Štúdio Slovenského rozhlasu sa zmenilo na miesto radosti a zábavy: José James priniesol do Bratislavy hudbu z černošských kostolov

Štúdio Slovenského rozhlasu sa zmenilo na miesto radosti a zábavy: José James priniesol do Bratislavy hudbu z černošských kostolov
Dávid Oláh
Vo  veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa v poslednú júnovú sobotu uskutočnil ďalší koncert z produkcie City Sounds Festival. Tentokrát išlo o veľmi zaujímavý program, ktorý zaujal veľké množstvo poslucháčov tým, že spevák a gitarista José James sa venuje nielen jazzu, ale aj jeho príbuzným žánrom. 
 
Koncert sa začal niečo po siedmej hodine večer. Predkapelu tvorila speváčka Zuzana Mikulcová s jej kapelou. Mikulcová prezentovala svoju autorskú hudbu z jej rôznych albumov – starších aj novších. Okrem jej krásneho okrúhleho zamatového hlasu, ukázala zaujímavú prácu s looperom, pomocou ktorého si vytvárala vokály a slučky, ktoré jej v mnohých prípadoch poslúžili ako podklad. Treba povedať, že ide o modernú a progresívnu popovú hudbu, ktorá má svoju výpovednú aj umeleckú hodnotu. Hudba si požičiava prvky drum and bass, rocku a soulu. Napriek tomu sa však mnohí diváci na tomto koncerte ošívali, a niektorí aj odišli preč. Pre mňa osobne bol problém jednak v tom, že dramaturgicky mali vybrané skladby veľmi podobný charakter, tempo a koncept. Druhý dôvod bol, že táto hudba sa dosť silno odlišuje od toho, čo robí Jose James. Mal som pocit, akoby tento štýl nezapadol do daného príbehu. Výkon kapely a Mikulcovej prejav, práca s publikom a celkový dojem bol však pre mňa veľmi dobrý.
 
 
Po krátkej pauze sa zaplnené štúdio dočkalo. Na pódium prichádza José James s kapelou, ktorý nenecháva nikoho chladným. Jeho band mal neskutočnú vizáž a charizmu, ktorá sa znásobila fantastickou hudbou, výkonmi a celkovou atmosférou večera. 
 
James prezentoval hudbu zo svojho najnovšieho albumu „Lean on Me“, ktorá, ako už naznačuje názov, je poctou legende amerického soulu - Billovi Whithersovi. Ako úvodná zaznela jedna z hymien tohto žánru a autora – skladba „Ain´t no Sunshine“. Prvá polovica koncertu sa niesla v pokojnej a viac menej jednotvárnej dramaturgii, čo však nikomu z poslucháčov nevadilo. Kapela hrala fantasticky. Išlo o svetovú hudbu v podaní majstrov svojho remesla. Následná zmena sa začala keď začali znieť rýchlejšie skladby s väčším priestorom na sóla. Všetci hráči v tejto kapele sú vynikajúcimi a flexibilnými improvizátormi, čo dokazovali aj na tomto koncerte. Gitarista hral niekedy klasickým bluegrassovým zvukom a štýlom, inokedy „wah wah“ efektom, jeho najväčšia chvíľa však prišla, keď mal „sound“ pripomínajúci Carlosa Santanu a bezchybne napodobnil jeho štýl hry. Ďalším krásnym momentom bola druhá z hymien tohto štýlu – „Just The Two of Us“, ktorú si spoločne s kapelou zaspievalo aj publikom. James sa úžasne ujal role „enterteinera“ a postupne doviedol publikum až k spontánnemu tancovaniu v sále. Na tomto koncerte sme sa pocitovo presunuli do amerických baptistických kostolov, neskutočné množstvo emócií, skvelá hudba, tanec a úprimné vystupovanie kapely vo mne vyvolali práve tento pocit.
 
