Jazzman týždňa: Bill Frisell

Jazzman týždňa: Bill Frisell
Radovan Baláž

Tohto prvoligového gitaristu a skladateľa určite všetci dobre poznáte. Na hudobnej scéne figuruje už viac ako 30 rokov. Začiatky jeho kariéry sú spojené s vydavateľstvom ECM Records a dlhoročnou spoluprácou s Paulom Motianom, kde hrával ako člen jeho kapely až do Motianovej smrti v roku 2011. Od roku 2000 môžeme sledovať jeho postupne eklektický hudobný štýl, ktorý sa vyznačuje prvkami folku a country.

Jeho zoznámenie s Johnom Zornom zohralo tiež veľmi dôležitú úlohu. Bill Frisell bol súčasťou New Yorskej Downtown Scene a pracoval v Soho Music Gallery, kde jedného dňa v roku 1982 na seba so Zornom natrafili. Frisell v tom čase nahrával svoj debutový „In Line“ a o pár rokov neskôr opustil ECM a začal si budovať vzťahy s Nonesuch Records. V Knitting Factory, ktorá sa v roku 1987 práve rozbiehala tam Frisell vystúpil ako jeden z prvých účinkujúcich s Fredom Frithom a Rubym Changom hrajúc práve Zornovu skladbu „Hu Die“.

Od tých čias bola Billova práca veľmi dobre zdokumentovaná na jeho platniach. Pokračoval v spolupráci s triom Paula Motiana s Joeom Lovanom a tiež vystupoval s Jimom Hallom, Elvisom Costellom, Ronom Carterom, Gingerom Bakerom, Marianne Smithovou. Uviedol kompozíciu Stevea Mackeyho „Deal“ v Carnegie Hall spolu s American Composers Orchestra pod taktovkou Dennisa Russella Daviesa. Taktiež odznela v Los Angelskej Filharmónií, ktorú vtedy dirigoval známy fínsky skladateľ a dirigent klasickej hudby Esa-Pekka Salonen. Tiež začal byť aktívny v oblasti komponovania filmovej hudby a jeho hudbu možno počuť vo filme Gary Larsona „Tales from the Farside“ alebo Gus Van Santovom „Psycho“. Najväčšou z týchto spoluprác bola na filme Wima Wendersa „Million Dollar Hotel“ na hudbe ktorého sa podielal spolu s Brianom Enom, Brianom Bladeom, Jonom Hassellom, Bonom, Gregom Cohenom a Adamom Dornom. Napísal tiež hudbu pre Frakfurtský Balet. V televízií sa objavil napríklad v programoch „Night Music“ a „The Tonight Show with Jay Leno“.

V domácom prostredí rád vystupuje v klube „The Tractor Tavern“. Pokračuje v práci s Wayneom Horvitzom a Robinom Holcombom, ktorých spoznal na severo–západe, kde okrem iného spoznal i mnohých ďalších umelcov od hudobníkov až po animátorov a maliarov. Jeho univerzálny hudobnícky charakter mu umožnil v minulosti spoznať mnohých ľudí a vďaka jeho pokornej a miernej povahe si viaceré z nich udržať i naprieč desaťročiam a obohatiť tak poslucháčov dobrej hudby o ďalšie skvelé nahrávky.

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: billfrisell.com

Foto: video - Bill Frisell: A Portrait

 

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Jazzman týždňa: Benny Goodman
  Benny Goodman bol americký jazzový a swingový hudobník, klarinetista a kapelník. Často...
Šampiónom jubilejného Jazz START UP sa stáva...
V nedeľu 18. decembra budú mnohí s napätím sledovať futbalové majstrovstvá a čakať na nového...
Vermillion a iné sumy - Kit Downes trio na ECM
Moje prvé zoznámenie s vydavateľstvom ECM bolo prostredníctvom legendárnej nahrávky Pat...
Monterey Jazz Festival odprezentoval najtalentovanejších jazzmanov mladej generácie
Už od roku 1971 sa každoročne uskutočňuje koncert big bandu, ktorý je zložený z...
Archeológia neveselých perspektív: Trilobeat - Zánikový horizont
Slovo neveselý by bolo možné nahradiť aj inými výrazmi, podčiarkujúcimi negatívnosť či inak...