Satchmo - nesmrteľná legenda - I. časť

Satchmo - nesmrteľná legenda - I. časť
jazz.sk

Americký džezový hudobník Louis Armstrong, nazývaný aj Satchmo alebo Pops, inšpiroval svojím inovačným prístupom a sólovými improvizáciami celé generácie džezmanov.

Jeho jedinečný štýl priniesol džezu veľké zmeny. Jeden z najslávnejších a najvplyvnejších džezových hudobníkov 20. storočia sa preslávil ako kornetista, no neskôr presedlal na trúbku, s ktorou si ho navždy zapamätal celý svet.

Na konci kariéry sa však preslávil aj ako spevák a stal sa jedným z najvýznamnejších džezových spevákov v dejinách. Svojou tvorbou ovplyvnil nielen trubkárov ako Fats Navarro, Dizzy Gillespie, Miles Davis alebo Wynton Marsalis, ale aj džezových, bluesových a popových muzikantov na celom svete, čo v dejinách hudby nemá obdobu.

Armstrong žil celý život v presvedčení, že sa narodil 4. júla 1900 - "na prvý Deň nezávislosti v novom storočí". Tento dátum uvádza aj väčšina jeho životopisov, no v roku 1980 - deväť rokov po jeho smrti objavil hudobný historik Tad Jones záznam o Armstrongovom krste v kostole Sacred Heart of Jesus v New Orleans, podľa ktorého sa slávny džezman narodil 4. augusta 1901. Niektorí Satchmovi fanúšikovia ale naďalej oslavujú ako dátum narodenia tohto hudobného génia 4. júl. Odôvodňujú to tým, že neexistuje žiaden dôvod, prečo by nemali rešpektovať Armstrongov vlastný životopis. Informácia o 4. auguste 1901 ako o skutočnom dátume narodenia Louisa Armstronga sa objavila aj v knihe Satchmo (1988) Garyho Giddinsa.

Otec robotník, matka prostitútka

Louis Armstrong sa narodil do veľmi chudobnej rodiny v meste New Orleans, v americkej Louisiane. Jeho otec bol robotník a matka slúžka a prostitútka. Mladosť prežil v chudobe v nebezpečnej štvrti. Rodinu najprv opustil otec William Armstrong (1881 - 1922) a matka Mary Albert Armstrong (1886 - 1942) napokon Louisa a jeho sestru Beatrice Armstrong Collins (1903 - 1987) nechala u starej mamy Josephine Armstrong. Výtržníctvo dostalo Louisa ako 12-ročného do nápravného zariadenia Colored Waif's Home, kde sa v tamojšej hudobnej skupine naučil postupne hrať na rôzne nástroje. Ostal napokon pri kornete.

Svoj prvý si kúpil za peniaze, ktoré mu požičala rodina litovských židovských imigrantov - Karnofských. Rodina, ktorá podľa neho sama čelila diskriminácii zo strany "ostatných bielych ľudí", mu dala prácu a starala sa o neho. Na znak vďaky nosil až do konca života prívesok s Dávidovou hviezdou.

Muzikantom sa túžil stať už ako tínedžer. Zatiaľ čo hrával v rôznych skupinách, zarábal si príležitostnými prácami. Sledoval časté sprievody dychoviek, ktoré sa konali v meste a pri každej príležitosti počúval starších hudobníkov. Učil sa od Bunka Johnsona, Buddyho Petita, Blacka Bennyho, no najmä Joea "Kinga" Olivera, ktorý bol jeho mentorom i "otcom". Práve pod vplyvom Kinga sa postupne rozširoval hudobný repertoár mladého Armstronga.

Neskôr hrával v dychovke a na lodiach v New Orleans a cestovať začal s uznávanou kapelou Fate Marable, ktorá hrávala na parníku plávajúcom po Mississippi. Čas strávený v Marable neskôr opísal ako "štúdium na univerzite", keďže tam získal väčšie skúsenosti. V roku 1919 Joe Oliver odišiel do Chicaga a Armstrong dostal jeho miesto v skupine Kida Oryho, označovanej za najlepšiu džezovú kapelu v meste. Hrával vo vlakoch, na lodiach, v miestnych kluboch, ale aj v prehliadkových kapelách ako Papa Celestin's Tuxedo Band.

Hrával "pre čiernych i bielych"

Devätnásteho marca 1918 sa oženil s prostitútkou Daisy Parker. Adoptovali si trojročného Clarenca Armstronga, ktorého matka - Louisova sesternica Flora, zomrela krátko po pôrode. Manželstvo hudobníka sa ale čoskoro rozpadlo. V roku 1922 odišiel Armstrong do Chicaga, kam ho pozval Joe "King" Oliver a pridal sa k jeho Creole Jazz Band. Na začiatku dvadsiatych rokov, keď bolo Chicago džezovým centrom, to bola najlepšia a najvplyvnejšia džezová skupina v meste. Hrávali "pre čiernych i bielych" v slávnej Lincoln Gardens.

V roku 1923 urobili svoje prvé nahrávky pre vydavateľstvá Okeh, Columbia a Gennett. V skupine, ktorá nahrávala, bola väčšina budúcich členov Armstrongových Hot Five a Hot Seven, ale aj Oliverova klaviristka Lillian Hardin, s ktorou sa Louis ako 24-ročný oženil. Práca s Oliverom sa mu páčila, no jeho druhá žena na neho naliehala, aby si našiel "niečo lepšie".

V roku 1924 sa teda s Oliverom priateľsky rozišli a Armstrong odišiel do New Yorku hrať s orchestrom Fletchera Hendersona - najlepšou afroamerickou skupinou tých čias. Aby lepšie pasoval k hudobníkom vo svojej sekcii, začal hrať na trúbku. S Lillian sa v roku 1938 rozviedol a oženil sa s Alphou Smith, ktorú v roku 1942 po jeho boku vystriedala Lucille Wilson.

V roku 1925 hral na kornet v nahrávkach, ktoré vznikli v New Yorku a Chicagu s Hendersonom, bluesovými speváčkami ako Ma Rainey alebo Clara Smith, Blue Five Clarenca Williamsa pre Okeh, alebo speváčkou Bessie Smith pre Columbiu. Vydavateľstvo Okeh v tom čase zaregistrovalo, že niektoré Williamsove platne sa predávajú lepšie než iné - tie, na ktorých sa nepodieľal Armstrong.

 

Pokračovanie onedlho...

Zdroj: Webnoviny

Esprit 2023

Galéria

Satchmo - nesmrteľná legenda - I. časť

 

 

Ďalšie články

ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...