Gypsy Jazz Festival - druhý report

Gypsy Jazz Festival - druhý report
jazz.sk

Pokračovanie...

Druhou skupinou, ktorá vystúpila na festivale bolo kvarteto mladého huslistu Romana Jánošku. Nástrojové obsadenie husle, cimbál, klavír a kontrabas, nie veľmi typické v jazze, o to výstižnejšie však vyznelo na festivale s  tématikou rómskej hudby.

 

Program tejto zostavy začal ostinátom všetkých nástrojov v unizone s výnimkou huslí, ktoré citlivo zahrali tému. Od prvých tónov ktoré zazneli v celom dynamickom rozsahu nástroja bolo jasné, že niekoľko nasledujúcich skladieb bude v znamení pestrosti a farieb. Improvizácia v tejto skladbe plynula na časť obľúbenej molovej harmónie štandardu Autumn Leaves. Maďarský virtuózny cimbalista Jenö Lisztes po odohraní svojho sóla bez problémov vytiahol metličky a veľmi vkusne podporil kapelu aj vo funkcii bubeníka. Začiatok druhej skladby patril Romanovmu bratovi Františkovi, ktorý mal na rovnakom klavíri úplne inú farbu tónu ako Klaudius Kováč z predošlej skupiny. Jánoškov tón bol svetlejši mal bližšie ku klasickej hudbe a v tomto intre aj predviedol mnoho postupov z vážnej hudby. Na tému hranú husľami cez flažolety sa pridal aj cimbálista, tento krát perkusívnym shakerom v rovnom feele. Nasledujúca skladba ala samba v rýchlom tempe rozhýbala ľudí na stoličkách. Basista Julius Darvas z Rakúska si dal počas témy pauzu, zatiaľ čo ľavá ruka klaviristu kmitala v rýchlom tempe medzi primou a kvintou ako dobre vyladený motor. Následovalo piano sólo, už s basovým doprovodom a perkusie suploval Roman nečakanou imitáciou bóng na husliach. Záver tejto skladby patril dialógu medzi cimbálom a klavírom. Nasledujúce dve skladby poslucháčov zaviedli do krajiny klasiky. Lisztov Liebestraum v prevedení bratov bol silným hudobným zážitkom. Let Čmeliaka zas dal vyniknúť bravúrnej technike, keď hlavná melódia znela v unizone huslí a cimbálu v neskutočnom tempe. Záverečná skladba s príznačným názvom Epilóg z pera Františka Jánošku bola jedinou swingovkou ich programu. Na harmóniu tradičnej parkerovej Donna Lee zneli v klavírnom sóle postupy moderného jazzu. V rámci tohto songu zazneli dva hudobné rozhovory - prvý medzi poskakujúcim cimbálom a roztancovanými husľami, druhý patril bratom Jánoškovcom v reharmonizáciach samotného Epilógu.

 

Po tomto sviežom programe sa blížil hlavný koncert večera, Milo Suchomel band s jazzovým matadorom Benny Golsonom.

 

Posledná časť reportu onedlho.

Boris Čellár

 

 

 

Ďalšie články

WoodPack Brothers prichádzajú s novým singlom The Lighty Duality
Umelecké bratstvá sa v dnešnej uponáhľanej a individualistickej dobe akoby vytratili. Už neplatí...
Majster Russell Malone
Ešte prednedávnom patril Rusell Malone (1963–2024) medzi najrešpektovanejších gitaristov posledných...
Sedno, Kota No Uta a Renegatz bodovali na Jazzfruit 2024
Ešte pred letom vyhlásili organizátori medzinárodného jazzového festivalu Mladí ladí jazz jubilejný...
Jazz Führer Ivan Köhler
Žilinskú legendu Ivana „Kellyho“ Köhlera sme na týchto stránkach spomínali viackrát: v súvislosti s...