Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa

Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
jazz.sk

Jedna z najslávnejších poľských džezových speváčok Grazyna Auguścik a brazílsky gitarista Paulinho Garcia, predstavili svoj najnovší album Beatles Nova. Duo pôsobiace v Chicagu, prišlo do Bratislavy zahrať hudbu, ktorú miluje celý svet.

 

V stredu večer sa v komornom štúdiu Slovenského rozhlasu začal koncert minútou ticha. Peter Lipa vyzval všetkých v sále, aby povstali a vyjadrili tak úprimnú sústrasť pozostalým obetí sobotňajšieho vlakového nešťastia na juhu Poľska.

Keď sa publikum usadilo, ticho nahradili tóny prvej skladby. S natiahnutými ušami, očakávajúc zašifrovanú citáciu niektorej z beatlesoviek sa sála započúvala do Nocturna e mol Frédérica Chopina. Ako druhú uviedli známu bossanovu Agua de beber, ktorú napísal Antônio Carlos Jobim.

 

 „Nevedeli sme, že bude pred koncertom minúta ticha. Po nej sme sa na pódiu rozhodli začať skladbou Frédérica Chopina Nocturno e mol. Boli sme rozochvení z toho, ako to dopadne. Počas hrania sme sa pomýlili. To je normálne, sme predsa ľudia. A ja mám chyby rada. Znamená to, že sme živí a máme pred sebou ešte veľa práce.“, povedala po koncerte v rozhovore pre jazz.sk Grazyna Augusćik.

Atmosféra koncertu sa uvoľnila pri tretej skladbe.   Bola ňou „klasika“ z dielne Lennon-McCartney Blackbird, inšpirovaná skladbou Bourrée od Johanna Sebastiana Bacha.  Aranžmán speváčky a gitaristu priniesol niekoľko inovácií v podobe vokalíz a hravého spevu oboch účinkujúcich. Milé prevedenie obľúbenej skladby vyvolalo spomienky na hudbu na ktorej vyrastal hádam každý, kto sedel v publiku.

 

„Nemali sme pôvodne v pláne nahrať album skladieb od Beatles. Pôvodne sme chceli prepracovať slávne duety od Elly Fitzgerald a Luisa Armstronga, cez Carpenters, Cher, či Bona a keď sme sa dostali k Lennonovi a McCartneymu, nevedeli sme si vybrať. Každá skladba bola prekrásna. Zrazu sme ich mali chuť nahrať rovno dvadsať. Tak sme sa rozhodli venovať celý album hudbe skupiny Beatles. “, vysvetlila speváčka pre čitateľov jazz.sk, prečo si duo vybralo práve skladby legendárnych Chrobákov.

„Milujem Beatles. Každý miluje Beatles. Aj mladá generácia. Beatles je legenda, ktorá sa zapísala do histórie svetovej hudby.  Je to pop, ale krásny a inšpirujúci pre veľa hudobníkov. Je radosť pracovať s touto hudbou a prearanžovať takéto úžasné skladby po svojom.“, dodala Grazyna Auguścik.

 

Vtipne vyznela úprava skladby When I´m sixty-four, z ktorej sršal brazílsky folklór. Paulinho Garcia ju uviedol s narážkou na svoj vek a s nadhľadom si vystrelil z vlastných šedín.  

Publikum si pomaličky začalo zvykať na prelínanie Jobima, Lennona a McCartneyho, keď sa Jobimova bossa Double Rainbow premenila v jadre na Norwegian Wood.  

Krásne vyznela aj Summer Samba, ktorú zaspievali ako duet v poľštine a angličtine. Spevácky výraz Grazyny Auguścik roztopil každé srdce aj vďaka poľskému textu, ktorý vo všeobecnosti  džezu svedčí a našinec mu rozumie.  Paulinho Garcia očaril ľahkosťou spevu. Sympatické bolo aj to, že zaspieval so speváčkou záverečnú frázu v jej rodnom jazyku.

Stingova skladba Fragile bola ďalším duetom. Z pódia znel úprimný ľudský príbeh. Speváčka spievala pôvodný anglický text, gitarista osviežil poslucháčov brazílskou portugačinou.

 

Celý večer dominovalo citlivé srdce, príznačné pre poľské umenie. Nádherne vynikla skladba Apelo, ktorej autorom je jeden z najvýraznejších brazílskych gitaristov všetkých čias,  Baden Powel. Grazyna Augusćik ju zaspievala s textom poľského básnika, dramatika a pesničkára Jonasza Koftu. Garcia spieval po portugalsky. Zvuková podobnosť dvoch odlišných jazykov, ktoré sú materinskými jazykmi interpretov, dodávala výkonu zvláštnu celistvosť.

