Kritika spoločnosti i trap music: Nová jazzová trilógia Christiana Scotta

Amerického trubkára Christiana Scotta, 33-ročného rodáka z kolísky jazzu – New Orleans, poznáme najmä vďaka svojmu typickému mohutnému a pohlcujúcemu zvuku trúbky, ktorý sa nesie naprieč celou jeho tvorbou. Christian je mimoriadne činný a plodný umelec a tak dnes prichádza so svojím v poradí už desiatym štúdiovým albumom s názvom „Ruler Rebel“. Jeho symbolická okrúhlosť nekončí len pri tomto čísle. Ide totiž o prvú časť plánovanej trilógie, ktorá nesie názov „The Centennial Trilogy“ a skladá poctu jazzu ako žánru, ktorý sa tento rok dožil 100 rokov od svojho vzniku (pozri článok v odkazoch). Hoci bol album nahratý už na jar roku 2016, trubkár si na jeho vydanie zo „symbolických“ dôvodov trpezlivo počkal.

Christianova trilógia je podľa jeho slov „prehodnotením socio-politickej reality sveta prostredníctvom zvuku“. Poukazuje na množstvo skutočností, ktoré ničia našu kolektívnu skúsenosť. Medzi ne patrí pokračujúce otroctvo v Amerike, ktoré sa transformovalo do väzensko-továrenského komplexu, strach z nekvalitného jedla, xenofóbia, imigrácia, klimatické zmeny, sexuálna orientácia, rodová rovnosť, fašizmus a návrat demagógie. „Ruler Rebel“ ukazuje trubkára v novom, doposiaľ nevídanom svetle a prezentuje jeho novú hudobno-umeleckú víziu. Jazz sa tu snúbi s prvkami neustále populárnejšej Trap Music a pôvodnou hudbou západnej Afriky s prímesou domáceho New Orleans. Tento svojský fusion hudobná verejnosť i autor sám rád nazýva pojmom „stretch music“.

V hudbe „Ruler Rebel“ cítiť odkaz tvorby Milesa Davisa a Marcusa Millera z osemdesiatych rokov a ich albumu „Tutu“. Christianova trúbka sa vznáša nad ostinátom syntetizovaného beatu a o modálnej podobe tohto diela nie je pochýb už po prvých pár minútach počúvania. Trubkové behy zdobia klávesové slučky či hip-hopové groovy a farbu obohacuje aj soul-jazzový spev Sarah Elizabeth Charles, alebo flautové vsuvky Eleny Pinderhughes za doprovodu handclap beatu.

V súvislosti s Christianom Scottom a jeho najnovšou tvorbou nesmieme zabudnúť spomenúť aj jeho už existujúci sprievodný projekt pre hudobníkov, mobilnú aplikáciu Stretch Music App. Vďaka nej je možné pri prehrávaní trubkárovej hudby v reálnom čase mixovať hlasitosť jednotlivých nástrojov, vypínať ich, či dokonca meniť samotné tempo skladby. Ideálny nástroj na cvičenie z kvalitnými podkladmi, nenechajte si tento zaujímavý počin ujsť ako aj nový album s názvom „Ruler Rebel“.

Zdroj: Bandcamp, The Guardian

Adam Hudec

Recenzia CD: Album Slovákov, ktorý prerástol Slovensko