Štefan Bugala a exkurzie pre vnímavých

Štefan Bugala a exkurzie pre vnímavých
Miroslav Halak

Sagacita je názov albumu Štefana Bugalu a toto slovo cudzieho pôvodu má podobný význam ako citlivosť či vnímavosť. Asi najznámejšia je jeho verzia z anglického sagacity kde znamená bystrosť, inteligentnosť, dôvtip. Pri tomto jazykovom okienku nie je márne sa nachvíľku pozastaviť, pretože pri skúmaní súvislostí objavíme až ako veľmi môžu názvy korešpondovať s obsahmi umeleckých diel, hoci ide často o súvislosti náhodné.

 

Pri tejto náhodnosti treba spomenúť aj románsky pôvod slova, kde jeho prominentné využitie nachádzame na konci ôsmeho príbehu siedmeho dňa Boccacciovho Dekameronu, v ktorom pani Sismonda veľmi dôvtipne [sagacità] prejde cez rozum svojmu žiarlivému manželovi. Sagacita teda zdôrazňuje nadanie predvídať a vhodne vyvodzovať dôsledky.

Predpokladať, že autorský počin jedného z najvšestrannejších hráčov na bicie nástroje na Slovensku bude primárne o bicích je legitímne. Zároveň ak poznáme v akých projektoch Štefan Bugala pôsobil tak sa rovnako opodstatnene môžeme nazdávať, že Sagacita bude čistokrvným fusion albumom. Čo ale vymyslí bystrý skladateľ a multiinštrumentalista pre svojho poslucháča, aby ho so síce úplne nezmiatol, ale zároveň aby mu ponúkol pádny dôvod zapochybovať o svojich pôvodných úsudkoch a očakávaniach. Takýto hudobník vymyslí album, v ktorom sa budú skladby odlišovať nie len žánrovo, ale aj inštrumentálnym obsadením, album v ktorom sa od klasických, akustických až po elektrické nástroje vystriedajú aj rôzne zvukové plochy, a ktorý ale napriek tejto dávke experimentátorstva nenechá poslucháča pochybovať o tom, že to čo počúva je rukopisom hráča na rytmický nástroj. Bugalovi sa takýto dôvtipný kúsok skutočne podaril a svojim fanúšikom v nejednej polohe prešiel cez rozum.

Šesť skladieb je dramaturgicky bravúrne zoradených do logického a priam naratívneho celku. Klišé o tom ako niekto svojim dielom rozpráva príbeh môže ísť pri tom bokom, skoro všetko rozpráva nejaký príbeh. Tu sa ale od prvej ortodoxnejšej fusion pozície plynule dostávame, vťahovaní silou ani nie tak gravitácie ako skôr kompozície, do úplne komorných duetov, aby sme následne tvárou v tvár swingujúcemu Nokturnu boli na konci nútení uvažovať o začiatku v Kruhu náznakov a nedopovedaných odpovedí. Aj pohyb v kruhu má svoj rytmus, svoju fázu posunu a jednotlivé sekvencie v podobe šiestich zastavení na tejto dôvtipnej trajektórii prinášajú citlivé a inteligentné motívy šité na mieru ako Bugalovi energickému bubeníkovi jazzrockovej formácie, tak Bugalovi komponistovi, znalého súčasných trendov vážnej hudby, schopného svoje melodické myšlienky účinne tlmočiť vibrafónom, klavírom či syntezátormi. Osobne som obzvlášť uchvátený z dvoch momentov v albume. Tým prvým je tá fantastická atmosféra druhej skladby kde Jarolím Emmanuel Ružička dokázal priam mahavishnuovsky docieliť farebnosť a plnosť monumentálneho progrocku, podotýkam, že v akustickom formáte s husľami! A druhým momentom je to osviežujúce spojenie experimentu a tradície v poslednej skladbe. Tu z povrchu štandardného fusion telesa sa ako echo z iného sveta odráža gitara Andreja Šebana, ktorého improvizačné schopnosti som už dávno nepočul tak dobre integrované! V celku je teda Sagacita exkurzom po okruhu zastavenia hodných pozoruhodností. Treba byť „len“ dostatočne vnímavý.   

Štefan Bugala: Sagacita

Hudobný fond (Music Fund Slovakia), 2019

 

1. Reflective 7:02

2. Sagacita 7:32

3. Pohanská 11:04

4. Konfesia 7:02

5. Nokturno in F 8:13

6. Kruh 8:01

Štefan Bugala – bicie nástroje, vibrafón, perkusie, sample pad, malettkat, klávesy, Matúš Jakabčic, Michal Bugala a Andrej Šeban – gitara, Juraj Griglák a Juraj Gregorík – basgitara, Eugen Vizváry – klavír, Hammond organ, Boris Lenko – akordeón, Ryan Carniaux – trúbka, Milo Suchomel – tenor saxofón, Stanislav Baranec – klarinet, Martin Záhora – flauta, Jarolím Emmanuel Ružička – husle

Galéria

cover.jpg
i1.jpg
i2.jpg

 

 

Ďalšie články

Stanley Clarke: Z hudby sa stáva zvukový fast food
Stretli sme sa s ním pred vypredaným bratislavským koncertom. S hudobnou legendou, basistom,...
Andrej Šeban: Hudba je útočiskom, domovom aj sebarealizáciou
Andrej Šeban a jeho band (Dano Špiner, Peter Rusňák a Michal Fedor) sa vydali na dlhé turné. Ich...
Nový projekt Márie Rehákovej: Fusion jazzu a slovenskej ľudovej hudby
Mladá flautistka Mária Reháková práve rozbieha svoj najnovší hudobný projekt. V Londýne si...
Recenzia CD: Ľubomír Gašpar Cimbal Project - The point of View
Cimbalista Ľubomír Gašpar iba pred pár mesiacmi vydal svoje debutové CD s názvom Cimbal Project...
Súťaž Jazzfruit ide v nedeľu do finále. Podporte svojich favoritov počas online prenosu nad pražskými strechami
Soutěž Jazzfruit pod festivalem Mladí ladí jazz, která už deset let vyhledává zajímavé a nadějné...
Odohrá sa (zrejme?) prvý festival na svete od začiatku koronakrízy. Bavorský Jazzfest Paasau otvorí svoje brány 2. júna.
Náznak, že hudobný život sa začína vracať do normálu. Organizátori jazzového festivalu v bavorskom...
One Day Jazz Festival A-Live 2020: Štvrtkový live stream bude patriť slovenskému kvartetu a nemeckému klaviristovi
Medzinárodný One Day Jazz Festival A-Live prináša do online priestoru tretí zo série ôsmich...
Zamyslenie: čo by sa stalo s jazzom, keby Louis Armstrong zomrel počas poslednej veľkej pandémie?
Keďže v súčasnosti čelíme pandémii koronavírusu, myslím, že je vhodné si spomenúť, že zhruba pred...