Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 3/3

Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 3/3
Tomáš Galata

Pokračovanie druhého dielu:

         Etta James sa pretransformovala na bluesovú divu srdcom i dušou. “Leonard stále hovoril, Etta musí preraziť. Etta musí preraziť.” spomínala Etta James na slová veľkého producenta, ktorý do nej vložil všetko úsilie. Naplno tak mohla využiť vplyvy, ktoré získala v gospelovom súbore a spŕška popových skladieb sa behom okamihu menila na zlato.  “Objavila som v sebe, že môžem spievať bez toho, aby som stratila môj bluesový a gospelový fíling. Môžem ich spievať podľa seba”.

 

Etta James - At Last (1960)

 

      Etta James zasiala svoje plodné obdobie a stala sa jedným z najúspešnejších Rhytm & Bluesových spevákov. Producent Jerry Wexler rozpoznal jej silný potenciál a pre dcérsky label vydavateľstva Chess Records pod názvom Argo s Ettou James od roku 1960 až do roku 1961 nahral niekoľko skladieb z obdobia swingu ako “Sunday Kind of Love”, “Don’t Cry, Baby”, “Trust In Me”, “Fool That I Am” a najznámejšiu, dodnes ospevovanú baladu, ktorá sa stala synonymom jej jedinečného hlasu “At Last”. Sláčikové aranžmány, sprevádzané strhujúcim vokálom Etty James odkryli jej dosiaľ neodhalené spevácke možnosti  a pretavili jej doteraz skrytý gospelový nádych. “Something´s Got A Hold On Me” bola toho pádnym dôkazom, čisto gospelový tradicionál, po zmene refrénu zo “Something´s Got A Hold On Me, Must be Lord” na prosté “Something´s Got A Hold On Me, Must be Love” urobilo svoje a hit obsadil štvrté miesto Rhytm & Bluesového rebríčka a zároveň sa zaradil medzi jej tri najúspešnejšie skladby roku 1962.

 

Etta James - Something´s Got A Hold on Me (1961)

 

         Etta James do roku 1963 nahrala v poradí už štvrté album, po úspešnom debute rovnomenného albumu At Last z roku 1961, keď jej kariéru podlomila drogová závislosť. Mala iba dvadsaťjeden a úplne prepadla závislosti na kokaíne a skoro na celé štyri roky vypadla z nahrávacieho kolotoča. Tak ako Chess Records vynieslo jej meno na vrchol, tak ju pomaly a isto poslalo na samé dno.  Podobne ako ostatným umelcom Chess nevyplácal tantiémy a výhradne držal všetky ich práva na nahrávky pod svojím zámkom, vyplácal im plat len samotný Leonard Chess. Napriek oslnivým kritikám z celých štátov ku jej talentu, Etta bola na pokraji bankrotu. Pod hlavičkou Chess Records Etta James nahrávala až do roku 1977, keď podpísala zmluvu s Warner Brothers Records na album Deep in the Night.

       Drogová závislosť veľmi ovplyvnila jej osobný a profesionálny život a až v roku 1966 sa opäť postavila pred mikrofón a nahrala bluesový album s názvom Call My Name, ktorý si získal priaznivú odozvu a zároveň oživil jej hluché dvojročné obdobie poznačené striedavými pobytmi v liečebniach. Strhujúci návrat do formy znamenal až príchod albumu Tell Mama z roku 1967, ktorý nahrala v alabamskom štúdiu Rick Hall´s Fame Studio, do ktorého ju poslal Leonard Chess chtivý nasledovať jeho nekonečný prúd southtern soulu Sam and Davea, Percy Sledgea a Joe Texa. Práve z tohto albumu pochádza mimoriadna balada o dievčati, ktoré pre lásku radšej oslepne, očarujúca, dojímavá výpoveď života poznačeného láskou a utrpením, zaspievaná presne takým istým hlasom ako text samej piesne “I´d Rather Go Blind“. Občasné vystupovanie napriek všetkým úspechom udržalo jej slávu len medzi čiernym publikom. Začiatok sedemdesiatych rokov bol pre Ettu James obzvlášť ťažký, v rebríčkoch nastal obrat ku disco a jej tvorbu zatienil a zároveň vyhradil jasné hranice.

