GrooveHub – Glasses & Hats

GrooveHub – Glasses & Hats
Miroslav Halak

Na úvod citát z predošlej recenzie prvého albumu formácie GrooveHub: „...Zostáva preto len dúfať a zároveň je to aj mojim úprimným želaním, aby GrooveHub v čase nekompromisnej kapitalizácie a predávania hudby zostalo pokope, aby sa formovalo a ešte ďalšími nahrávkami nás zásobovalo tými návykovými fusion živinami.“ Našťastie s CD Glasses & Hats sa moje želania napĺňajú a živia nádej v upevňovanie a kreatívne rozvíjanie tradície hudby, ktorá má popri mnohých prívlastkoch dominantný ten, že je „groovy“!  

-------------------------

Interpreti: Ľubo Šramo – klávesy; Adam Hudec – basgitara, basový syntetizátor; Rado Vallach – bicie

GrooveHub majú jasné ambície a ešte jasnejšie prostriedky dosiahnutia stanovených cieľov. Vyprofilovať sa ako trio experimentujúce s formátmi elektronických jazzových subžánrov s prvkami funku, latino, rocku, ale aj ekvilibristiky klasických kompozícií a to všetko s charakteristickým basovo dominantným výrazom. Ten vychádza z rukopisu autora väčšiny kompozícií, basgitaristu Adama Hudeca. Jeho vklad je však niekedy až príliš dominantný, kvôli čomu je možné pomýliť si daný projekt kapely so sólovým počinom inštrumentalistu. Adamova stopa je na albume Glasses & Hats ešte výraznejšia než na ich prvom CD Enter the Hub (2015). Klavirista Ľubo Šramo na niekoľkých skladbách síce figuruje ako skladateľ, aj v nich však do popredia vystupuje linka basovej gitary. Našťastie je Adamova hra natoľko pútavá a vynaliezavá, že sa jeho frázovanie a melodika počas albumu neopočúvajú. Oproti prvotine nastal posun aj v oblasti zvukového spektra využívaného Ľubom Šramom. Do podobného druhu jazzového tria menej pasujúci zvuk simulovaného klavíra nahradili rôznorodejšie, inžiniérske vynálezy (ako sa o klávesových efektoch bol v blahej pamäti vyjadril Marián Varga) charakterovo evokujúce legendárne vesmírne registre od Alesisu, Kawaia K4 alebo Korgu M1. Na tieto zvukové švédske stoly si síce treba zvyknúť, snaha obohatiť plochy piesní o niečo iné než je Fender Rhodes alebo Hammond organ je ale chvályhodná.

Obsahovo je album rovnako pestrý ako ten predošlý. Dvoma hovorenými vstupmi s číslami 1. a 8. badať nie len koncept nastavenia sa na čistokrvné fusion odkazy Marcusa Millera, Dennisa Chambersa alebo Victora Wootena, ale aj myšlienkový posun smerom k nečakaným inšpiračným východiskám. Zmienkami o Higgsovom bozóne, výskume v CERNe a pod. tak aspoň vieme čo je z vedecko-popularizačnej literatúry v knižniciach členov kapely GrooveHub. Možno je to mierne mätúce alebo nejasné čo do súvislosti s počúvanou hudbou, ale na takýchto prekvapivých súvislostiach sa formujú tie najzaujímavejšie kombinácie, čiže fúzie. A tých je na albume Glasses & Hats dostatok. Od energickej skladby Scatter s prezentáciou bravúrnej slapovej techniky Adama Hudeca, cez Zawinulovsko forsírovaný úvod tretej skladby, nesúcej názov albumu, až po úsmevne pomenované škôlkarské extrémy (Kindergarten Extreme), s nábojom 70 rokov, sú jednotlivé kompozície veľmi bohato vyskladané. Úvodný groove nie je kontinuálne rozvíjaný, ale je často prerušený diverznými štruktúrami, čo na jednej strane prospieva komplexnosti kompozície na druhej strane niekedy umelo rozvrstvuje inak harmonický celok. V Hats: Interlude je naštartovaný veľmi príjemný motív, ktorý ale žiaľ nie je minutážne rozvinutý a zostáva ako vydarená esencia niečoho, čo by mohlo týčiť cestu ďalšieho smerovania tohto tria. Od Nanometra, je album menej experimentálny s kultivovanejším rázom v latino atmosfére alebo v swingujúcom šate, ako v poslednej skladbe albumu v Still on the Right Way.

 

Hudba akú produkuje trio GrooveHub je skvelou alternatívou sterilne akademického jazzu a hoci ich vlastný marketingový slogan znie, že nehrajú jazz, nie je to pravda, hrajú výborné fusion s perspektívou ďalšieho vývoja a výrazového zrenia. Recenziu zakončím pre mňa dôležitým ukazovateľom kvality, ktorým je moja manželka. Tá po týždni, kedy som sa snažil spraviť si obraz o tomto albume a ona to len tak úchytkom registrovala, si nakoniec našla čas a započúvaná do skladby Coffee Emergency uznanlivo pokývala hlavou s tým, že to hrá výborne. Už sa teším na nové groovové výzvy tejto formácie.

 

            

01. The Definition of Groove: Intro

02. Scatter

03. Glasses & Hats

04. Kindergarten Extreme  

05. Hats: Interlude

06. Adam´s gone Soulsearching

07. Coffee Emergency

08. Nanometer: Intro

09. Nanometer

10. The Spirit Never Leaves

11. Glasses: Interlude

12. Rado´s Homework

13. Still on the Right Way  

Galéria

GrooveHub-Glasses_Hats-Cover1.png
GrooveHub-Glasses_Hats-Cover2.png
GrooveHub-Glasses_Hats-Cover3.png
GrooveHub-Glasses_Hats-Cover4.png
GrooveHub-Glasses_Hats-Cover5.png
GrooveHub-photo-light.jpg
GrooveHub-photo-live.jpg

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Ako Victor Wooten opäť nadchol Bratislavu
Po niekoľko-hodinovom státí s natiahnutým krkom, snažiac sa cez more hudbychtivých hláv zachytiť čo...
BJD 2015: Piatok ponúkol pestrú kombináciu fusion, moderného jazzu a veľkého zvuku
V piatok 23.10. hostila Incheba 41. ročník najznámejšieho slovenského jazzového festivalu...
Slovenské fusion trio je späť: GrooveHub predstavuje svoj druhý štúdiový album
Slovenské inštrumentálne trio GrooveHub koncom roka 2017 vydalo svoj druhý štúdiový album. Jeho...
Recenzia CD: Dúfajme, že vydrží toto pod-Hub-ie...
Milovníkov Fusion a všetkých žánrových presahov jazzu s niečím inak znejúcim, môžu tešiť a zároveň...
Oravajazz: svetové hviezdy prinesú jazz opäť do Námestova
Program dvanásteho ročníka festivalu Oravajazz prináša do Námestova svetové ale aj slovenské...
Video program Bratislavských jazzových dní 2021. Vyberte si svojich favoritov
Chystáte sa na džezáky a neviete si podľa mien vybrať, ktorá je tá „vaša" muzika? Prinášame silnú...
Profesorský jazz: Walt Weiskopf European Quartet – Introspection
Walt Weiskopf nie je, alebo by nemal byť rozhľadenému a zvedavému milovníkovi jazzového...
Tragická správa pre jazzovú scénu na Slovensku. Vo veku 72 rokov nás opustil Gejza Szabados.
Začiatkom októbra žiaľ neobišla smutná správa ani slovenskú jazzovú komunitu. Vo veku 72 rokov nás...