Recenzia CD: Ľubomír Gašpar Cimbal Project - The point of View

Cimbalista Ľubomír Gašpar iba pred pár mesiacmi vydal svoje debutové CD s názvom Cimbal Project The point of view. Album bol nominovaný na ocenenie Radio_Heads v kategórii world music, v ktorej aj zvíťazil. Aj z tohto dôvodu odporúčam každému záujemcovi o modernú hudbu vypočuť si ho.

Koncepcia Gašparovej hudby je nesmierne pestrá - okrem samotného cimbalu, hlavne z hľadiska štýlu a jednotlivých aranžmánov. CD obsahuje ľudové piesne z rôznych krajín – slovenská "Macejko Macejko", grécka "Zorba", "Russian Lullaby", "Vyleteli jarabice z doliny". Gašparovi sa výborne podarilo spojiť jednotlivé žánre, ktoré na seba logicky nadväzujú. Okrem ľudoviek sú na albume aj Ľubomírove autorské kompozície - "Boosa For Claudy", "Jewish Wedding" a "Valašská". Gašparovými siedemanmi sú Peter Korman na kontrabase, Kristián Kuruc hrá na bicích nástrojoch a Jakub Tokoly – klavír.

Úvodná "Jewish Wedding" má moderný groovujúci rytmus spojený s exotickými stupnicami a melodickou líniou. Téma má silný semitský charakter. Zaujímavý je aranžmán skladby, v ktorej sa striedajú tutti pasáže s komornejším triovým zvukom. Jakub Tokoly tu zahral výborné jazzové sólo. "Russian Lullaby" má pomalšie tempo v posadenom funkovom rytme. Prichádza tu pekná zvuková zmena, keďže hlavnú melódiu hrá kontrabas so slákom. Moderne poňatý "Macejko, Macejko" je zaranžovaný vo fast swingovom tempe plnom vynikajúcich jazzových improvizácií – Gašpar sa svojou melodickosťou, technikou, výborným frázovaním a širokou slovnou zásobou bez problémov vyrovnáva tradičnejším jazzovým nástrojom, ako je klavír či saxofón. Kapela šľape ako hodinky. Všetci hudobníci hrajú vynikajúco svoje náročné party aj sóla.

Debut Ľubomíra Gašpara je krásnym fusionom moderného jazzu, world music a etna. Jeho vynikajúce aranžmány a výber skladieb vytvorili kompaktný album s unikátnym zvukom a hudobným konceptom. CD si zaslúžene odnieslo sošku rádiohláv, k čomu Ľubomírovi gratulujem a teším sa na live verziu jeho hudby na slávnostnom odovzávaní ocenení ESPRIT - už 30. apríla o 20.00 hod. v Divadle Aréna.

Stanley Clarke: Z hudby sa stáva zvukový fast food
Stretli sme sa s ním pred vypredaným bratislavským koncertom. S hudobnou legendou, basistom,...
Ceny Esprit sú odovzdané: Hlavnú cenu za najlepší slovenský jazzový album získala Sisa Michalidesová