Jazzman týždňa: Oscar Peterson

Jazzman týždňa: Oscar Peterson
Patrik Gömöri

Bol považovaný za jedného z najlepších jazzových klaviristov všetkých čias. Disponoval extrémnou klavírnou technikou dosahujúcou úrovne Art Tatuma, svojou rýchlosťou a zručnosťou však dokázal dosiahnuť absolútny vrchol. Často hrával v malých zoskupeniach, sprevádzal rôznych spevákov, ale impozantné boli predovšetkým jeho sólové koncerty. Klavirista Oscar Peterson.  

Narodil sa 15. augusta 1925 v Canadskom Montreali. Jeho rodičia emigrovali z Karibskej oblasti a Oscarov otec začal pracovať pre Kanadskú železnicu. Oscar Peterson vyrastal v mestskej časti Montrealu, kde začiatkom dvadsiatych rokov začal prekvitať jazz. Keď mal päť rokov začal sa venovať hre na klavír a trúbku. O dva roky nato dostal tuberkulózu a musel skončiť s hrou na trúbku a svoju pozornosť upriamil už len na klavír. Prvé lekcie dostával od svojho otca, amatérskeho klaviristu a trubkára Daniel Petersona a svojej sestry Daisy, ktorá ho zaúčala do tajov klasického klavíra. Ako mladý klavirista venoval značnú časť svojho cvičenia hlavne stupniciam a klasickým etudám, vďaka ktorým sa dopracoval k svojej virtuozite. Po výhre v talentovej súťaži v roku 1939 začal pravidelne hrávať v rozhlasovom vysielaní v Montreale. Ako mladý získaval skúsenosti aj s orchestrom Johnny Holmesa. Onedlho si našiel cestu k štýlu boogie-woogie a swingovému štýlu Teddy WilsonaNat King Cola. Norman Granz, jazzový milovník a impresário objavil Oscar Petersona a v roku 1949 ho predstavil ako hosťa na Jazz at the Philharmonic concert.     

Začiatkom 50-tych rokov nahral niekoľko duet s kontrabasistami Ray BrownomMajor Holleym. Jeho verzia skladby Tenderly sa onedlho stala hitom. V roku 1952 založil trio s gitaristom Barney Kesselom a basistom Ray Brownom. Kvôli iným projektom a častým hudobným cestám Barney Kessela onedlho nahradil gitarista Herb Ellis. V tomto zložení sa stali jednými z najlepších zoskupení v polovici 50-tych rokov.

 

Po odchode Herb Ellisa z kapely v roku 1958 Oscar prehlásil, že nikto iný už jeho miesto nebude môcť nahradiť, tak miesto gitaristu si do zoskupenia prizval bubeníka Ed Trigpena. V nasledujúcich obdobiach sa okolo Petersona vystriedalo niekoľko bubeníkov, Lous Hayes (1965-1966), Bobby Durham (1967-1970), Ray Price (1970) a kontrabasisti Sam Jones (1966-1970) a George Mraz (1970). V roku 1960 založil Oscar Peterson Advanced School of Contemporary Music v Toronte, ktorá však fungovala len tri roky. Svoj prvý sólový album nahral až pomerne neskoro, v roku 1968 a vydal sériu niekoľkých veľmi vysoko hodnotených albumov.  Pri vzniku vydavateľstva Pablo v roku 1972 bol Oscar Peterson často spájaný s gitaristom Joe Passom a kontrabasistom Niels Pedersenom. Objavoval sa na najvýznamnejších jazzových pódiách a vytvoril päť výnimočných albumov s trubkármi Dizzy Gillespiem, Roy Eldridgeom, Harry „Sweets“ Edisonom, Clark Terrym a Jon Faddisom. Na niekoľkých koncertoch spolupracoval a s Count Basiem.    

V roku 1964 napísal a nahral Oscar Peterson so svojím triom pôsobivú nahrávku Canadiana Suite. Napriek tomu, že väčšinu života hrával na klavírnych krídlach na niekoľkých nahrávkach sa objavil aj zvuk elektrického klavíra, organu a dokonca aj klavichord v duu s Joe Passom. Na jednej zo zriedkavých nahrávok z roku 1965 With Respect to Nat sa objavil dokonca aj Petersonov spev, ktorý bol veľmi blízky štýlu Nat King Cola.     

Počas dvojdňového stretnutia Petersona s Ellisom a Brownom v roku 1990 vyústilo k nahraniu štyroch albumov. V roku 1993 mal Oscar vážny úraz, ktorý ho na dva roky úplne vyradil z klavírneho kolobehu. Postupom času sa vrátil na scénu ale mal značne oslabenú ľavú ruku. Napriek tomu, že po zotavovaní sa dlho nevedel dostať do stopercentnej formy stále dokázal udivovať poslucháčov svojimi improvizačnými schopnosťami, ktoré z neho robili jedného z najkvalitnejších hudobníkov jazzu vôbec. V roku 2003 vydal Peterson DVD A Night in Vienna s kontrabasistom Niels-Henning Ørsted Pedersenom, gitaristom Ulf Wakeniusom a bubeníkom Martin Drewom. Absolvoval turné po USA a Európe ale stále s veľkými prestávkami na odpočinok, aby dokázal nabrať síl na ďalšie koncerty. V roku 2007 sa rapídne zhoršil jeho zdravotný stav. Musel zrušiť vystúpenie na Toronto Jazz Festivale a taktiež celoštátne vystúpenie v Carnegie Hall. 23. decembra v roku 2007 Oscar Peterson zomrel na zlyhanie obličiek doma v Mississauga v Ontariu.

Foto: www.canadaswalkoffame.com
Zdroj: www.allmusic.com
Autor: Patrik Gömöri

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Benny Green
Americký hardbopový klavirista, ktorý bol počas svojej kariéry členom Art Blakeyho Jazz Messengers...
Stanica metra v Montreali možno bude niesť meno génia jazzového klavíra. Petícia za stanicu Oscara Petersona má už vyše 16 tisíc podpisov.
Pred niekoľkými týždňami sa v kanadskom Montreále objavila petícia, ktorá vyzýva mesto, aby...
Nový filmový dokument oslavuje kanadskú legendu jazzového klavíra
Režisér dokumentárneho filmu o Oscarovi Petersonovi poznamenáva, že jeho film "Black + White"...
Mesto Toronto vyhlásilo Deň Oscara Petersona
Presne 15. augusta 1925 sa v kanadskom Montreale narodil jeden z najvýznamnejších klaviristov...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...