Hnutie proti sexizmu: Jazzové umelkyne kričia #metoo

Hnutie proti sexizmu: Jazzové umelkyne kričia #metoo
Bubny sú pre chlapov, flauta pre ženy. Aj to je výsledkom štúdie o rodovej typizácií hudobných nástrojov z roku 1978. Historická cesta žien za rovnoprávnosťou v spoločnosti je dnes poprednou témou v médiach. Osobnosťou roka časopisu Times sú ostatne práve ženy, ktoré verejne vystúpili proti sexuálnemu zneužívaniu. A keďže jazz a hudba ako taká slúžili na prekonávanie zaužívaného a boj proti nerovnosti, téma rodovej diskriminácie sa ich týka vo významnej miere. 
 
Cena Les Victoires du Jazz Awards pre najlepších jazzových umelcov sa vo Francúzsku udeľuje už od roku 1986. V roku 2017 boli všetci nominovaní vo všetkých kategóriach muži. V roku vzniku tohto ocenenia by sa zrejme nad tým niekto ťažko pozastavil, no dnes je to správa, ktorá má silu obletieť svet. Aj vďaka tomu, že sa umelkyne tentokrát ozývajú. 
 
Joelle Léandre, 66-ročná basistka, napísala Les Victoires otvorený list, v ktorom čisto mužský zoznam nominantov kritizuje. Ďalšie hudobníčky z celého sveta, inšpirované spomínaným hnutím proti sexuálnemu zneužívaniu v Spojených štátoch, v otvorenom liste „We Have Voice“ spísali manifest proti rodovej diskriminácií v hudobnom priemysle.
 
Situácia pre ženy je dnes našťastie omnoho lepšia ako v ére bebopu, kedy saxofonistka bola len exotickou raritou na pobavenie publika (stereotypný spôsob prezentácie hudobníčok a ženských kapiel v médiach tento archetyp iba posilňoval). Po úspechu umelkýň ako Marian McPartland, Alice Coltrane, či Jane Ira Bloom v 70. a 80. rokoch sa ale pozícia žien v jazze neustále posilňuje. Dnes zastávajú popredné pozície na hudobných univerzitách a sú na čele svetovo úspešných projektov (za všetky spomeňme Esperanzu Spalding alebo Grace Kelly). Prečo sa teda umelkyne ozývajú?
 
Pretože nechcú, aby sa zabudlo, že boj proti sexizmu sa neskončil. V nedávno uvedených filmoch z prostredia jazzu ako La La Land alebo Whiplash neúčinkuje ani jedna jazzová inštrumentalistka. Časopis Revolver stále vydáva svoj každoročný kalendár s názvom „Najsexy kočky hard rocku“. Viedenská filharmónia začala pravidelne prijímať ženy do trvalého pracovného pomeru až od roku 2006 a aj to vďaka nátlaku mediálnej kampane. 
 
George T. Simon, jeden z najvplyvnejších jazzových komentátorov, v roku 1967 napísal: „Iba Boh dokáže stvoriť strom a iba muži dokážu hrať dobrý jazz.“ Hoci to neplatilo ani vo vtedajšej dobe, kľúčovou nebola realita, ale názor toho, koho bolo počuť. Aj keď je dnes situácia pre ženy v jazze neporovnateľne lepšia ako v 20. storočí, stále sa dá na ich pozícií, vplyve a hlase pracovať.. Jazz i hudba samotná sú totiž o harmónií a rovnováhe a tam, kde rovnováha neexistuje, je potrebná úprava.
 

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Dráma o jazzovom bubeníkovi v našich kinách
Do kín prichádza čerstvý film o mladom jazzovom bubeníkovi, ktorého snom je stať sa najlepším...
Šesť jazzových hudobníčok, ktoré stoja za vypočutie
Počas storočnej histórie jazzovej hudby sa toho udialo veľmi veľa. Jazz sa vyvinul od raného...
Whiplash – jazz po hollywoodsky
Veľký rozruch vyvolala v poslednom období filmová dráma Whiplash pojednávajúca o osude jazzového...
Do kín prichádza Whiplash - dráma o jazzovom bubeníkovi
Už 22. januára bude mať v našich kinách premiéru snímka, o ktorej sa v poslednej dobe čoraz viac...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...