Počiatočnú nervozitu vystriedala istota, zohratosť a zladenosť. Kombinácia angličtiny, portugalčiny a poľštiny prispela k autenticite a pravdivosti vystúpenia.

„Keď spolu spievame, cítim sa veľmi dobre. Možno je to aj tým, že sme sa narodili v ten istý deň. 17.augusta.“, povedala speváčka počas koncertu. „Áno. Ale ja som o pár rokov mladší.“, zavtipkoval Paulinho Garcia. „Ale stále vyzerám dobre. “,  dodala Graczyna Auguścik s úsmevom.

 

Duo pokračovalo s jemnými dávkami humoru. „Rada občas na koncertoch poviem niečo menej vážne. Humor zlepšuje vzájomnú komunikáciu s publikom. S Paulinhom zvykneme hovoriť vážne aj menej vážne veci. Pracujeme spolu už dlho. Hovorené slovo však nie je mojou silnou stránkou. Nerada do mikrofónu rozprávam. Ak je publikum vrelé, rada s ním nadviažem dialóg.“, hovorí pre jazz.sk speváčka. „Bratislavské publikum nás počúvalo. Nebola som si istá, či mám hovoriť po anglicky, alebo po poľsky, ale mám pocit, že aj keď neviem po slovensky, všetci mi rozumeli. “, dodala.

Duo sa nenápadne vrátilo k Beatles speváčkinou obľúbenou skladbou Because v aranžmáne bossy. „Paul McCartney a John Lennon museli počúvať veľa brazílskej country music.“, povedal publiku Paulinho Garcia.

„Teraz zahráme skladbu, ktorú nikto nepozná.“,  uviedol Garcia notoricky známu Girl from Ipanema. V nádielke slávnych beatlesoviek potom zneli Here comes the sun, Hey Jude a Hard day´s night.

 

„Chcela by som poďakovať Slovenskému rozhlasu a Poľskému Inštitútu skladbou, ktorú sme ešte nikdy spolu nehrali. “ Na prekvapenie publika, speváčka zaspievala perfektnou slovenčinou slovenskú ľudovú uspávanku Zahrajte mi tichúčko.

Kontrastným aranžmánom predposlednej skladby We can work it out pulzovala kubánska salsa a son.  

„Keď pôjdete do Chicaga, zavolajte mne alebo Paulovi. Pôjdeme na kávu. Chicago je úžasné mesto. Zamilovali sme sa doňho. “, povedala Grazyna Auguścik publiku.

Poľsko –brazílske duo sa rozlúčilo skladbou Paula McCartneyho Hello, Goodbye. Napriek tomu, že nepatrí medzi speváčkine najobľúbenejšie skladby, vyznela pôsobivo. Ak si McCartney prial vyjadriť princíp duality medzi mužom a ženou, koncertujúcemu duu sa to brilantne podarilo.

Publikum ďakovalo horúcim aplauzom. Vychutnalo si ešte dva prídavky - temperamentnú sambu So danҫo samba okorenenú scatom a melancholickú How insensitive. Tou  sa duo vrátilo oblúkom cez Jobima k Chopinovi.

 

 „Chcela by som pozdraviť všetkých čitateľov jazz.sk a odkázať im, aby sa išli pozrieť do Chicaga. Rada ich kedykoľvek privítam na našom koncerte. A verím, že si onedlho znova zahráme v Bratislave.“, odkázala čitateľom našej stránky svetovo uznávaná džezová speváčka Grazyna Auguścik.

 

Jana Gavačová

foto: Peter Žuffa

Galéria

Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa
Fotoreport: Pod pyramídou zneli skladby Beatles ako bossa

 

 

Ďalšie články

Počuli ste minuloročné prekvapenia českej jazzovej scény?
Len pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli meno laureáta jazzového albumu roka 2023 v rámci ocenení...
Na ubolenú dušu - David Miilmann Group: What´s Left
Druhý album dánskej skupiny okolo gitaristu Davida Miilmanna je pohladením v čase jarných únav...
Priatelia a kamaráti WAF Bandu
Meno speváka (ale aj klaviristu či aranžéra) Matúša Uhliarika poznajú už zopár rokov priaznivci...
Saxofónový súboj freeTenors
Legendárnymi jazzovymi súbojmi – jazz battles, sa preslávili v New Orleans najmä osobnosti ako Joe...