Festival Mazal Tov, Košice 22.07.2013
Hudobným sviatkom možno nazvať koncert Avishaia Cohena v Košiciach. Izraelský kontrabasista sa predstavil so svojím quartetom v rámci festivalu židovskej kultúry „Mazal Tov“.
Prostredie koncertnej sály Domu umenia sľubovalo hojnému počtu milovníkom prvotriednej hudby kvalitný zvukový zážitok . Avishaia Cohena, myslím nie je potrebné širšie predstavovať. Kontrabasista a basgitarista sa výraznejšie zviditeľnil ako člen „New Tria“ Chicka Coreu, ako sólista debutoval albumom Adama v roku 1998 a dosiaľ má na svojom konte 13 albumov. Posledný „Duende“ nahral spoločne s klaviristom Nitaiom Hershkovitsom, s ktorým sa predstavil aj v Košiciach.
Spolu so skúseným tenorsaxofónistom Elim Degibrim (spolupráca s Hancockom a Al Fosterom) a iba deväťnásťročným bubeníkom Ofrim Nehemyaom začali svoje vystúpenie kompozíciou Bennyho Golsona a pokračovali Cohenovými vlastnými kompozíciami, prevažne z posledných albumov. Komorný zvuk quarteta so Steinwayom Hershkovitsa obzvláštnila „elektrická“ časť koncertu, kedy Avishai vymenil kontrabas za Fender Jazzbass a v divokých „chasoch“ si odpovedali s elektrickým pianom Hershkovitsa
Divákov zaujal aj sólový duet tenoru Degibriho s vynikajúcim bubeníkom Ofri Nehemyaom. Samotný Avishai Cohen využíval viaceré techniky hry na kontrabas, či už tradične prstami, ale aj slákom, palcom či perkusívne rukou po tele nástroja. Hudba quarteta, ktoré sa miestami zúžilo na klasické trio obsahovala viaceré netradičné rytmické postupy, ako napríklad v kompozícií „C#minor“ v 9/8 takte.
Prídavok priniesol sólový blok lídra, kedy zaspieval španielsku skladbu Noches, noches z albumu Aurora a improvizačná La Cucaracha s perkusívnym finále po tele kontrabasu. Po ďalšom vytlieskaní zahralo trio bez saxofonistu klasickú Besame Mucho v zaujimávom aranžmáne, ktorú ocenilo zaplnené hľadisko potleskom v stoji.
Vystúpenie quarteta Avishaia Cohena prinieslo divákom kvalitný hudobný zážitok, za ktorý patrí organizátorom veľká vďaka.
Peter Šafránek
Foto: Peter Hladký