Jazzman týždňa: Grant Green

Jazzman týždňa: Grant Green

Americký gitarista a skladateľ, ktorý nahral množstvo vynikajúcich albumov pre vydavateľstvo Blue Note a ktorého majstrovstvo bolo počas jeho života často podceňované, priniesol do jazzového sveta štýl, ktorý bol kombináciou bebopu Charlieho Christiana, Charlieho Parkera a bluesu, charakteristického pre jeho rodné mesto. Grant Green najčastejšie hrával triu s organom a bicími, ku koncu svojho života rozšíril svoju hudobnú paletu o funk - a niektorí ho dokonca považujú za otca acid jazzu.

 

Grant Green sa narodil 6. júna 1935 v meste plnom bluesu, St. Louis v štáte Missouri, USA. Prvé profesionálne skúsenosti získal ako 13-ročný v gospelovom zbore. Spočiatku hrával najmä boogie-woogie, no neskôr ho uchvátil bebop gitaristu Charlieho Christiana a saxofonistu Charlieho Parkera, ako aj vzdušné frázy Lestera Younga a Jimmyho Raneyho. Jeho hra bola prvý krát zaznamenaná na albume tenorsaxofonistu Jimmyho Forresta, pričom bubeníkom na tejto session bol legendárny Elvin Jones, ktorý sa neskôr preslávil účinkovaním v kvartete Johna Coltrana. Grantove meno získalo na jazzovej scéne význam potom, ako ho koncom 50. rokov objavil saxofonista Lou Donaldson v bare v St. Louis a zobral ho do svojej kapely. Green sa presťahoval do New Yorku na prelome rokov 1959-60.

 

Ku svojmu prvému albumu ako leader sa Grant Green dostal netradičným spôsobom. Donaldson predstavil Greena Alfredovi Lionovi z vydavateľstva Blue Note a ten bol mladým gitaristom taký unesený, že namiesto tradičného postupu - obsadenia Greena ako sprievodného hráča na albume niekoho iného - mu dal okamžite priestor nahrať svoj vlastný debutový album. Gitarista s ním však nebol spokojný a tak bol len s odstupom mnohých rokov vydaný pod názvom First Session. Prvým skutočne vydaným albumom sa stal Grant's First Stand, hneď po tom Green Street a Grantstand. Počas rokov 1961-65 nahral Green pre Blue Note viac albumov než ktokoľvek iný v tom období (či už ako leader alebo sideman).

 

V roku 1962 bol Grant Green podľa magazínu Down Beat označený ako "best new star", najlepší nový objav na scéne. Na albumoch Sunday Mornin', The Latin Bit a Feelin' the Spirit venoval priestor viacerým štýlom, gospelu, latinu a spirituálom (v tomto poradí). V rokoch 1963-64 vznikli dva z jeho najvýznamnejších albumov - Idle Moments, so saxofonistom Joe Hendersonom a vibrafonistom Bobbym Hutchersonom a Solid, s Hendersonom, McCoy Tynerom a po niekoľkých rokoch opäť s Elvinom Jonesom.

 

Green v roku 1966 opustil vydavateľstvo Blue Note a koniec desaťročia pre neho znamenal obdobie zníženej aktivity a problémov, spôsobených najmä jeho závislosťou na heroíne. V roku 1969 sa gitarista vrátil na scénu s novou kapelou, štýlovo ovplyvnenou funkom. Z tohto obdobia kritici najpozitívnejšie hodnostia album Green is Beautiful a soundtrack ku filmu The Final Comedown. V roku 1974 opäť opustil Blue Note a jeho nahrávky z nasledujúceho obdobia rozdelili jeho fanúšikov na dve strany - niektorí ho vďaka nim považujú za otca acid jazzu (jeho nahrávky z tohto obdobia samplovali napríklad ako US3, A Tribe Called Quest a Public Enemy), iní túto časť jeho tvorby považujú za umelecky najmenej hodnotnú.

 

Greena v roku 1978 hospitalizovali, no gitarista proti doporučeniu doktorov inštitúciu opustil a vydal sa späť na turné, aby zarábal peniaze. Počas angažmá v New Yorku dostal vo svojom aute infarkt a 31. januára 1979 zomrel. Od jeho smrti Greenova popularita rástla a mnohé jeho doposiaľ nevydané nahrávky sa stali vzácnymi zberateľskými kúskami, pričom cestu ku jeho štýlu si našli mnohí mladí gitaristi dnešnej doby.

 

Zdroj: wikipedia.org

Autor: Martin Uherek

Photo: Francis Wolff

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Zomrel Paco de Lucia, velikán flamenco gitary
Vo veku 66 rokov dnes v noci zomrel Paco de Lucia, neohrozene najväčší majster flamenco gitary...
Jeden krát dva: Hevhetia Fest a City Sounds Festival
Minulotýždňová ponuka predostrela viacero festivalov a nebolo ľahké voliť z bohatého jedálneho...
Jesenný jazzový detox na večerných ateliéroch
Letné mesiace boli obdobím neznesiteľných horúčav a oddychu od bežných povinností. Inak tomu nebolo...
Časopis s novým jazzovým outfitom
Už je tomu raz tak: panta rhei – všetko plynie, všetko sa mení a nebude tomu inak ani v printovom...
Košické „Jazzáky“ s vynikajúcim programom
Medzinárodný jazzový festival v Košiciach zažíva postkovidový reštart v plnej paráde. Od utorka 4....