Robert Balzar zavŕšil rok novým albumom Vuja-Dé

Robert Balzar zavŕšil rok novým albumom Vuja-Dé
Miroslav Bachura

Rok 2014 zakončil prominentný český basista vydaním očakávaného albumu svojho tria. Novinka s príznačným názvom Vuja-Dé je svojim spôsobom pokračovaním minuloročnej dosky Discover Who We Are, keďže rovnako pozostáva z materiálu zachyteného počas nahrávacích sessions Balzarovej kapely v newyorkskom štúdiu Sear Sound.

 

Robert Balzar už pri vydaní minuloročného albumu naznačil, že nahraný materiál z New Yorku bude stačiť hneď na dva albumy, pričom tieto budú napriek totožnému obsadeniu hudobne trochu odlišné. Elitný basista tradične siahol po komornom zvuku jazzového tria s bubeníkom Jiřím Slavíčkom a novým členom kapely pianistom Jiřím Levíčkom. Kým album Discover Who We Are pozostával z autorských kompozícií členov tria, na novinke Vuja-Dé sa (ako názov naznačuje) hudobníci obracajú ku svojej hudobnej minulosti – znejú jazzové úpravy moravských ľudoviek, kultové Milesove ´All Blues´, Leonard Bernstein či téma Smile Charlieho Chaplina. Pestrý výber prevzatých kusov je ešte doplnený dvoma Balzarovými a jednou Levíčkovou kompozíciou. Album plynie podobne ako jeho minuloročný predchodca najmä v pomalších tempách a introvertnejších náladách, hudobne sa však trio posunulo k prehľadnejším a priamočiarejším aranžmánom, pričom tomuto uhladenému zvuku dominuje najmä Levíčkov elegantný sofistikovaný klavírny štýl. Pod ním nezištne pracuje Balzarov hrejivý plný kontrabas v energickom, no dynamicky pestrom tandeme so Slavíčkovými bicími. Napriek rozmanitej škále hudobného materiálu a nedlhého spoločného účinkovania zostavy však album znie ucelene a premyslene, vďaka Levíčkovmu klasikou poznačenému prístupu k spracovaniu tematického materiálu skladby prekypujú melodicky silnými momentami a prehľadnými harmóniami.

 

Spolupráca jedného z najlepších súčasných českých basistov s kolegami Levíčkom a Slavíčkom i s tímom elitných producentov v New Yorku teda priniesla kultivovaný jazz svetovej úrovne a komornej nálady. Balzar s kapelou prešiel od swingujúcich polôh, cez latino vplyvy, tradične silné folklórne inšpirácie až k modernému akustickému jazzu so sebe vlastnou kombináciou virtuozity, emocionálnej zrelosti a hudobného rozumu. Dvojica newyorských albumov teda bude mať v Balzarovom portfóliu významné miesto a určite si zaslúži pozornosť publika i bez prehnaných superlatívov.

 

 

Foto: robertbalzar.cz

Miro Bachura

 

 

Ďalšie články

Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Report: Dan Bárta a Gustav Brom Big Band/Roberta Gambarini - JazzFestBrno
Ďalším z mnohých zaujímavých koncertov v rámci tohtoročného brnianskeho JazzFestu bolo vystúpenie...
CD Príbehy jazzu: Spôsob ako rozšíriť domácu jazzovú poslucháčsku základňu?
To, že sa jazz radí do kategórie menšinových žánrov spôsobuje najmä úzka skupina fanúšikov tohto...
Kurt Rosenwinkel vydáva nové CD. Názov "Kurt Rosenwinkel Plays Piano" hovorí za všetko
Jazzový gitarista, skladateľ a multiinštrumentalista Kurt Rosenwinkel je známy hlavne ako jeden z...
Agi Hlavenková príchadza so svojim debutovým EP
Slovenská popová hudobná scéna sa ku koncu tohto roka rozrástla o nové EP z dielne...
Album Sonety ansámblu Fera Báleša je na svete. Tabakom ho pokrstil Matúš Jakabčic
V bratislavskom divadle Pavla Országa Hviezdoslava sa 8. novembra uskutočnil krst nového CD "Sonety...
Priekopníci jazzového kontrabasu: nový seriál v Hudobnom živote
Najstarší slovenský mesačník o hudbe Hudobný život prináša zaujímavé články a seriály z dejín jazzu...