Večný filozofický problém - Valér Miko: Conscious Being
Už je to piaty album Valéra Mika, ktorý mám možnosť recenzovať. Okrem sólo Príbehov a Random Coincidences, ktoré nahral so svojím triom, som teda prešiel všetky jeho projekty a vždy som pri ich počúvaní nadobúdal pocit vážnosti tlmočených obsahov. Miko je vo svojej podstate konceptuálny skladateľ. Hoci pomenúva svoje formácie ako trio, či Projekt Gaia, vždy je to on, ktorý v danej hudbe definuje východiská, parametre, trajektóriu, limity, ciele aj ich dôsledky. Výpočet týchto jednotlivých bodov pritom nie je prehnaný: o tom nás presviedča hĺbka spomenutej produkcie, do ktorej konzistentne zapadá aj posledný album Conscious Being (Slnko records).
Východiská: Ak sa na Mikovu hudobnú tvorbu pozrieme ako na súbor rozprávaní, tak ich príčinnou súvislosťou je krehká rovnováha bytia v čase a priestore. Akokoľvek komplikovane to znie, nedá sa týmto existenčným otázkam pri jeho hudbe vyhnúť. Jednotlivé názvy skladieb sú návodom k čítaniu ideového základu, kedy počnúc príchodom na tento svet Birth a skrz rôzne zastávky na ceste životom (Spirit, Intimacy, Evolving, Freedom, Crossing, Peace atď...) spoznávame hudobné kapitoly aktuálneho Mikovho sveta.
Parametre: Pomocnou veličinou Mikovej hudby je baladickosť a romantická poetickosť, trúchlivé kompozície vo formách klasických klavírnych koncertov. U Mika sa inklinácia ku klasickej hudbe premieta v rámci slovenskej jazzovej scény hádam najintenzívnejšie. Nadchnutie sa pre tradíciu veľkými dejinami hudby je latentne prítomné v detailoch gradácií, dynamických vrstvení aj inštrumentácie.
Trajektória: Hlboké myšlienky, ktoré sú artikulované s plnou vážnosťou a rešpektom k tradíciám nástroja a kompozície, sú aj v projekte Conscious Being trasované zákutiami rôznych atmosfér. Možnože je v poslednom projekte autor viac sústredený práve na tie tradičnejšie formy. Hoci trio môže zvádzať k jazzovému ladeniu, v skutočnosti ide viac než v iných doterajších nahrávkach práve o cesty sonát, recitálov a komorných foriem, než o jazzový mainstream.
Limity: Nástrah experimentálnych spojení rôznych hudobných prístupov je mnoho, hoci na tomto mieste je potrebne zdôrazniť, že u Mika vzhľadom na jeho hudobnú evolúciu o experiment nejde. Produkcia tohto skladateľa a klaviristu je hranice voľne prekračujúca, obsluhujúca sa tak vo worldmusic, v klasickej hudbe ako aj v jazzových subžánroch. Výsledok je autentický a uveriteľný, ale aj predvídateľný. Od jedného projektu k ďalšiemu akoby bola jeho cesta zreteľnejšia. Preto sa až tak veľa prekvapení na ploche deviatich skladieb neudeje. Ale to predpokladám nie je cieľom.
Ciele: V dobe smútku, rýchlosti, stresu, hnevu, frustrácie, egoizmu a z toho všetkého vyplývajúcich depresií je hudba tohto albumu katarznou terapiou. Melanchóliou upozorňuje album Conscious Being (Valér Miko – klavír, Martin Gašpar – kontrabas / basgitara, Igor ´Ajdži´ Sabo – bicie nástroje, Pavol Bereza – gitara, Stanislav Palúch – husle, Michal Cálik – trúbka, Martin Geišberg – klarinet / vokál, Ján Kružliak jr. – husle, Peter Dvorský – viola, Branislav Bielik – violončelo) na relativitu času a viacdimenzionálnosť priestoru.
Dôsledky: Spomalenie by malo byť tým najželanejším, k čomu by trávenie času s touto hudbou mohlo spieť. Zodpovedá tomu aj médium, na akom by ste si ideálne nahrávku mali prehrať. Áno, odporúčanie je siahnuť po vinylovej platni. Doprajte si ten luxus venovať trištvrte hodiny svojho života iba hudbe. Bez aplikácií, bez siete, bez hesiel a kont, bez likeov a streamov, bez downloadov a bez komentárov, bez postov a bez virtuality prežite seba a svoje myšlienky bez nutnosti ich zdieľať. Iba bytie tu a teraz. To stačí.
Autor: Miroslav Haľák