 

Etta James - I´d Rather Go Blind (1967)

 

       „Veľakrát som sa vzdávala. Musela som bojovať so svojimi návykmi. V ´74-tom  som sa vzdala heroínuPredtým som bola tri alebo štyri roky na metadone. Musela som sa pár veci vzdať." Od roku 1974 až do roku 1978 nastúpila tvrdú cestu, aby sa zbavila svojej závislosti na drogách. Absolvovala liečbu na psychiatrickej klinike v Los Angeles  - "Bola som obklopená samými bielymi deťmi a všetky boli mladšie ako ja, pamätám sa na jednu sobotu, keď si hrali všelijaké dobré rockové skladby a v tom začala hrať moja skladba I´d Rather Go Blind vo verzii od Roda Stewarta, všetky sa ma zrazu  pýtali, hej toto je tá skladba, ktorú si napísala." Aj takto opisovala veľká diva bluesového hlasu svoje dni v nemocnici. Bojovala, aby sa posunula v kariére.

    „ V 74-tom alebo 75-tom som dostala list od Keith Richarda,  v ktorom stálo, že Rolling Stones chcú robiť turné, a mali na ňom už Tinu Turner, B.B. Kinga a mnoho iných rôznych ľudí a stálo tam, že chcú aj mňa. ´Milujeme tvoju hudbu, ale to, čo teraz robíš je dôležitejšie ako to, čo chceme urobiť my a sme si istí, že po teba prídeme, keď budeš pripravená.´ List prišiel do rehabilitačného strediska do rúk môjho terapeuta,  zavolal si ma do kancelárie a prečítal mi ho.

    Od konca sedemdesiatych rokov niekoľkokrát vystupovala na turné s Rolling Stones, to jej pomohlo získať si priazeň aj u širokých vrstiev publika a opäť nabehnúť do starých koľají. Časté zdravotné problémy spojené s drogovou závislosťou mali neblahý vplyv aj na jej celkové zdravie, preto sa odrazu na pódiách objavila korpulentná a raz na kosť a kožu vychudnutá postava, ktorej poznávacím znamením bol stále ten istý hlas.

Po všetkom utrpení, ktorým si prešla, sa viac a viac zameriavala na jazz. Dôkazom toho bola aj živá nahrávka s jazzovou legendou Eddie „Cleanhead“ Vinsonom pre známy jazzový label Fantasy records v roku 1986. Medzitým po siedmych rokoch obnovila nahrávanie albumov, v ktorých sa držala starého dobrého Rhytm & Blues sem tam s prvkami popu. Hneď prvým úspechom po dlhej dobe bol album Stickin´ To My Gun z roku 1990 s úžasnou verziou "I´ve Got Dreams To Remember“ z repertoáru Otisa Reddinga. 

 

Etta James - I´ve Got Dreams To Remember (1990)

 

      Deväťdesiate roky boli pre Ettu James viac ako úspešné, obdržala cenu W. C. Handy Award, a v rýchlom tempe skoro všetky podstatné ceny, ktoré z nej urobili právoplatnú Rhytm & Blues a bluesovú kráľovnú druhej polovice 20. storočia. V roku 1993 vstúpila do Rock and Rollovej siene slávy, o rok na to začala spoluprácu s producentom Johnom Snyderom na tvorbe vydania skladieb od svojej celoživotnej obľúbenkyne Billie Holiday pod názvom Mystery Lady.  "Pravdepodobne,  pretože skutočne chápem čo znamenajú a o čom v nich spievam, sú to skladby, ktoré mám rada preto, lebo sú ku mne nejakým spôsobom naviazané. Skladby, v ktorých sa vraví Come Fly Me to the Moon, to nie je moja šálka čaju, nie sú to skutočné slová. Ja chcem spievať pravdivo. Chcem vedieť o čom spievam, chcem sa s nimi skutočne stotožniť. To je to, čo robím teraz a popravde, robím to stále." Povedala Etta James o albume Mystery Lady: Songs of Billie Holiday, za ktorý v roku 1995 získala oprávnene cenu Grammy za najlepší jazzový vokál. 