 
Po záverečnom standing ovations sa kapela ešte raz vrátila na pódium a zahrala notoricky známy soulový hit z 80. rokov minulého storočia - „Big Yellow Taxi“. Slovenský rozhlas sa však už značnú chvíľu predtým zmenil na miesto plné zábavy, radosti a oslavy života a krásnej hudby. Ďakujem organizátorom festivalu City Sounds za výborný koncert a zážitok na celý život.       
 
 
Dávid Oláh
Foto: Rudolf Baranovič

Galéria

20190627-P6270009-Edit.jpg
20190627-P6270025-Edit.jpg
20190627-P6270031-Edit.jpg
20190627-P6270034-Edit.jpg
20190627-P6270040-Edit.jpg
20190627-P6270046-Edit.jpg
20190627-P6270059-Edit.jpg
20190627-P6270083-Edit.jpg
20190627-P6270096-Edit.jpg
20190627-P6270102-Edit.jpg
20190627-P6270115-Edit.jpg
20190627-P6270125-Edit.jpg
20190627-P6270150-Edit.jpg
20190627-P6270197-Edit.jpg
20190627-P6270205-Edit.jpg
20190627-P6270241-Edit.jpg
20190627-P6270250-Edit.jpg
20190627-P6270252-Edit.jpg
20190627-P6270267-Edit.jpg
20190627-P6270269-Edit.jpg
20190627-P6270272-Edit.jpg
20190627-P6270277-Edit.jpg
20190627-P6270281-Edit.jpg
20190627-P6270287-Edit.jpg
20190627-P6270299-Edit.jpg
20190627-P6270301-Edit.jpg
20190627-P6270305-Edit.jpg
20190627-P6270328-Edit.jpg
20190627-P6270334-Edit.jpg
20190627-P6270350-Edit.jpg
20190627-P6270353-Edit.jpg
20190627-P6270369-Edit.jpg
20190627-P6270378-Edit.jpg
20190627-P6270442-Edit.jpg
20190627-P6270472-Edit.jpg
20190627-P6270489-Edit.jpg
20190627-P6270506-Edit.jpg
20190627-P6270519-Edit.jpg
20190627-P6270531-Edit.jpg
20190627-P6270571-Edit.jpg
20190627-P6270607-Edit.jpg
20190627-P6270663-Edit.jpg
20190627-P6270690-Edit.jpg

 

 

Ďalšie články

Zuzana Mikulcová vydáva debutový album Slová
Speváčka a skladateľka Zuzana Mikulcová nie je na slovenskej scéne žiadnym nováčikom. V roku 2010...
Do Košíc prichádza festival Jazz Days, prinesie hviezdneho Richarda Bonu i projekt fenomenálneho bubeníka Antonia Sancheza
Prvé mesiace nového roka premenia Košice na mesto jazzu. Postará sa o to úvodný ročník...
Ľudové Mladistvá krstili: Debutový album prišiel do sveta vo veľkom štýle
Mnoho potleskov sprevádzalo takmer vypredaný koncert slovenskej skupiny Ľudové Mladistvá spojený...
Miloš Biháry Trio v štúdiu Slovenského rozhlasu
Druhé kolo súťaže Jazz START UP posunulo do finále trnavsko-senickú formáciu Miloš Biháry Trio,...
“Women in Jazz“ predstavuje: gitaristka Emily Remler
Vynikajúca, no zabudnutá jazzová gitaristka Emily Remler bola aktívnou na hudobnej scéne najmä v...
Je jazz historicky predurčený na protest? Klavirista Jon Batiste ho berie do ulíc.
Jon Batiste, jazzový klavirista a kapelník známej "Late Show With Stephen Colbert", strávil...
Nový názov i obsadenie: Pressburg Saxophone Quartet sa predstaví poslucháčom už tento štvrtok v Petržalke
Pressburg Saxophone Quartet je nový názov pre saxofónové kvarteto, ktoré v roku 2014 založil...
Jazzmani Nikitin a Šrámek odohrajú koncerty na východe Slovenska i v Maďarsku
Poslednú štúdiovú novinku Altar Double Quintet predstavia v šiestich mestách Slovenska a Maďarska...