Vypestuj si vlastný jazz

Vypestuj si vlastný jazz
Peter Motyčka

Len pred niekoľkými dňami sa v prestížnej Rakúskej galérii, ktorá sídli vo viedenskom barokovom palácovom komplexe Belvedér, skončila expozícia „GROW – The Tree in Art“. Prečo o tom referujeme na slovenskom jazzovom portáli? Z viacerých dôvodov: napríklad kurátorom výstavy bol kunsthistorik a jazzový publicista Miroslav Haľák a zvuková podoba rastúcich organizmov zaznievala vo Viedni prostredníctvom nahrávok slovenského vydavateľstva Hevhetia, ktoré zastrešuje celú plejádu domácich i svetových (nielen) jazzových umelcov.

 

Stromy nás obklopujú od večnosti. Zvykli sme si na nich, naučili sme sa ich využívať na rozličné účely a v posledných desaťročiach ich čoraz intenzívnejšie vnímame aj vo vedeckom či ekologickom kontexte. Sú v istom zmysle obrazom nášho sveta. Miroslav Haľák sprostredkoval tieto súvislosti výberom diel svetových umelcov, akými sú napríklad Lucas Cranach, Andries Cornelius Lens či René Magritte, ale aj optikou domácich majstrov, medzi ktorými nechýbali László Mednyánszky / Ladislav Medňanský, Zuzana Mináčová, Marek Ormandík či Dorota Sadovská. Celých nepredstaviteľne dlhých päť storočí v umení a vo vnímaní.

 

 

Neoddeliteľnou súčasťou expozície „GROW – The Tree in Art“ bola zvuková podoba, akýsi soundtrack k uvedenej problematike. Jej spolukurátorom bol Ján Sudzina, riaditeľ vydavateľstva Hevhetia. A výber je to veru unikátny – prienik vizuálneho a zvukového umenia sa vydaril. Určite sa po ňom oplatí siahnuť aj tým, ktorých umelecké inštalácie či predložená „stromová“ problematika nezaujímajú. Podtitul CD znie „GROW – Musik einer Ausstellung / Music at the Exhibition“ a pokiaľ vám asociuje legendárny Mussorgského cyklus „Obrázky z výstavy“, nie ste vedľa. Podobne ako zvukové obrázky ruského klasika, aj tu vám jednotlivé tracky otvárajú nové horizonty.

 

 

Úvodné „rozsievanie“ sprostredkúva poľský gitarista Szymon Mika. Vibrácie dreva rozozvučaného človekom, tvorcom a interpretom. Szymon Mika hľadá absolútno v tóne. V jeho skladbách cítiť obcovanie človeka s prírodou, načúvanie prostrediu, a zároveň snaha o napodobenie aktu stvorenia tvorbou…

 

 

Človek sa nikdy nezmieril s vyhnaním z hudobného raja, to preto ten obrovský boom ezoterizmu a hľadanie mystických frekvencií... Džungľou môže byť totálna spontánnosť ale aj prílišné usporiadanie v nadľudských dimenziách. Taliansky bubeník Tommy Caggiani spája tieto zdanlivo ambivalentné hudobné svety do celku ktorý funguje a hlavne pomáha…

 

 

K ďalším lesným sprievodcom patrí iránsky klarinetista Soheil Peyghambari. Jeho „Dysforia“ je stavom úzkosti a rozladenosti. Hudba je dobrým partnerom a spoločníkom na jej prekonanie. Podobne ako strom. Ľudia sa dotýkajú jeho kmeňa, pretože potrebujú nemý dialóg s pulzujúcou miazgou života. Aby sa napokon mohli vrátiť a obcovať s ľuďmi a nachádzať v spojení s nimi radosť zo života…

 

 

K výrazným momentom albumu patrí záverečný dialóg basgitaristu Pavla Jakuba Rybu a francúzskym trubkárom Erikom Truffazom. Balada „Smaller Wounds“ symbolicky ukončuje celý sampler a zároveň sa symbolický vracia na začiatok. Svojou nostalgicko-smutnou až tragickou atmosférou, ale s náznakom nádeje, uchovania uzatvára napriek celej tragickosti, apokalyptickým prízrakom a ekologickým stresom. Doznieva do upokojujúcej, vierou a nádejou pretkanej atmosféry. Iná podoba tejto skladby sa objavila na prvom (eponymnom) nosiči vydavateľstva a bola zároveň impulzom pre zrod Hevhetie. Symbolický vracia návštevníka výstavy k biblickým konotáciam prvej miestnosti expozície „GROW – The Tree in Art“ a prvého soundtracku. Pri svojom vzniku nahrávka okrem rozmeru ľudského smútku zo straty blízkej osoby prepájala aj motív dreva kríža a teda utrpenia i spásy. Bola súčasťou vernisáže k výstave „Sedem posledných slov“ v českej Kutnej Hore. Takto sa mýticky oblúk histórie vydavateľstva, Pavla Jakuba Rybu i tejto výstavy prepojil. Ako bolo na počiatku...

 

 

Autor: Peter Motyčka

Komentáre z bookletu CD: Ján Sudzina

Titulný obraz: Dorota Sadovská – Stay Home 2

 

Galéria

Vypestuj si vlastný jazz
Vypestuj si vlastný jazz

 

 

Ďalšie články

Jazz na Konzervatóriu v Košiciach: Saxofonista Ján Kopčák odovzdáva skúsenosti a vedomosti študentom
Ako študent sa vzdelával na prestížnych hudobných školách v Európe. Svoje skúsenosti a vedemosti sa...
Recenzia CD: Wicked Heads - Superheroes
The Cure, troška Nicka Cavea, experimentálny zvuk gitár a zvonkohier, charizmatický ženský...
Recenzia CD: Miloš Železňák, Anna a Vtáčiky
Ako neobyčajne znie názov tohto projektu Miloša Železňáka tak je aj jeho obsah ojedinelým,...
Recenzia CD: Kari Sál - Betesda
Prestížne obsadený album Betesda speváčky Kari Sál, vlastným menom Karina Srocka, je...
Šampiónom jubilejného Jazz START UP sa stáva...
V nedeľu 18. decembra budú mnohí s napätím sledovať futbalové majstrovstvá a čakať na nového...
Počúvať jazz + čítať jazz = porozumieť jazzu
Pokiaľ budete mať v pondelok 6. februára cestu do Žiliny, určite si nájdite chvíľu a zastavte sa v...
Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Moje prvé zoznámenie s vydavateľstvom ECM bolo prostredníctvom legendárnej nahrávky Pat...
Monterey Jazz Festival odprezentoval najtalentovanejších jazzmanov mladej generácie
Už od roku 1971 sa každoročne uskutočňuje koncert big bandu, ktorý je zložený z...