 

Etta James - The Very Thought of  You (1994)

 

       V nasledujúcom desaťročí pravidelne vydávala albumy čisto v bluesovom duchu, z ktorých najvýraznejší je Life, Love & the Blues z roku 1998 obsahujúci niekoľko verzií čísel od bluesových majstrov ako Muddy Waters, Albert King alebo Junior Wells v podaní jej mohutného hlasu. Na prelome tisícročia vytiahla ďalšiu perlu z rukávu oprášením starých jazzových štandardov na albume Blue Gardenia z roku 2001. Inšpirovaná seriálom Martina Scorseseho The Blues v roku 2004 vydala album Blues to The Bone, ktorým zložila hold starým bluesmanom.  S pribúdajúcimi rokmi sa opäť prihlásili zdravotné problémy spojené s niekoľkoročnou drogovou závislosťou. V roku 2010 bola hospitalizovaná s otravou krvi. Neskôr sa začala u Etty James prejavovať demencia a objavila sa leukémia. Aj napriek všetkým strastiplným zdravotným ťažkostiam vydala na konci roku 2011 svoj posledný album s názvom The Dreamers so soulovými klasikami od interpretov ako Ray Charles, Otis Redding alebo Bobby Blue Bland. 

      20. januára v roku 2012 Etta James v 73 rokoch podľahla ťažkej leukémii.  Skladbu „At Last“, ktorá ju sprevádzala po celý život jej  na  poslednej ceste zaspievala jej veľká obdivovateľka Christina Aguilera. Tak aký horký a bolestivý bol jej hlas, taký bol aj jej celý život, ktorý prežila vo všetkých vrcholoch a pádoch. Stala sa ikonou, legendou a nespochybniteľnou nástupkyňou odkazu veľkých bluesových kráľovien ako Ma Rainey, Bessie Smith, Dinah Washington a Billie Holiday, žien, v stopách ktorých kráčala. 

 

 

Diskografia

1961  At Last

1961  The Second Time Around

1962  Etta James Sings For Lovers

1963   Etta james Top ten

1965  The Queen of Soul

1966  Call My Name

1968  Tell Mama

1970  Etta James Sings Funk

1971  Losers Weepers

1973  Etta James

1974  Come a Little Closer

1976  Etta is Betta Than Evvah

1978  Deep In The Night

1980  Changes

1986  Blues in the Night, Early Show

            with Eddie "Cleanhead" Vinson 

1989  Seven Year Itch

1990  Stickin´ to My Guns

1992  The Right Time

1994  Mystery Lady: Songs of Billie Holiday

1995  Time After Time

1997  Love´s Been Rough on Me

1998  Life, Love and the Blues

1999  Heart of a Woman

2000  Matriarch of the Blues

2001  Blue gardenia

2003  Let´s Roll

2004  Blues to the Bone

2006  All the Way

2011  The Dreamer

 

Zdroje a pramene:

http://www.npr.org/2012/01/27/138985700/etta-james-the-1994-fresh-air-in...

http://www.rollingstone.com/music/artists/etta-james/biography

 

Tomáš Galata

 

 

 

 

Galéria

Etta James - promo foto pre Modern records 1955.jpg
Etta James 1960.jpg
Phil Chess, Etta James a Ralph Bass  1960.jpg
Etta James v Chess Records 1967.jpg
90-te roky.jpg
Etta James & Christina Aguilera.jpg
posledné roky.jpg

 

 

Ďalšie články

Jazzové vtipy :-)
K letnému dovolenkovému obdobiu patrí relax a uvoľnenie. Preto nachvíľu odbočíme od „...
6 zaujímavých faktov o jazze, ktoré ste (možno) nevedeli
Jazz je dnes nesmierne širokým pojmom, pod ktorým si môžeme predstaviť rozmanitú hudbu. Nebolo tomu...
Erich Boboš Procházka a Marek Wolf prichádzajú s druhým spoločným albumom
Duo elitných slovenských bluesmanov Erich Boboš Procházka (ústna harmonika, spev) a Marek Wolf (...
Juraj Schweigert: Za každých okolností treba ostať pri zemi a človekom
Porozprával som sa s vynikajúcim hráčom na ústnu harmoniku Jurajom Schweigertom. Juraj je známy...
Last Ark Out: Lift - napred a nestratiť sa!
Keď mi pred niekoľkými týždňami pristála v poštovej schránke obálka z Kanady ešte som...
Alan Bartuš neprišiel a predsa zvíťazil!
   Piatok 15. marca patril v priestoroch rozhlasovej Pyramídy predovšetkým slovenskej...
Aj Teri Čikoš dôveruje jazzu
Nielen Bratislavčania už niekoľko rokov vzhliadajú k legendárnej koncertnej sérii In Jazz We Trust...
Igor Ochepovsky to zabalil
Fanúšikovia pozoruhodnej českej formácie Ochepovsky Project smútia, pretože jej líder po ôsmich...