jasne pripomínajú éterického Garbareka s Rypdallom, ale veď prečo nie. ´Did You Ever Say Sorry?´ zaujme netradičnými formovými riešeniami, napr. bubeníckym sólom hneď po pomalom intre skladby, vyšpičkovaním atmosféry v strede skladby a následným chilloutovým návratom v závere. V príznačne nazvanej ´Grey´ trio opäť mení smer, ambientné melodické momenty tu nahrádza atematická zvukovo drsná šeď. Trio s nástrojmi skúša a vymýšľa, najmä Kopčák zo svojho saxofónu vyťahuje stále nové a nové textúry. V piatej ´Fake Doctor´ to už nie je žiadna trojica introvertov ale skutočne jazzujúci Rage Against the Machine s nadupanými funk-rockovými gitarami a saxofónom burácajúcim á la Guillame Perret. V závere albumu kapela opäť zjemňuje - ´Just to be with You´ s perkusívnymi bicími navodzuje vďačné etno nálady, posledná ´For my Little Girl´ je so svojou lahodnou zapamätateľnou témou takmer až atmo-slaďákom.

Cigarette after nadväzuje na dnes stále populárne trendy „šedého“ atmosferického jazzu inšpirované dlhoročnou činnosťou ECM Records. Trio však namiesto samoúčelného experimentovania a objavovania teplej vody (s ktorým sa v experimentálnej tvorbe poslucháč stýka často) vsadilo na eklektickú zmes rôznych hudobných prvkov od ambientu po funk, na umné remeselné prevedenie a plynulú gradáciu každej skladby i celého albumu. Do šedého albumu sa ľahko ponoríte, sedem skladieb príjemne uplynie a Vy si môžete dať onú cigaretku po.

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Speváčka Hanka Gregušová vydáva druhý album