Hubert Dupont – Smart Grid: Politický jazz?

Hubert Dupont – Smart Grid: Politický jazz?
Radovan Baláž

Osoba francúzskeho kontrabasistu a skladateľa Huberta Duponta v sebe spája hudbu a politický aktivizmus od momentu, ako jeho Sabil Trio odohralo koncert na Institut de Monde Arabe (Inštitút arabského sveta) v roku 2013 v Paríži. Táto udalosť ho inšpirovala k nahraniu albumov Golan/Al Joulan Vol. 1 (2016) a Golan/Al Joulan Vol. 2 (2017) pod značkou Ultrabolic. Jeho zmes arabskej hudby a jazzu je ovplyvnená taktiež africkou a východoeurópskou hudobnou tradíciou a hovoreným slovom. Dupontovo nové kvarteto sa na albume Smart Grid vracia svojou pozornosťou k západnému jazzu a nespútanej improvizácií.

Začiatky tohto kvarteta siahajú do roku 2007, kedy zapojil saxofonistu Rudresha Mahanthappu do nahrávania Spider´s Dance. Hubert Dupont hrával taktiež po boku Robina Eubanksa a Steva Lacyho. Na tomto albume sa k nemu pridáva alt–saxofonista Denis Guivarc'h , ktorý je dlhodobo známy ako člen Magic Malik Orchestra a spolupracoval so Stevom Colemanom, Louisom Moutinom a inými poprednými európskymi umelcami. Ďalej na albume spolupracoval klavirista Yvan Robilliard, ktorý získal svoje praktické skúsenosti pri hraní s veľkými menami, ako napríklad Wynton Marsalis, či Herbie Hancock. Ako sólista a líder nahral dokopy štyri albumy. Bubeník Pierre Mangeard nahrával v minulosti s francúzskym a senegalským orchestrom.

 

 

Smart Grid pozostáva zo šiestich pôvodných kompozícií, ktoré boli nahrané v sieni Jacquesa Brela v roku 2017. Skladba „Greed“ otvára album dlhým basovým sólom, ktoré vyústi v energickú improvizáciu, ktorá zároveň dáva možnosť zažiariť každému členovi kvarteta. Dupont si berie do rúk slák k začiatku temnejšej „Eoliane“, ktorej zlovestný úvod neskôr vystrieda neviazaná hra saxofónu v medzihre. Koncept albumu opäť mení svoj kurz v skladbe „Helliptic“, ktorá Robilliardovou melodickou hrou na klavír spomaľuje hudobný proces až k minimalizmu. Spolu s „Wonder“ pôsobia tieto dve skladby viac priamočiarejšie, no nechýba im pritom invencia. „Recondition“ je zatiaľ najabstraktnejším úsekom albumu, na ktorý svojou atmosférou skvele naviaže záverečná skladba albumu „Pendulair“ s Mangeardovým extrémne rýchlym sólom.

Výzvou albumu Smart Grid je najmä pre poslucháčov, ktorý poznajú Dupontovo trio, sexteto, či iné Golan/Al Joulan albumy, aby zabudli na predošlé skladateľovo smerovanie a striktný globalistický svetonázor. Dupont sa na pozadí konceptu tohto albumu predovšetkým snaží o to, aby ho poslucháč vnímal v prvom rade ako improvizátora. Je tu obklopený rovnako talentovanými muzikantmi a spolu s nimi nám doručuje nekonvenčný program plný prekvapení.

 

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: https://www.allaboutjazz.com

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
Recenzia CD: Mike Parker a jeho americko-poľská teória
Mike Parker, skladateľ a kontrabasista z New Yorku sa po vydaní svojho debutu v roku 2011...
Avishai Cohen zahral Košiciam akusticky i elektricky
Festival Mazal Tov, Košice 22.07.2013   Hudobným sviatkom možno nazvať koncert Avishaia Cohena...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Laserová show Mattiu Müllera
Pokiaľ sa média nadchýnajú nad hudobným (či skôr vizuálnym) zážitkom z koncertu francúzskeho...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...