Recenzia CD: Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass
Recenzia CD: Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass
Presné ako švajčiarske hodinky, esteticky príťažlivé ako ich dizajnovo najpodarenejšie modely a zároveň fragílne ako ich filigránska mechanika. Taký je album poľského saxofonistu a kapelníka Szymona Łukowského. Názov „presýpacie hodiny“ síce v sebe skrýva ešte inú symboliku spätú s Łukowského hudbou, tá časovo presná a nekompromisne postupujúca je ale veľmi dôležitá.
-------------------------
Szymon Łukowski Quintet Feat. Hannes Riepler – hourglass
Hevhetia/ 2017/ HV 0136-2-331
Interpreti: Szymon Łukowski – saxofóny, basový klarinet; Hannes Riepler – gitara; Dominik Bukowski – vibrafón, marimba; Paweł Urowski – kontrabas; Sławek Koryzno – perkusie
„Hourglass“ je v poradí druhý autorský počin tohto poľského laureáta viacerých jazzových cien (najlepší inštrumentalista - XVI Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych I Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu 2013; najlepší inštrumentalista - XIII Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu 2008...). Hoci funkčnosť a estetika kvalitných náramkových hodiniek mi príde k popisu nahrávky vydanej v Hevhetii trefnejšia, aj paralela k dramatickému odsýpaniu zrniečok v presýpacích hodinkách má však niečo do seba. Hudba v prevažne Łukowského kompozičnom rukopise odsýpa v presvedčivej plynulosti a poslucháča nenechá ani na chvíľu na pochybách, že sa jedná o poctivý prírastok v diskografii moderného európskeho jazzu. Adjektívum „európske“ je dôležité a hádam príznačnejšia by bola aj špecifikácia – „poľské“, pretože tá elegancia s akou je celý album zaranžovaný má najbližšie práve k týmto tradíciám a ideovo-estetickým východiskám. Vhodným príkladom môžu byť koniec koncov aj viaceré silné projekty poľskej proveniencie v Hevhetii vydané za posledný rok (napr. Jakub Dyozynski Equilateral Trio; Szymon Mika Trio; Aga Derlak Trio a pod.).
Podobne ako na albume Eary Birds – Śwít, je aj CD hourglass postavené na zvuku vibrafónu. Porovnanie týchto dvoch nahrávok zároveň prezentuje dva zásadné prístupy k tomuto klasickému jazzovému nástroju, tak výrazne definujúcemu charakter oboch nahrávok týchto vychádzajúcich osobností poľskej hudobnej scény. Kým spoluhráč Martiny Kwolek z Early Birds, Marcin Pater je svojim štýlom skôr zaraditeľný do tradície perkusívnej hry Lionela Hamptona, Dominik Bukowski, sideman Szymona Łukowského, už od jeho albumu z roku 2015, je skôr melodickým hráčom typu Red Norva. Ďalší velikán vibrafónu Tom van der Geld bol kritikmi cenený vďaka svojej citlivej hre, ktorá akoby popierala fyzický stret paličiek s plochou platničiek a tie ako by boli skôr rozozvučané iba jemným záchvevom vánku. A práve táto melancholická ale zároveň dynamicky nekompromisná atmosféra sprevádza tak hru Dominika Bukowskeho, ako aj kapelníka Szymona Łukowského a ostatných členov kapely. V baladách ako Second Thought alebo skladbe Seventh sense, či v rovnomennej Hourglass znie celý Quintet umocnený éterickým zvukom vibrafónu tak konzistentne vyrovnane a vyspelo, až je to radosť počúvať. Takmer do poslednej skladby Phantom Limb si hádam ani neuvedomíte prítomnosť hosťa, ktorým je výborný gitarista rakúskeho pôvodu Hannes Riepler. To však nie kvôli tomu, že by bol jeho výkon nedostačujúci, ale jednoducho preto, že celý kvintet aj s jeho inštrumentálnym prínosom je očarujúco kompaktný a tvorí tak celok transformujúci hudbu do vždy znova a znova sa opakujúceho zážitku.
01. Hourglass
02. Seventh Sense
03. Face of many Colors
04. And the winner is
05. Tyrol, Tyrol
06. Chicago
07. Mantra
08. Second Thought
09. Phantom Limb
Text: Miroslav Haľák