Tradičný jazz z pera Vlada Vizára - VII. časť

Tradičný jazz z pera Vlada Vizára - VII. časť
Vlado Vizár

Niekoľko viet o tradičnom jazze.

A čo na to Česko – Slovensko ...?

V tejto – predposlednej – kapitole môjich ôsmych pohľadov na príbeh o tradičnom jazze si pripomeňme,  ako zareagovalo Česko a aj Slovensko v období po prvej svetovej vojne na jazzovú vlnu, ktorá sa prevalila z USA cez Atlantik a cez Európu aj k nám. Tak ako v ostatných štátoch Európy, úrodná pôda pre prijímanie novej kultúry, novej hudby, boli povojnové roky, kedy národy, vyčerpané vojnovými hrôzami dychtili po nových emóciách, zážitkoch a radostiach. Ako presne načasovaný prichádza jazz. Pretože jazz bol v obdobiach tradičného jazzu, dixielandu a swingu úzko spájaný s radosťou z nových zvukov – ale veľmi úzko aj s radosťou z rytmov a možnosti tancovania na túto hudbu, bol preto (a právom) spájaný aj s tanečnou hudbou - a naopak. Oddelenie a vyčlenenie jazzu a tanečnej hudby ako nejazzovej hudby, sa uskutočnilo až neskôr s príchodom moderného jazzu.

 

Česko . Nastala povojnová invázia amerických tancov slowfox, foxtrot, shimmy, charleston. Reagujú orchestre aj hudobní skladatelia, ktorí komponujú a aranžujú pod silným vplyvom amerických vzorov. V dvadsiatych rokoch je to orchester R.A.Dvorského, ktorý sa stáva poslom novej hudby. Vznikajú tiež orchestre Melody Makers, Melody boys, E.F.Buriana. Potom prichádza výrazná osobnosť českej populárnej a jazzovej hudby : Jaroslav Ježek. Jeho celkom netypické a štylizované skladby sú veľmi silne ovplyvnené (ako sám priznal) jazzom a najmä Gershwinom. Dal základ modernej českej tanečnej hudbe, pričom nenapodobnil, ale tvorivo využil cudzie vzory. V tridsiatych rokoch je už vplyv jazzu nezadržiteľný a popri množstve lacných šlágrov sa objavuje snaha o hodnotnejšie jazzové ciele. (Ladislav Habart, Jan Rychlík a iní). Pod vplyvom éry swingu a  osobnosti Bennyho Goodmana, vznikajú veľmi kvalitné orchestre Karla Vlacha, Karla Slavíka, Emila Ludvíka a Gustáva Broma. Po skončení 2.svetovej vojny nastáva pravá swingová horúčka a nesmierne populárny je bigbandový štýl Glenna Millera. Vznik orchestrov, ktoré sa špecializovali na pôvodný americký tradičný jazz a dixieland prišiel po roku 1947, kedy hlavným podnetom boli vystúpenia austrálskeho revivalistického orchestra „Graeme Bell and his Dixieland Jazz Band“ v Čechách. Reprezentantmi boli orchestre „Pražský dixieland“, neskôr „Revival Jazz Band Praha“ , Orchester Ladislava Bezzubky, Mirko Foret Orchestra, a v roku 1961 najmä „Studijní skupina tradičního jazzu“ pod vedením Pavla Smetáčka, ktorá dôsledne a prísne študovala a interpretovala pôvodný neworelánsky jazz. Dnes je v Čechách veľa výborných – aj amatérskych aj profesionálnych – orchestrov tradičného jazzu.

