Z inej strany: Ľahkosť bytia Richarda Bonu

Z inej strany: Ľahkosť bytia Richarda Bonu
Peter Baláž

Keď si vyhľadáte v slovníku cudzích slov pojem „spontaneita“ dostanete vysvetlenie, že ide o ničím a nikým neovplyvnené konanie, o mimovoľný, nenútený a bezprostredný prejav. Po koncerte Richarda Bonu v Bratislave na festivale One Day Jazz vážne zvažujem, či neoslovím Jazykovedný ústav SAV, či by v prípade tohto cudzieho slova nepouvažovali ešte o jednom synonyme. Znelo by jednoducho - Richard Bona.

Jeho fanúšikovia ho volajú aj „africký Sting“, kritika v jeho prípade ide ešte minimálne o jednu úroveň ďalej. Tento basgitarista, spevák, skladateľ, no v prvom rade hudobník, opäť si pomôžem slovníkom - „človek venujúci svoj život hudbe“- sa narodil v Kamerune v kolíske africkej hudby. A svojim koreňom ostáva absolútne verný. A neostáva len pri koreňoch. V jeho hudbe, v jeho umení z týchto koreňov vyrastá nádherná fauna. Plná šťavnatých plodov, pestrofarebných kvetov, vôní a chutí každému podľa ľubovôle.

Hudba medzi riadkami
Tieto riadky nemajú ambíciu poskytnúť hudobnovedný pohľad na tvorbu Richarda Bonu. Nebudem ani rozoberať harmonické postupy a na konci nenájdete ani playlist, ktorý na svojom bratislavskom koncerte odohral. V tomto prípade je to podľa mojej mienky absolútne zbytočné. V hudbe, v umení a rovnako aj v živote sa niektoré veci zaškatuľkovať nedajú. Dajú sa prežiť, vedia nami prúdiť a bytostne sa nás dotýkať. Tak ako literatúra, aj hudba je niekedy písaná medzi riadkami notovej osnovy. A toto medziriadkové písanie ide Bonovi naozaj fantasticky.

Syntéza mnohého
V Los Angeles Times o ňom napísali: "Predstavte si virtuozitu Jaca Pastoriusa, vokálnu dokonalosť George Bensona, zmysel pre spev a harmóniu akou disponoval João Gilberto a ak všetko toto zmiešajte s africkou kultúrou, dostanete jedno meno - Richard Bona." Počas svojej bohatej kariéry už stihol spolupracovať s takými osobnosťami akými sú Bobby McFerrin, Pat Metheny, Joe Zawinul, Chick Corea, či Herbie Hancock. Na svojom konte má bezmála dvanásť plnohodnotných albumov a ťažko povedať, ktorý z nich je lepší. Opäť každému podľa jeho chuti a gusta. Vynikajúce sú všetky. Na jeho tvorbe je zaujímavá ešte jedna dôležitá vec. A to je skúsenosť. Skúsenosť s mnohými kultúrami. Jeho hudba niekedy pôsobí, akoby nás prevádzal svojim vlastným svetom, ktorý je ale tvorený mnohými ďalšími. Nástupnou stanicou je Afrika, ale spoločne s Richardom Bonom navštevujeme Kubu, Indiu, Brazíliu a mnohé iné hudobne a kultúrne inšpiratívne krajiny. A je to krásna cesta. 

Ľahkosť bytia
V jeho prípade ide o elektrizujúci a jedinečný štýl spájania hudby do jednej dokonalej syntézy. Zdanlivo bez akejkoľvek námahy, s citom, pokorou, voľnosťou a neskonalým pocitom slobody k hudbe ako takej. Samozrejme s dokonale vycibrenou technickou zručnosťou, bez ktorej by to nešlo. Ale Bona, ako som mal možnosť vnímať jeho hudbu, akoby svoj nástroj len sledoval, počúval a ten ho v prvom rade viedol. Platí to o jeho hre na basgitaru, ako aj v jeho ekvilibristike vo vokálnych partoch. Nie je jednoduché nadobudnúť svoj vlastný a nezameniteľný hudobný štýl. A je len pár umelcov – hudobníkov, ktorým sa to podarí. Richard Bona k ním jednoznačne patrí. A ľahkosť bytia s akou pôsobí vo svojom svete a vo svojej hudbe je jednoducho dokonalá. Práca s jeho nástrojom (nástrojmi), je kombináciou chirurgickej presnosti, nápaditosti a detskej hry zároveň. Akoby ani o nič nešlo, len tak byť, splynúť s hudbou a jednoducho sa nechať viesť ...

