World Music Festival Bratislava prináša každoročne mimoriadne pestrú nádielku kvalitnej a neopočúvanej hudby, ktorá prekračuje hranice žánrov a zároveň čerpá z prameňov rôznych kultúr a etník. V priestoroch znovu oživeného legendárneho V-klubu v Bratislave sa v rámci festivalu 19. augusta predstavila zaujímavá zostava hudobníkov pochádzajúcich z afrického Burkina Faso a Belgicka.
Kapela Balima a jej líder Aboubakar Traoré priniesli do Bratislavy mimoriadne sviežu fúziu hudobných tradícií západoafrických griotov (hudobníkov a rozprávačov príbehov) v modernom zvukovom šate. Tomu zodpovedalo aj nástrojové obsadenie: Aboubakar Traoré – spev a africký strunový nástroj kamele n'goni (menšia verzia západoafrickej kory, pripomínajúca lutnu a harfu), Désiré Somé – elektrická gitara, Guillaime Codutti – perkusie, Jonathan Dembélé – basgitara a Geoffrey Desmet – balafón (zvukovo dominantný africký typ xylofónu) a djembe.
Táto zostava hudobníkov ešte v predcovidovom období vystupovala na festivaloch v západnej Európe či na Haiti. Vo vlastnej produkcii vydali v roku 2019 debutový album „Tama Tama“, ktorý bol nominovaný na cenu Octaves de la Musique 2021 (Belgicko) v kategórii World Music. Zároveň bola kapela vybraná medzinárodnou porotou na prezentovanie belgickej world music v rámci Worldwide Music Night 2023.
Na úvod koncertu zaznela inštrumentálna skladba s očarujúco krásnymi melódiami a až magickým zvukom n'goni a balafónu, posadených do zvodných rytmov africkej tradície. Moderný gitarový zvuk dodával tradičným nástrojom ďalší rozmer. Energické unisono rytmizácie a naozaj pútavé, vkusne primiešané harmonické zmeny, určite lahodili uchu každého poslucháča, keďže po každej skladbe nasledoval búrlivý aplauz. Na koncerte zaznela väčšina hudobných lahôdok z albumu „Tama Tama“, ktorý je voľne dostupný na webstránke kapely. V rytmicky aj zvukovo sviežej skladbe Musow Foli výrazný Traorého spev dopĺňali vokály všetkých členov kapely.
Každou skladbou koncert naberal na gradácii. V pulzujúcom groove a zaujímavých rytmických aranžmánoch skladieb Báara a Wasso sa energia z pódia prenášala na divákov, ktorí spontánne začali tancovať po okrajoch V-klubu. Pokojnejší song s názvom Africa dovoľoval vyznieť nádhernej, magickej atmosfére a dokonale namiešanej chémii kapely, ktorá nenechala nikoho chladným. V tomto momente Jonathan Dembélé vyzval divákov na parket vytvorený pod pódiom a skladbami Farafinna a Tounga odštartovala až šamanská tanečná párty. Tej okrem energiou nabitých aranžmánov dominovali časté sóla perkusií Coduttiho a Desmetta. Svojou hudbou, plnou pozitívnej africkej energie, privádzala kapela spontánne tancujúce publikum do varu. To si po skončení koncertu búrlivým aplauzom vyžiadalo ešte jeden prídavok a Aboubakar Traoré & Balima sa museli vrátiť zo šatne na pódium.
Bol to naozaj fantastický a dramaturgicky vydarený večer, ktorý organizátori v programe štvordňového festivalu označili ako „Dance párty vo Véčku, nielen pre mladých divákov“. Veď práve tanec prirodzene patrí k hudbe už od jej počiatkov. Kiežby takáto hudobná kvalita a zážitok s ňou spojený zneli na každej tanečnej párty!
Autor: Miroslav Zahradník
Fotografie: Barbora Solařová