Balkán zanecháva stopy aj v našich končinách

Balkán zanecháva stopy aj v našich končinách
Peter Motyčka

V predvianočných týždňoch sme viackrát upozorňovali na množstvo zaujímavých nahrávok, ktorými nás pred koncom roka potešili domáci umelci. Nové zoskupenie Stollwerck predložilo zhudobnené básne Imricha Hrína v podobe „Piesní zo Štefánky“, novými členmi obsadil na albume „Untitled“ svoje aktuálne trio gitarista Miloš Železňák, novým je tiež tandemovo vedený Bereza & Kotlar Project s nahrávkou „Personal Preferences“ a nevšedný druh zážitku poskytuje aj jedovatý lektvar medzinárodného zoskupenia okolo Sisi Michalidesovej, ktorá albumom „Fatal Gulp“ pripomenula temné osudy legendárnej travičky Giulie Tofany.

 

Len deň pred Silvestrom sa prostredníctvom vydavateľstva Hlava XXII objavil ďalší zaujímavý album, za ktorým stojí dvojica Alen a Janko Petrašovci a ich zoskupenie Petraš Projekt. Hudobníci pochádzajúci zo Srbska našli na Slovensku nielen nový domov, ale aj nové inšpirácie, hoci čerpajú najmä z bohatého dedičstva Balkánu. Ich nový album s názvom „Balkánske stopy“ je bezpochyby jedinečným spojením autentickej balkánskej hudby s moderným prístupom a obsahuje napríklad netradične spracované ľudové piesne Marijo deli bela kumrijo, Zapjevala sojka ptica či Sinoć ja i moja kona v nepárnych metrách, typických pre južné Srbsko, Severné Macedónsko či Bosnu.

 

 

Pilierom „Balkánskych stôp“ je multiinštrumentalista (v tomto prípade najmä hráč na klávesových nástrojoch) Janko Petraš, ktorého hudobná všestrannosť je základom albumu. Aj majstrovstvo jeho syna, gitaristu Alena Petraša, odkazuje na dedičstvo legendárnych hudobníkov Miroslava Tadića či Vlatka Stefanovského. Bubeník Miodrag Milovanov brilantne spája tradičné balkánske rytmy s jazzovou improvizáciou, zatiaľ čo Ervin Malina svojimi kontrabasovými linkami prináša stabilitu a nezabudnuteľné sóla.

 

 

Na nahrávke hosťuje aj Nikolaj Nikitin, ktorého klarinet či saxofón vnášajú do tejto unikátnej k world music novú dimenziu. Speváčka Anita Ribar Valah svojím vokálnym prejavom zachytáva vášeň a temperament Balkánu, čím dokresľuje celkový charakter albumu. „Balkánske stopy“ sú novoročnou oslavou hudobnej rozmanitosti Balkánu, prepojením tradície a novátorstva a zároveň dôkazom, že hudba nepozná hranice. Skutočný umelecký zážitok pre milovníkov world music!

 

 

Projekt „Balkánske stopy“ vznikol vďaka podpore Fondu na podporu kultúry národnostných menšín a v spolupráci s občianskym združením MELEM.

 

Autor: Peter Motyčka

Galéria

Balkán zanecháva stopy aj v našich končinách

 

 

Ďalšie články

Sedem dní zo života Konstantina Ilievského
Pohľad klasického interpreta na jazzovú hudbu – takto stručne možno charakterizovať debutový album...
Podivné časti dňa Petry Onderuf
Počas minulých týždňov sme viackrát pripomínali nahrávky domácich umelcov, ktoré vznikli počas...
WoodPack Brothers v Banskej Štiavnici s novým repertoárom a hosťom
Členov zoskupenia WoodPack Brothers opantal jedinečný hudobný inštrument, ktorého meno prevzali aj...
Prvý krok a hneď dvojitý zásah
O tom, že uplynulý rok 2024 bol nesmierne bohatý na nové albumy, sme už viackrát písali. Jedným z...
Branford Marsalis a Blue Note jednoducho patria k sebe
Heslo The Finest In Jazz Since 1939 je určite známe všetkým jazzovým priaznivcov, uznávajúcim...