Čistá hudba
Akoby symbolicky došlo počas koncertu aj k prepojeniu týchto dvoch svetov, keď Richard Bona pozval k sebe na pódium mladého, iba osem ročného basgitaristu Árona Hodeka. A opäť akoby o nič nešlo a už vôbec nie o to, že Bona využíva systém „prodigy child“ kvôli akémusi marketingovému zámeru. Jednak to nepotrebuje a to by ani nebol Richard Bona ako ho poznáme. Len rozumie svetu detí, čistému, ešte nepoškvrnenému a rád ho pozoruje. Je pre neho obohatením. Back to the Roots (späť ku koreňom), veď  všetci sme raz boli deťmi a často na to zabúdame. Richard Bona nám to neraz vo svojej hudbe pripomína. Tak ako nám pripomína, ako dôležité je vrátiť sa ku koreňom a neobjavovať už objavené. Objaviť v prvom rade seba a svoju autentickosť bytia. To je to najdôležitejšie. Po jeho koncerte si obecenstvo vytlieskalo prídavok. Ale nebol to prídavok na aký sme zvyknutí. Je to podobné, ako keď cestujete vlakom po nejakej krajine. Všímate si jej krásu, objavujete jej charakter a nakoniec dorazíte do cieľovej stanice. Musíte vystúpiť, lebo inak by ste zmeškali ďalší vlak, ktorý vás zoberie do ďalších, ešte nepoznaných krajín. To naše „vystupovanie“ na koncerte v Bratislave ešte spríjemnil svojim hlasom a vďaka voodoo looper-u (ako ho sám nazval) pribalil aj zopár hlasových čarov a kúziel na našu ďalšiu hudobnú cestu. Opäť s neprehnaným konštatovaním, dokonalé. A čo dodať na záver? Zacitujem slová môjho dobrého priateľa s ktorým som koncert navštívil: „Tak toto ja volám Čistá hudba“. Dovidenia v ďalších hudobných svetoch s Richardom Bonom.      

 

Richard Bona – One Day Jazz Festival
28. 11. 2018 @ Istropolis Bratislava   

Ján Sklenár

 

 

 

 

Ďalšie články

8-ročný basgitarový fenomén Aron Hodek má za sebou cestu do Ameriky: Producent Timbaland sa stal jeho fanúšikom
  8-ročný basgitarový fenomén Aron Hodek má na konte ďalšie megaúspechy. Mladý talentovaný...
Richard Bona: Beriem si od hudby voľno
Richard Bona (nar. 1967 v Kamerune) – basgitarista, gitarista, spevák a perkusionista. Prvý hudobný...
Do Košíc prichádza festival Jazz Days, prinesie hviezdneho Richarda Bonu i projekt fenomenálneho bubeníka Antonia Sancheza
Prvé mesiace nového roka premenia Košice na mesto jazzu. Postará sa o to úvodný ročník...
Jazzman týždňa: Richard Bona
„Predstavte si umelca s virtuozitou Jaco Pastoriusa, s plynulosťou spevu George Bensona,...
Kým nás chcú prekvapiť jubilejné Džezáky? Žeby (opäť) Marcusom Millerom?
Práve v tejto chvíli sa na tomto linku spúšťa predpredaj permanentiek a jednodňových vstupov na...
V piatok bude vyčíňať gypsy-jazzový Mikuláš
Už po trinástykrát láka rešpektovaný domáci saxofonista Milo Suchomel na svoj Gypsy Jazz Festival,...
Exfónia – folk, blues, Ursiny, Island
Liečba detí, hudba a poézia môžu mať spoločné viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Všetkým trom...
Aký bol rok 2024 v jazze?
Každoročne prichádzajú na pretras najpozoruhodnejšie albumy, najvýnimočnejší umelci či...