 

Slovensko .  Jazz sa na Slovensku rodil trochu odlišným vývojom, pretože tu nebola taká pevná a spoločná súčinnosť jazzu s modernou tanečnou hudbou ako napr. v Čechách. Tanečnú hudbu na Slovensku viac a dlhšie reprezentovali menšie orchestre, ktoré mali charakter salónnej, kaviarenskej a cigánskej hudby. Aj keď s príchodom swingu vznikli ojedinele aj veľké tanečné orchestre (M.Koziča), pokrok prišiel až okolo roku 1940, kedy vznikli orchestre „Orchester Studio Jazz Ladislava Faixa“, alebo „Orchester Vysokoškolského zväzu študentstva“. V roku 1945 pôsobil v bratislavskom rozhlase Gustav Brom, ktorý bol veľkým prínosom pre pokrok vývoja jazzu na Slovensku. Ďalšie orchestre Siloša Pohánku, dr.J.Leifera, F.Havlíčka a tiež TOČR, ktoré mali charakter tančných orchestrov, pod týmito vpyvmi modernizovali svoje výrazy a aranžmány aj jazzovými prvkami. V štyridsiatych a päťdesiatych rokoch vznikali na Slovensku aj niektoré tanečno -dixielandové orchestre, ktoré vytvorili akési nadšenecké, ale pritom kvalitné hudobné podhubie budúceho rozvoja slovenského tradičného jazzu. Napríklad v Seredi už v roku 1946 vznikol „ALI JAZZ BAND“. Tradičný jazz sa ale stále vážnejšie neštudoval a neinterpretoval – až cca do roku 1958,60, kedy dva filmy premietané v kinách : „Synkopy“ a „Jazzová revue“ stačili na odštartovanie veľkej vlny inšpirácie a vzorov pre dychtivých mladých slovenských hudobníkov. V Banskej Bystrici v roku 1959 vznikol „BANSKOBYSTRICKÝ DIXIELAND“, ktorý hral veľmi kvalitný swingový dixieland – až na celoštátnej úrovni (1.miesto v celoštátnej Súťaži tvorivosti mládeže v Prahe, 1960). Historicky rozhodujúci moment prišiel v jeseni roku 1961, kedy zo študentov bratislavských stredných škôl založili Peter Móric, Karol Sucháň a Igor Čelko „TRADITIONAL CLUB BRATISLAVA“.  Súbežne a takmer súčasne v 1961-62, vznikali najmä v Bratislave ďalšie formácie kapiel tradičného jazzu „REVIVAL JAZZ BAND“, „RAGTIME BAND“, „HOT JAZZ BAND“, „DIXIE STUDENT“ a ďalšie. Bolo to mimoriadne plodné obdobie slovenského tradičného jazzu, ak nehovoríme o ostatných – veľmi kvalitných formáciách moderného a big bandového jazzu. Na súčasnej scéne slovenského tradičného jazzu, popri mene „VV-REVIVAL & TRADITIONAL  BAND“ a „TRADITIONAL CLUB“ Fedora Freša, sa slovenský jazz môže tešiť a tlieskať aj profesionálnej kapele „BRATISLAVA HOT SERENADERS“, ale aj amatérskym formáciám „RAGTIME BAND BRATISLAVA“, „BANSKOBYSTRICKÝ DIXIE BAND“, „THE ORIGINAL DIXIE BAND SLOVAKIA“ Banská Bystrica, „PIEŠŤANSKÝ DIXIELAND“, „DIXIELAND BAND KOMÁRNO“, „St.MARTIN´s VETERAN BAND MARTIN“, „HOT SOUND DIXIE BAND ŽILINA“, „LC TRADITIONAL BAND LUČENEC“, „PREŠOVSKÝ DIXIELAND“, a ak som niektoré meno vynechal, ospravedlňujem sa.

 

 V budúcej, poslednej kapitole rozprávania o tradičnom jazze, si dovolím detailnejšie popísať históriu, vývin a súčasnosť dvoch ťažiskových mien slovenskej profesionálnej scény tradičného jazzu : „Traditional Club“ a „Revival Jazz Band“.  

 

Vlado Vizár

Galéria

"Revival Jazz Band" Bratislava, 1962
"Traditional Club" Bratislava, 1964
Sereďský dixieland
The Original Dixieband Slovakia, Banská Bystrica

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...