Výstava jazzovej fotografie: Jazz Story Kelly

Výstava jazzovej fotografie: Jazz Story Kelly
Miroslav Halak

Výstava fotografií Ivana Kelly Köhlera, jazzovej karikatúry Jiřího Slívu a Olivera Solgu a zbierky LP platní Antonína Matznera v Turčianskej galérii v Martine v dátume od 22.06.2017 do 06.09.2017.

V roku 1987 vystúpili na pódiu v PKO v rámci festivalu Bratislavské Jazzové dni fantastické kapely. Okrem tria Johna Abercrombieho, ktorý v tom čase používal efektovú gitaru Roland G-707 a pulzujúcej formácie saxofonistu Michaela Breckera, ktorému sekundoval Mike Stern, sa v Bratislave predstavil aj bubeník Billy Cobham a exhibicionistická úderka s mimozemským hudobným programom Sun Ra Arkestra. Tento úvod hoci sa nezdá, ale úzko súvisí s výstavou Ivana „Kelly“ Köhlera v Turčianskej Galérii v Martine. Celý 13. ročník tohto slovenského jazzového sviatku sa totiž odohrával pred závesmi opony, ktorej autorom bol práve Ivan. Údajne sa tento minimalistický ale aj tak veľmi pútavý motív bielej látky s na modro tlačeným a rovnomerne kopírovaným nápisom Jazz ujal natoľko, že po ukončení festivalu sa dámy za touto látkou išli potrhať. V tom čase bol už Ivan ale stálicou slovenskej Jazzovej scény a ako fotograf – muzikológ a predovšetkým exhibicionista, znamenite zapadal do celého toho prapodivného hudobno-umeleckého sveta. Sveta, ktorý bol napriek totalite vytrvalo slobodný, tvorený zanietenými idealistami swingujúcich meditácií, fundamentálnymi zástancami bebopovej atmosféry, ortodoxnými vyznávačmi bluesových koreňov, ale aj schizmaticko- progresívnymi fuzionistami. Svet so sureálnymi bytosťami ako zo Sun Ra Arkestra v bielych, záclonových habitoch s trblietavými čapicami, postriebrenými legínami, krikľavo-farebnými tanečnicami a inými slobodomyseľnými stvoreniami bol a stále je Ivanovým domovom. Aby bolo možné pochopiť tohto extravagantného pána v klobúku, tmavých okuliaroch, zebrovitom saku a farebných nohaviciach, sršiacim nehasnúcou životnou energiou, je nevyhnutné poznať pomery jeho vlastného jazzového sveta. Bez tejto vedomosti sa môže zdať, že ide iba o akúsi chvíľkovú pózu, lenže opak je pravdou. V krajine jazzovej slobody sa každý fanúšik na chvíľu pozabudne a rád sa vzdiali zhonu každodenného stresu. Ivan je v tejto krajine stále a stretnutia s ním sú akoby mostom medzi každodennou tristnosťou konzumnej reality a fantasmagorickým nadreálnom. Spomenuté mená interpretov z Bratislavského festivalu nie sú len akýmsi historickým záznamom podfarbujúcim kulisy Ivanovej spätosti s týmto hudobným žánrom. Skúsenosť s jazzom je jednoducho nutnosťou k rozuzleniu významov ukrytých v spotených tvárach hudobníkov a spevákov na jeho fotografiách.

V tomto roku oslavujeme 100 rokov od narodenia Elly Fitzgerald (25.04.1917-15.06.1996), Dizzy Gillespieho (21.10.1917-06.01.1993) a Theloniousa Monka (10.10.1917-17.02.1982). Ivan tieto legendy fotografoval nie v úlohe žurnalistu, odťažito pripravujúceho reportáž, ale ako obyvateľ tej istej hudobnej planéty, teda z pozície pohrúženého poslucháča, oddaného milovníka a nadšeného fanúšika. Osobnostný vklad je v týchto záberoch viditeľný a tak je jazzová fotografia Ivana Köhlera vzácnou správou z toho utopického miesta, z tej planéty mimo našu slnečnú sústavu, v ktorej má sloboda vážnosť, význam a nezastupiteľné miesto v celospoločenskom hodnotovom rebríčku.

Ako sám hovorí na koncerty už nechodí aby fotil. To robil v čase keď technické a spoločenské podmienky neboli také prajné a fotografia z koncertu bola výnimočným svedectvom o niečom v našich pomeroch zriedkavom a vzácnom. Dnes je koncertov aj fotografov dostatok, ale Ellu, Dizzyho a Theloniousa, ani mnohých iných zakladateľov, nám v roku 2017 už nikto nezaznamená. Ivanove fotografie z 60. 70. a 80. rokov preto v správnom čase sprostredkujú ten závan slobodného sveta, ktorý vanul z pódií východoeurópskych miest, riadených diktátom totalitných systémov. Irónia, ale aj symbolickosť sú v jazze u nás veľmi jasne prítomné dodnes. Ironické bolo počúvať americké hviezdy na verejnom podujatí v čase, kedy práve USA boli démonizovaným nepriateľom. Symbolické je počúvať jazz práve dnes, kedy je táto hudba ľudskej emancipácie ojedinelým manifestom proti bezbrehému individualizmu v krízami zmietanej spoločnosti.

 

Text: Miroslav Haľák

Fotografie: Ivan Kelly Köhler

Esprit 2023

Galéria

Miles Davis, Jazz Jamboree Varšava, 1978
Dizzy Gilespie, Jazz Messengers, Praha 1967, Dizzy v Goralskom kožuchu
Dizzy Gilespie, Jazz Messengers, Praha 1967, Dizzy v Goralskom kožuchu II.
Dizzy Gilespie, Jazz Messengers, Praha 1967
Plagat.JPG
Pozvánka.JPG

 

 

Ďalšie články

Kto je najväčšou slovenskou jazzovou legendou? Predsa Ivan „Kelly“ Köhler!
Len pred niekoľkými dňami skončila vo varšavskom Slovenskom kultúrnom inštitúte retrospektívna...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...