Gypsy Jazz Festival - druhý report

Gypsy Jazz Festival - druhý report
jazz.sk

Pokračovanie...

Druhou skupinou, ktorá vystúpila na festivale bolo kvarteto mladého huslistu Romana Jánošku. Nástrojové obsadenie husle, cimbál, klavír a kontrabas, nie veľmi typické v jazze, o to výstižnejšie však vyznelo na festivale s  tématikou rómskej hudby.

 

Program tejto zostavy začal ostinátom všetkých nástrojov v unizone s výnimkou huslí, ktoré citlivo zahrali tému. Od prvých tónov ktoré zazneli v celom dynamickom rozsahu nástroja bolo jasné, že niekoľko nasledujúcich skladieb bude v znamení pestrosti a farieb. Improvizácia v tejto skladbe plynula na časť obľúbenej molovej harmónie štandardu Autumn Leaves. Maďarský virtuózny cimbalista Jenö Lisztes po odohraní svojho sóla bez problémov vytiahol metličky a veľmi vkusne podporil kapelu aj vo funkcii bubeníka. Začiatok druhej skladby patril Romanovmu bratovi Františkovi, ktorý mal na rovnakom klavíri úplne inú farbu tónu ako Klaudius Kováč z predošlej skupiny. Jánoškov tón bol svetlejši mal bližšie ku klasickej hudbe a v tomto intre aj predviedol mnoho postupov z vážnej hudby. Na tému hranú husľami cez flažolety sa pridal aj cimbálista, tento krát perkusívnym shakerom v rovnom feele. Nasledujúca skladba ala samba v rýchlom tempe rozhýbala ľudí na stoličkách. Basista Julius Darvas z Rakúska si dal počas témy pauzu, zatiaľ čo ľavá ruka klaviristu kmitala v rýchlom tempe medzi primou a kvintou ako dobre vyladený motor. Následovalo piano sólo, už s basovým doprovodom a perkusie suploval Roman nečakanou imitáciou bóng na husliach. Záver tejto skladby patril dialógu medzi cimbálom a klavírom. Nasledujúce dve skladby poslucháčov zaviedli do krajiny klasiky. Lisztov Liebestraum v prevedení bratov bol silným hudobným zážitkom. Let Čmeliaka zas dal vyniknúť bravúrnej technike, keď hlavná melódia znela v unizone huslí a cimbálu v neskutočnom tempe. Záverečná skladba s príznačným názvom Epilóg z pera Františka Jánošku bola jedinou swingovkou ich programu. Na harmóniu tradičnej parkerovej Donna Lee zneli v klavírnom sóle postupy moderného jazzu. V rámci tohto songu zazneli dva hudobné rozhovory - prvý medzi poskakujúcim cimbálom a roztancovanými husľami, druhý patril bratom Jánoškovcom v reharmonizáciach samotného Epilógu.

 

Po tomto sviežom programe sa blížil hlavný koncert večera, Milo Suchomel band s jazzovým matadorom Benny Golsonom.

 

Posledná časť reportu onedlho.

Boris Čellár

 

 

 

Ďalšie články

One Day Jazz Festival 2019: Jesenná edícia pokračuje koncertmi po Slovensku
Jesenné vydanie unikátneho hudobného festivalu One Day Jazz Festival zavíta po Bratislave aj do...
Valér Miko: Umelci svojou tvorbou prispievajú k tomu, aby sa jazz vnímal aj v európskom kontexte
Porozprávali sme sa so slovenským klaviristom a skladateľom Valérom Mikom. Poodhalil nám svoj...
Veľký smútok zaplavil česko-slovenskú jazzovú scénu: Opustil nás výnimočný saxofonista Rostislav Fraš
V stredu sa vo večerných hodinách Prahou rozširovala veľmi smutná správa o odchode obľúbeného...
Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet vydáva nové CD: JOURNEYS kombinuje jazz, škandinávsku hudbu a moravský folklór
Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartet je spoločný projekt švédskeho gitaristu Alfa Carlssona a českého...