Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala

Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako sideman po boku jazzmenov ako napríklad Milo Suchomel, Erik Rothenstein, či Sisa Michalidesová, s ktorými aj nahrával ich projekty na CD. Bereza je známy pre svoju univerzálnosť. Bez problémov hrá mainstreamový jazz, fusion či nadžánrové experimenty. Konečne sme sa dočkali chvíle, kedy sa prejavil ako líder prezentujúci svoj vlastný hudobný koncept.

Na jeho debutovom albume „Intuition“ s ním spolupracujú špičky československého jazzu – Tomáš Baroš na kontrabase, Dávid Hodek hrá na bicích nástrojoch a perkusiách. Ako sólistov si Bereza pozval Mila Suchomela – soprán a tenor saxofón a na trubke a krídlovke hrá Oskar Török.

V prvom rade sa mi veľmi páči booklet tohto CD, na ktorom sú zobrazené brezy v hmlistom počasí. Booklety s podobnou náladou poznáme z vydavateľstva ECM records. Bereza dokonale prepojil celkovú atmosféru hudby na tomto CD s prvotným zrakovým signálom zachytením na obale albumu. Booklet tohto CD ma teda o to viac navnadil na jeho počúvanie.

Na albume sa nachádza sedem kompozícií. Všetky sú Berezovými autorskými dielami. Jednotlivé skladby do seba koncepčne pekne zapadajú. Celá doska sa nesie v jednotnej nálade, čo dokazuje Berezovu hudobnú zrelosť a zmysel pre smer, ktorým sa chcel uberať. Skladby sú veľmi lyrické. Hlavne po kompozičnej stránke. Bereza nám ukazuje svoj zmysel pre melodickosť, jednoduchosť, ale aj moderné harmonické postupy.

Prvá skladba "Manta Perspective" je krásny jazzový valčík. Veľmi sa mi páči komunikácia Dávida Hodeka s Tomášom Barošom, ktorý tvoria silný rytmicko – harmonický základ, do ktorého krásne zapadá Bereza so svojim moderným soundom a Suchomelova jemná „sopránka". V skladbe "Lark" nám Bereza predviedol svoj silný cit pre swing, ktorý výborne podporuje Hodek na metličkách, a Baroš svojimi pedálovými zádržmi a skvele zafrázovanými „fill in“ linkami. Je zaujímavé sledovať ako si Bereza s Hodekom a Barošom rozumejú. Človek má pocit, že spolu títo páni hrajú už veľmi dlho. V tretej stope s názvom „Invisible“ sa po gitarovom intre pripája Törökova krídlovka, ktorá krásne zapadla do konceptu. Spolu so saxofónom a triom vytvára veľmi unikátny sound. Bereza sa tu vyhráva s exotickými stupnicami a looperom, čím rozširuje farebné spektrum tohto albumu o level vyššie. V skladbe "Unexpected Territory" volí Bereza jazz - rockovejší sound, čo opäť rozširuje farebnú plochu. Skladba strieda rovný groove s rytmicko - harmonickými prvkami flamenca, čo veľmi pekne docielil aj Oskar Török svojim expresívnym sólom. V záverečnej časti sa opäť zmení farba gitary, ktorá hrá repetitívny riff pod Hodekovo výborné sólo. V skladbe "Rain poetry" opäť exceluje Oskar Török na trúbke, ktorý vo svojom sóle výborne vystihuje smer akým sa má skladba uberať. Bereza v tomto sóle zaujímavo strieda melodické motívy s viachlasným a akordickým spôsobom improvizácie. Na predposlednej stope "Urge You" sa rapídne zvýši tempo. Bereza sa nám tu predstavuje v modernom fusionovom prevedení. Baroš tu hrá na basgitare, čo podporuje tento feeling. Hodekove paterny a celkový spôsob hry mi pripomína Steva Gadda. Rytmika „šlape ako švajčiarske hodinky“, čo veľmi uľahčuje prácu sólistom -  Suchomel bez problémov zapadá do konceptu, a rovnako sa ani líder nenechal zahanbiť. V poslednej kompozícii "Lost Element" sa Bereza vrátil do pomalšej a mainstreamovejšej nálady. V tejto modernej bossa nove mi pripomína Pata Methenyho svojim soundom a harmonickými postupmi.

Album „Intuition“ je výborný jazzový album, ktorý jasne odkazuje na mainstreamových súčasníkov jazzovej gitary, ako sú napríklad Kurt Rosenwinkel, Pat Metheny, alebo Jonathan Kreisberg. Bereza nám ukázal svoj veľký kompozičný a aranžérsky talent. Čo ale oceňujem najviac, je jeho cit pre zachovanie hudobného konceptu a určeného charakteru dosky.

Rodí sa ďalší jazzový cimbalista: Ľubomír Gašpar sa chystá koncertovať a nahrávať CD
Na jar sa objavil na českej súťaži Jazz Fruit - Mladí ladí jazz, pred pár týždňami získal dve...
Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami