Ibrahim Maalouf a jeho trúbka na brnianskej Fléde

Ibrahim Maalouf a jeho trúbka na brnianskej Fléde
Miroslav Bachura

Priznám sa, k hudbe Ibrahima Maaloufa som sa dostal čírou náhodou pri blúdení YouTubom. Keď som pár dní na to, pri jednej milej návšteve Brna hneď pred vlakovou stanicou zbadal billboard s menom tohto fenomenálneho francúzsko-libanonského trubkára a dátumom 14.4., bolo rozhodnuté.

 

Meno Ibrahima Maaloufa síce v bulletinoch Jazzfestbrno nežiarilo tak jasne ako Brad Mehldau či Gregory Porter, no jeho vypredaný koncert na brnenskej Fléde bude určite patriť k vrcholom tohoročnej edície festivalu. Poďme ale po rade. Ibrahim Maalouf je pôvodom z Libanonu, jeho rodina však počas občianskej vojny emigrovala do Francúzska, kde pôsobí dodnes. Ibrahim, syn trubkára Nassima Maaloufa je skutočne špeicál - je vôbec jediným trubkárom na svete, ktorý používa nástroj so špeciálnym štvrtým piestom určeným na zahranie štvrťtónov, mikrointervalov arabskej hudby (tento štvrtý piest vymyslel práve jeho otec).

 

 

Maalouf si do Brna priviedol septet francúzskych hudobníkov v obsadení gitara, bicie, basa, Fender Rhodes a trojčlenná trúbková sekcia. Hudbychtivé brnianske publikum sa nenechalo odradiť ani mizerným pondelkovým počasím, sála na Fléde doslova praskala vo švíkoch od začiatku koncertu. Maalouf je proste jedným z tých hudobníkov, ktorí si hocikde na svete okamžite získajú davy nových fanúšikov. Môže za to jednak jeho charizma a schopnosť komunikovať s publikom, no hlavne jeho hudba, v ktorej sa v úplne prirodzenom toku spája arabský folklór, jazz, hard-rock, klasika či filmová hudba. Maalouf v približne 90-minútovom sete plynulo prechádzal medzi sólovými intermezzami a ansámblovým hraním, kde tu pobavil vďačné publikum nejakým slovom. Na pódiu stála chvíľu rocková kapela, chvíľu dychovka, chvíľu zase sólista, jednoducho nebol čas nudiť sa. Maalouf si nenárokuje na škatuľku jazzmana, vo svojej hudbe ostáva priamočiary, melodický a otvorený širokému publiku záujemcov o kvalitnú hudbu.
 

 

Po všetkých stránkach výborný koncert, Ibrahim Maalouf dokázal, že i tak špecifický nástroj ako trúbka môže byť prostriedkom pre spájanie mnohých žánrov od folklóru po rock. Jazzfestbrno i naďalej ponúka skvelé koncerty, tak pokiaľ máte príležitosť, určite nejaký návštívte.

 

 

P.S.: Po famóznom koncerte a vyčerpávajucej autogramiáde nám protagonista poskytol krátke interview, prečtať si ho môžete na jazzových stránkach už onedlho.

 

 

Miro Bachura
Foto: Zuzana Dohnálová

Galéria

IMG_2659.jpg
IMG_2620.jpg
IMG_2627.jpg
set-list-Ibrahim.jpg

 

 

Ďalšie články

Top 5: Jazzová trúbka na všetky spôsoby
Skutočná ikona i symbol jazzu, krása tohto nástroja možno tkvie aj v kontraste jeho na prvý pohľad...
Július Baroš Quintet navštívil v rámci slovenského tour aj Banskú Bystricu
V stredu, 2. októbra 2013 mali priaznivci jazu v Banskej Bystrici ďalší sviatok. V...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE – Volanie Džungle
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
Lukáš Oravec: Aranžmány, ktoré hráme, sú pre mňa asi najťažšie, aké som kedy v big bande hral
Pred pár dňami som sa stretol s trubkárom Lukášom Oravcom a pri tejto príležitosti som sa s ním...
Altar Quartet na My Unique Jazz Festivale v Berlíne
Od pondelka 30. septembra do soboty 5. októbra prebieha v Berlíne 11. ročník My Unique Jazz...
Oneness Festival bol úspechom Slovákov na pôde Lincoln Center
V nedeľu 22. septembra sa na pôde prestížneho Lincoln Center for the Performing Arts v New Yorku...
Biele noci Davida Kollara
Gitarista a skladateľ filmovej hudby David Kollar dáva o sebe vedieť len výnimočne, no koncom...
Nie každá vlna je dôsledkom zemetrasenia - Ross McHenry: Waves
Ross McHenry je austrálsky hráč na kontrabase a basgitare, invenčný skladateľ a hĺbavý komunikátor...