Recenzia CD: Dúfajme, že vydrží toto pod-Hub-ie...
Milovníkov Fusion a všetkých žánrových presahov jazzu s niečím inak znejúcim, môžu tešiť a zároveň znepokojovať niektoré fenomény sledovateľné na slovenskej scéne. Potešujúcim je fakt existencie nielen početnej poslucháčskej základne u nás, ale predovšetkým pravidelne sa na našej hudobnej hladine vynárajúcich nových hudobných tvárí a projektov. A práve s pojmom projekt sa žiaľ spájajú aj tie menej potešujúce skutočnosti, zasahujúce do vývoja jazzu na Slovensku. To čo pomohlo formovať moderné fusion u nás bola silná generácia jazz-rockových kapiel 70 rokov v Československu (Impulz, Energit, Bohemia, Jazz-Q, M-Efekt, Collegium Musicum, Fermata, Gattch...). Pravdaže nie všetky dokázali fungovať dlhšie ako po dobu jednej nahrávky, ale tie najdôležitejšie definovali zvuk progresívneho rocku niekoľko rokov a sériou viacerých albumov. Týmto spôsobom sa formuje a skvalitňuje autenticita hudobného výrazu v tomto žánri. Iba ak sa skupina ľudí odhodlá, možno na úkor jednotlivca, stavať značku formácie ako programu s vytýčeným cieľom, dostanú sa do povedomia aj jednotliví jej členovia. Samozrejme čím invenčnejšie sa v priebehu fungovania posúvajú stanovené méty tým vzrušujúcejšie je vnímať vývoj takejto kapely.
GrooveHub som prvý krát zaregistroval na BJD 2015, kde ako víťazi predchádzajúceho ročníka pódia mladých talentov vystúpili v piatok večer so setom plným funkujúcich rytmov v premyslených aranžmánoch. Na koncerte my chýbalo jedine lepšie využívanie zvukových registrov klávesového nástroja. Jednoducho ak hrá trio fusion s basgitarou a syntezátorom, tak tam očakávam väčšiu dávku experimentu. Predsa len, klavírny zvuk by sa mal docieliť klavírom, ktorý je na BJD vždy pripravený a nie syntezatorom. Minimálne toto je taká moja tradičná výhrada vo fusion, teda simulácia niečoho čo to nie je a hlavne keď ten elektronický nástroj je schopný vyprodukovať tisíce zaujímavých zvukov. Hádam jedinou výnimkou v tomto smere bolo a je pre mňa vystúpenie a nahrávky tria Zsolta Kalteneckera.
Album "Enter The Hub" však prináša zmeny, ktoré som si počas vystúpenia želal. Od Fender Rhodes, cez Hammond až po elektronicko-inžinierskejšie zvuky to všetko, ale s mierou, z tej nahrávky znie. Vyvážené kompozície sebaisto lavírujúce medzi funkom a latinom, groovujúce party pri ktorých sa jednoducho musíte začať hýbať vás sprevádzajú jedenástimi piesňami od eponymnej "Enter The Hub" až po "Now Or Ever". Na koniec, skladbou "Adam's Gone Fishing" sa vás ešte pokúsi do svojej siete uloviť nápadito melodizujúci Adam Hudec so svojim basovým zamatom, dosiahnutým okrem iného aj rukavicami à la napr. Etienne Mbappe (John McLaughlin & 4th Dimension). Počúvajúc túto hudbu vás napadne niekoľko paralel, okrem Kalteneckera, aj domáce BKK, mne to pripomenulo rakúske trio Bernharda Ludeschera "Loktor Of Heaven" (Session Works Records, 2015). Každopádne poslucháč má pocit, že to čo vás núti pohupovať sa v rytmoch a témach GrooveHub vám je známe, blízke a teda to máte radi. Nie len dômyselne úsmevné parafrázy ako "Jellie Bean" sprostredkujú hotové tajničky s odkazmi na svoj pôvod, ale aj iné kompozície spájajú rôzne hudobné prvky do energeticky výdatného groovového podhubia. Zostáva preto len dúfať a zároveň je to aj mojim úprimným želaním, aby GrooveHub v čase nekompromisnej kapitalizácie a predávania hudby zostalo pokope, aby sa formovalo a ešte ďalšími nahrávkami nás zásobovalo tými návykovými fusion živinami.
GrooveHub - Enter the Hub / 2015
01. Enter The Hub
02. Rio
03. Feel It Or Steal It
04. Dance Of The Sea
05. Jellie Bean
06. Relax Story
07. Antimatter Banana
08. Hopefully
09. Time Lag Generator
10. The Right Way
11. Now Or Ever
12. Adam´s Gone Fishing
Ľubomír Šramo – klávesy / Adam Hudec – basgitara / Radovan Vallach – bicie
Miroslav Halak