Všehoblues z jazzového Brna

Všehoblues z jazzového Brna
Peter Motyčka

Titulky niektorých textov bývajú pomerne výstižné, niektoré zasa neutrálnejšie či bezfarebné, ale nájdeme aj nadpisy úplne blbé. Ako napríklad tento... Hoci pri troške fantázie môže vnímavý čitateľ predsa len k niečomu dospieť: čo už len môže evokovať Všehoblues, keď nie kongeniálnu Davisovu tému All Blues a pri jazzovom Brne väčšine z nás napadne jeho vlajková loď – JazzFest Brno, zosobnená napríklad programovým riaditeľom (a tiež pozoruhodným gitaristom) Vilémom Spilkom. Ako to spolu súvisí?

 

Brno je predsa len bližšie a preto začnime dianím v moravskej metropole. „Držať latku vysoko“ je názov rozhovoru s Vilémom Spilkom, ktorý s ním na stránkach aktuálneho dvojčísla Hudobného života vedie kontrabasista a redaktor Juraj Kalász. Dvaja muzikanti si rozumejú veľmi dobre a postupne prechádzajú témami, ako sa dokáže jazzman pretransformovať na manažéra a organizátora najväčšieho a najrešpektovanejšieho českého jazzového festivalu, alebo ako prebieha financovanie podujatia, ktoré pravidelne predstavuje osobnosti typu Brada Mehldaua, Pata Methenyho, Davea Hollanda či Diany Krall. Osobne ma zaujali Spilkove názory na súčasnú jazzovú scénu, o ktorej ma tento pozoruhodný človek „sakra přehled“ a hneď vysúka z rukáva niekoľko osobných tipov: Emmet Cohen, Samara Joy, Pasquale Grasso, Makaya McCraven, New Jazz Underground... Pokiaľ mám znalosť, ani jedna z týchto nastupujúcich hviezd sa na Slovensku ešte neukázala…

 

 

Pokiaľ ste brniansky festival doposiaľ nenavštívili, teraz je ten správny čas, pretože popri overených stáliciach (Diana Krall, Tigran Hamasyan, John Scofield, Kurt Rosenwinkel) sa v najbližších týždňoch v Brne predstavia Dave Holland Trio, Kronos Quartet, Kurt Elling s kapelou SuperBlue, Protocol bubeníka Simona Phillipsa či saxofonisti Donny McCaslin a Melissa Aldana. A to ešte nehovoríme o vydavateľstve Bivak Records, ktoré od minulého roka ponúka viaceré zaujímavé projekty z JazzFest Brno aj v podobe hudobných nosičov. Môžeme si len povzdychnúť, že podobne osvietená dramaturgia sa na slovenských festivaloch neobjavuje

 

 

Jazzové laboratórium ponúka v aktuálnom vydaní Hudobného života pohľad na ukážkové sólo Matúša Jakabčica práve v kultovej Davisovej 24-taktovej valčíkovej téme All Blues. Z odkazu priekopníka modernej jazzovej gitarovej hry na Slovensku čerpá aj o niekoľko generácií mladší gitarista Peter Palaj, ktorý je aj autorom transkripcie ako aj podnetnej analýzy. Logicky vystavané Jakabčicovo sólo strieda jednoduchšie, bluesové vyjadrovacie prostriedky s harmonicky sofistikovanejšími postupmi a práve preto ponúka množstvo podnetov aj po tridsiatich rokoch. Sólo pochádza z albumu Gabriel Jonáš a Matúš Jakabčic – „Live“ (OPUS 1992) a tento málo známy album môže dnes potešiť aj inšpirovať.

 

 

Dvojčíslo Hudobného života však ponúka omnoho viac: napríklad reportáž z unikátneho Gitarového múzea, ktoré časť svojej expozície presunulo zo vzdialených Sobraniec do piešťanského Kursalonu, rozhovor s prestížnym japonsko-britským skladateľom Dai Fujikurom alebo nekrológ za skladateľom a klaviristom Braňom Hroncom (1940-2022), ktorý na konci 50. rokov minulého storočia patril k priekopníkom moderného swingového poňatia podľa vzoru velikána Oscara Petersona. Toto všetko nájdete v printovej alebo v digitálnej verzii jediného domáceho odborného hudobného časopisu.

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

 

 

Galéria

Všehoblues z jazzového Brna

 

 

Ďalšie články

Hudobný život: aprílová Hudobná dielňa prináša akustický funk Stana Palúcha
Ďalšiu hudobnú dielňu v časopise Hudobný život pripravil výnimočný hudobník, huslista a...
Od Hot Serenaders cez saxofónové ústrojenstvo po kaukazský jazz
Klasické printové noviny, časopisy a knihy majú aj v súčasnej digitálnej dobe svojich priaznivcov....
Dá sa o jazze (u nás) čítať?
Už sme si zvykli, že jazz (ale rovnako aj blues, world music, autentický folklór...) v médiách...
Hudobné dielne v časopise Hudobný život pokračujú
Najstarší slovenský mesačník o hudbe Hudobný život už takme dva roky prináša čitateľom rubriku...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...