Recenzia CD: Juraj Griglák a jeho "čas letieť"

Recenzia CD: Juraj Griglák a jeho "čas letieť"
Miroslav Bachura

Juraj Griglák patrí k najvyhľadávanejším hráčom na Slovensku. Už roky ho vídať v rohoch pódií klubov v najrôznejších jazzových formáciach, v Redute s Filharmóniou, na džezákoch, v spoluprácach so skvelými zahraničnými hudobníkmi a občas i na čele vlastnej Company. Paradoxne, napriek takejto permanencii mal Juraj Griglák donedávna na konte len jeden sólový album. A hoci od čias albumu Bass Friends znela Griglákova basa na desiatkach nahrávok, na druhý sólový štúdiový počin elitného basgitaristu muselo slovenské jazzové publikum čakať tucet rokov. Kruh sa uzavrel a Juraj Griglák konečne predstavil nový sólový počin s názvom Time to Fly. 

 

Album Time to Fly vychádza na svet v roztomilom pestrofarebnom obale s množstvom husí a motýľov. Na samotnom disku nájdeme jedenásť skladieb z autorského a aranžérskeho rukopisu Grigláka, rovnako i dva vtipné bonusy - slapové zvonenia pre Váš mobil. Súčasťou bookletu je samozrejme i detailný inventár Griglákovej muzikantskej výbavy pre potešenie kolegov basákov.

 

Keďže Time to Fly vznikal v priebehu viacerých rokov, na albume sa postupne predstavuje široká paleta muzikantov, od Griglákových dlhoročných spoluhráčov Valihoru či Michala Bugalu, až po nedávnych hostí z Ameriky bubeníka Poogie Bella a trubkára Michaela "Patchesa" Stewarta. Dá sa povedať, že skoro v každej skladbe hrá Griglák v inom obsadení, výraznou mierou sa však na zvuku skladieb podieľa najmä Eugen Vizváry, ktorého klávesy nezištne vypĺňajú harmonický priestor na väčšine z nich. Griglák v aranžmánoch vôbec nesiahol po saxofóne, i ostatné sólové nástroje sa v jednotlivých kompozíciach objavujú len striedavo, takže jadro smooth-jazzového zvuku tvorí práve trio bicie-basa-klávesy.

 

Album otvára hneď jedna z najlepších skladieb na albume, hybridne folklórno-funková ´Slepovica´. Ako napovedá názov, Griglák v svižnom tempe predvádza najrôznejšie kombinácie slapu, pričom nad jeho plynulo a pravidelne sa meniacimi groovmi čaruje folklóristická legenda Stano Palúch s husľami, koncovkou a drumbľou. Sedem minútová jazda je šikovne vyplnená kontrastmi, ako keď Griglák vo svojom sóle nečakane prejde od funky slapu na kontrabas so slákom, Palúch preženie husle gitarovým skreslením, či keď kapela v závere prejde do bizarného synkopického groovu. V kontraste s úvodnou skladbou nasledujú dva pomalšie kusy, titulná ´Time to Fly´ a ´Inside´. Griglák sa neostýcha v melodických momentoch zdvojovať basu, takže tá okrem tradičnej funkcie plní i funkciu sólového nástroja. Štvrtá v poradí ´Mica´opäť naberá na tempe i na minutáži, počas ôsmich minút hrá známa zostava Bugala-Griglák-Valihora-Vizváry. Nasledujú dve kratšie, no o to silnejšie kompozície ´Trilobit´s Patchesovym skvelým trúbkovým sólom a ´Waltz for Gina´ v ktorej sa Griglák predstavuje osamote. Obe sa v basgitaristovom koncertnom repertoári nachádzajú už dlhšie, no napriek tomu nestrácajú svoju atmosféru a podľa mňa patria k najlepším na albume. Rovnako známou môže byť poslucháčom ôsma ´First Moment´, v ktorej Griglák prizval Róberta Vizváryho ku komornému hudobnému dialógu dvoch basgitár. Po nabitom ´Fretless Interlude´ album vrcholí príjemným jazzom v kompozícii ´Evening´, kde sa zvuk elektrickej basy miesi s kontrabasom a záverečnou ´Time to Fly´ s vokálom Jany Vargovej, pričom ide o otextovanú verziou titulnej kompozície.

 

Ja samozrejme nebudem písať o tom, ako dobre vie Griglák hrať na base. Time to Fly je v tomto smere technickou príučkou pre generácie mladých basákov na Slovensku. Album je rovnako profilom Griglákovho skladateľského a aranžérskeho smerovania rokmi formovaného jazzom, funky i klasickou hudbou. Výsledný zvuk nahrávky dlhšie kryštalizovaný v štúdiu je elegantný a veľmi "smooth", mne osobne v niektorých momentoch príde trocha profesorský, ale to je samozrejme vec vkusu. Time to Fly je album hudobne pestrý, kompozične premyslený a na posluch veľmi príjemný.

 

 

Miro Bachura

 

 

Ďalšie články

Stanley Clarke: Z hudby sa stáva zvukový fast food
Stretli sme sa s ním pred vypredaným bratislavským koncertom. S hudobnou legendou, basistom,...
Eugen Vizváry: Vďaka albumom spoznáva človek sám seba
Stretol som sa so slovenským hudobníkom, klaviristom a skladateľom Eugenom Vizvárym. Hovorili sme...
Eugen Vizváry debutuje s albumom Part One
Jeden z najvyhľadávanejších slovenských klavíristov, Eugen Vizváry sa dočkal svojho debutového...
Nová frekvencia pre slovenský jazz: Martin Valihora prichádza s Jazz Rádiom
Jazz. Hudobný žáner, ktorý má na Slovensku a aj v Bratislave množstvo priaznivcov. Spoločne...
Sedno, Kota No Uta a Renegatz bodovali na Jazzfruit 2024
Ešte pred letom vyhlásili organizátori medzinárodného jazzového festivalu Mladí ladí jazz jubilejný...
Jazz Führer Ivan Köhler
Žilinskú legendu Ivana „Kellyho“ Köhlera sme na týchto stránkach spomínali viackrát: v súvislosti s...
Storočnica Českého rozhlasu Brno s Randym Breckerom a Bromovcami
Po krátkej letnej pauze sa JazzFestBrno prebúdza k životu a koncom septembra ponúkne v brnianskom...
Ďalšia jazzrocková nakladačka: Jeff Berlin Trio
Len pred dvomi týždňami sme na tomto mieste lákali do bratislavského Múzea obchodu, kde sa mal v...