Kritika spoločnosti i trap music: Nová jazzová trilógia Christiana Scotta

Kritika spoločnosti i trap music: Nová jazzová trilógia Christiana Scotta

Amerického trubkára Christiana Scotta, 33-ročného rodáka z kolísky jazzu – New Orleans, poznáme najmä vďaka svojmu typickému mohutnému a pohlcujúcemu zvuku trúbky, ktorý sa nesie naprieč celou jeho tvorbou. Christian je mimoriadne činný a plodný umelec a tak dnes prichádza so svojím v poradí už desiatym štúdiovým albumom s názvom „Ruler Rebel“. Jeho symbolická okrúhlosť nekončí len pri tomto čísle. Ide totiž o prvú časť plánovanej trilógie, ktorá nesie názov „The Centennial Trilogy“ a skladá poctu jazzu ako žánru, ktorý sa tento rok dožil 100 rokov od svojho vzniku (pozri článok v odkazoch). Hoci bol album nahratý už na jar roku 2016, trubkár si na jeho vydanie zo „symbolických“ dôvodov trpezlivo počkal.

 

Christianova trilógia je podľa jeho slov „prehodnotením socio-politickej reality sveta prostredníctvom zvuku“. Poukazuje na množstvo skutočností, ktoré ničia našu kolektívnu skúsenosť. Medzi ne patrí pokračujúce otroctvo v Amerike, ktoré sa transformovalo do väzensko-továrenského komplexu, strach z nekvalitného jedla, xenofóbia, imigrácia, klimatické zmeny, sexuálna orientácia, rodová rovnosť, fašizmus a návrat demagógie. „Ruler Rebel“ ukazuje trubkára v novom, doposiaľ nevídanom svetle a prezentuje jeho novú hudobno-umeleckú víziu. Jazz sa tu snúbi s prvkami neustále populárnejšej Trap Music a pôvodnou hudbou západnej Afriky s prímesou domáceho New Orleans. Tento svojský fusion hudobná verejnosť i autor sám rád nazýva pojmom „stretch music“.

 

V hudbe „Ruler Rebel“ cítiť odkaz tvorby Milesa Davisa a Marcusa Millera z osemdesiatych rokov a ich albumu „Tutu“. Christianova trúbka sa vznáša nad ostinátom syntetizovaného beatu a o modálnej podobe tohto diela nie je pochýb už po prvých pár minútach počúvania. Trubkové behy zdobia klávesové slučky či hip-hopové groovy a farbu obohacuje aj soul-jazzový spev Sarah Elizabeth Charles, alebo flautové vsuvky Eleny Pinderhughes za doprovodu handclap beatu.

 

V súvislosti s Christianom Scottom a jeho najnovšou tvorbou nesmieme zabudnúť spomenúť aj jeho už existujúci sprievodný projekt pre hudobníkov, mobilnú aplikáciu Stretch Music App. Vďaka nej je možné pri prehrávaní trubkárovej hudby v reálnom čase mixovať hlasitosť jednotlivých nástrojov, vypínať ich, či dokonca meniť samotné tempo skladby. Ideálny nástroj na cvičenie z kvalitnými podkladmi, nenechajte si tento zaujímavý počin ujsť ako aj nový album s názvom „Ruler Rebel“.

 

 

Zdroj: Bandcamp, The Guardian

Adam Hudec

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Album Slovákov, ktorý prerástol Slovensko
Hoci ich prvé plnohodnotné autorské CD uzrelo svetlo sveta len nedávno, slovenská skupina Finally...
Marcus Miller: Prestal som počúvať platne, aby som našiel svoj vlastný štýl
Marcus Miller (1959), ďalší z tých, čo hrávali s Milesom. Hranie s Milesom znamenalo pre každého...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Mike Stern: Hrať svoju vlastnú hudbu je privilégium
Mike Stern – rozhovor, Bratislavské jazzové dni, 26.10.2014   Mike Stern (nar.1953) – slávny...
Dnes sa začína festival OravaJazz 2020. V Námestove prebehne za prísnych hygienických opatrení
Dnes sa začína jedenásty ročník festivalu OravaJazz, ktorý každoročne prináša do Námestova jazz,...
Dan Bárta & Illustratosphere: už túto sobotu v Divadle Aréna!
Hoci nové CD Kráska a zvířený prach českého speváka Dana Bártu a skupiny Illustratosphere vyšlo už...
Bratislava Hot Serenaders ponúkajú namiesto zrušených koncertov raritný vinyl
Jesenný návrat pandémie Covid-19 zrušil koncertný kalendár mnohých súborov a väčšina hudobníkov...
JazzFestBrno oslávi jubilejný 20. ročník. Zagratulujú mu Chick Corea, Vicente Amigo, Cécile McLorin Salvant aj GoGo Penguin
Festival JazzFestBrno zverejnil mená prvých hviezd nadchádzajúceho ročníka. Jubilejná 20. sezóna...