Recenzia CD: Raphael Wressnig – Soul Gumbo

Recenzia CD: Raphael Wressnig – Soul Gumbo
Maros Pavlik

Pepper Cake PEC 2094-2,

nahraté 28 & 29.1.2014 v Music Shed Studios v New Orleanse, USA

9 skladieb, minutáž 52:47, CD/Vinyl verzia

Raphael Wressnig, samouk na B3 Hammond nie na hudobnej scéne nováčikom. Na konte má úctyhodnú dvadsiatku hudobných nosičov, ktoré zahŕňajú jeho vlastné albumy, ale i účinkovanie na nahrávkach iných hudobníkov. Na nahrávanie svojho zatiaľ posledného albumu - Soul Gumbo - sa Raphael sa začiatkom roka 2014 vybral na opačnú stranu Atlantiku, priamo do kolísky blues.

Raphaelovo srdce patrí hudobnému kotlu v okolí New Orleans: „Vždy som mal rád hudbu New Orleans a niektorí hráči z New Orleans mali na mňa vždy veľký vplyv. Mám rád ich blues, funk, jazz. Napokon, moja hudba je vždy na strane funky a groove a snažím sa ju nazvať ‚heavy organ soul and funk, hovorí Raphael.

V snahe dosiahnuť maximálnu autentickosť sa Wressnig obklopil americkými hudobníkmi, predovšetkým bluesmanmi. Nahrávanie poňal Wressnig vo veľkom štýle. Účastnilo sa ho sedemnásť muzikantov (vrátane Raphaela). Jadro zostavy pozostáva z Raphaelovho dlhoročného spoluhráča gitaristu Alexa Schultza, saxofonistu „sax“ Gordona, a bubeníka Stantona Moora, ktorých v štúdiu dopĺňala plejáda amerických bluesových muzikantov.

 

CD otvára Alex Schultz gitarovým riffom v remaku skladby Chasing Rainbow od amerického Teddy Royala. Pieseň preslávil  v 70-tych rokoch bluesový, jazzový a soulový spevák Johny Adams. Na albume Soul Gumbo vokál naspieval bluesman Tad Robinson. Základným stavebným kameňom skladby sú do popredia vystupujúce bicie a dychy. Zatiaľ len zahrievacie kolo pre Raphalov Hammond B-3.

Vo funkujúcej Soul Strut sa Hammond rozoznie podstatne viac ako v úvodnej skladbe, na rad sa dostáva trúbka Erica Blooma. Rytmus a nálada v štýle Maceo Parkera.

Spomalenie tempa nastáva v upokojujúcej bluesovej skladbe I Want to Know z dielne ikony newolreanskej scény, Waltera Washingtona. Washingtonov feeling a zaujímavý nezameniteľný, v nižších polohách jemne zastretý hlas sú pre skladbu neoceniteľnou devízou. Raphael to s Hammondom rozbalí naplno, až pri jeho sóle po tele behajú zimomriavky.

 V skladbe Mustard Greens to naozaj šľape, za výdatnej podpory dychovej sekcie. Ultra-soulový kus pripomínajúci 60-te roky. Cez vrstvy Hammondu, dychov a pulzujúcej rytmiky sa do popredia svojim gitarovým sólom konečne predral Alex Schultz.

Nasleduje Sometimes I Wonder -  s lahodným vokálom miltiinštrumentalistu Johnom Clearyho, ktorý na tracku nahral aj krídlo, Wurlitzer a akustické gitary.

Room With a View od West-coast bluesového gitaristu Lowella Fulsona, z ktorej najviac cítiť ducha New Orleans. Čistokrvné, pomalé straight-ahead blues, opäť s vokálom Tada Robinsona.

Neopomenuteľná funková vypaľovačka Slivovitz for Joe je poctou Joe Zawinulovi a Raphael ju po rokoch znovu nahral na svoje CD (pôvodná verzia na CD Party Factor). Zawinul, napriek svojmu typickému fusion mal priame prepojenie aj na bluesových hudobníkov. Aj to bol jeden z dôvodov, pre ktoré skladba nemohla chýbať ani na tomto albume. Nosným prvkom inštrumentálky je šľapajúca rytmika a hutné sóla Raphaelovho B-3.

Soul Jazz Shuffle – skladba ako šitá pre Hammond a saxofón. Svojim príjemne archaickým zvukom priblíži poslucháča až do finále, ktorým je skladba piata spievaná skladba - Nobody Special. Autorom je Raphaelov dlhoročný známy, Larry Garner, ktorý bol kedysi prvým Raphaelovým kontaktom s prostredím  New Orleansu. Raphaela s Larrym spája dávne Wressnigove účinkovanie v Larryho kapele. Larryho ležérny vokál zapadá do skladby ako posledný kúsok puzzle. Rozlúčková skladba albumu chvíľami rytmikou a jednoduchými gitarovými riffmi vzdialene pripomína reagge.

Soul Gumbo je album predovšetkým pre tých, ktorí dokážu oceniť moderný prístup k hre na Hammond a sú otovrení na plný tanier gumba namiešaného z jazzu, bluesu, funku a soulu.  Album vychádza v troch verziách – ako klasické CD, digitálna Deluxe verzia a tiež ako vinylová LP platňa.

Tých, ktorí sa radi nechajú presvedčiť o Wressnigových kvalitách naživo, majú šancu vidieť ho na koncertoch 4. júla vo Viedni v rámci festivalu Jazz Fest Wien alebo 4. septembra v piešťanskom Kursalóne.

 

Galéria

BOOKLET 1.jpg
BOOKLET 2.jpg

 

 

Ďalšie články

Richard Bona: Beriem si od hudby voľno
Richard Bona (nar. 1967 v Kamerune) – basgitarista, gitarista, spevák a perkusionista. Prvý hudobný...
Erich Boboš Procházka a Marek Wolf prichádzajú s druhým spoločným albumom
Duo elitných slovenských bluesmanov Erich Boboš Procházka (ústna harmonika, spev) a Marek Wolf (...
Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 3/3
Pokračovanie druhého dielu:          Etta James sa pretransformovala na...
Juraj Schweigert: Za každých okolností treba ostať pri zemi a človekom
Porozprával som sa s vynikajúcim hráčom na ústnu harmoniku Jurajom Schweigertom. Juraj je známy...
OpenJazzFest: 11. ročník obľúbeného jazzového openair festivalu sa vracia na Zelenú vodu
Priaznivci nielen jazzovej hudby sa tento rok predsa len dočkajú svojho obľúbeného festivalu. Na...
Zabudnite na klišé balkánskej hudby. Bulharský hráč na kaval Zhivko Vasilev búra na svojej novinke stereotypy
Úprimne kto vie čo znamená slovo „kaval“? Ak má niekto balkánskych, bulharských alebo rumunských...
Dorůžka, Fischmann a Novák predstavia nepoznané piesne židovských autorov. Už tento týždeň na livestreame festivalu Věčná naděje
Festival Věčná naděje prinesie v nedeľu 25. apríla livestream zo Španielskej synagógy. Trio v...
K histórii slovenského jazzu - V. časť
V seriáli  'K histórii slovenského jazzu' sa budeme stretávať s textom obšírnejšie spracovanej...