Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno

Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno
Miroslav Bachura

Vybrať sa vo štvrtok 6. marca na otvárací koncert trinásteho ročníka brnenského jazzového festivalu bolo pre priaznivcov kvalitného klavírneho jazzu povinnosťou. Organizátori neváhali a hneď na úvod medzinárodného JazzFestBrno zaradili jedného z headlinerov, tohto dva a pol mesiace trvajúceho podujatia.

 

Desať minút po pol ôsmej sa po úvodných slovách tradične vtipného Jána Daleckého a následne aj ministra kultúry Daniela Hermana rozozneli prvé tóny skladby Spiral.  Brad Mehldau sa v takmer vypredanom Janáčkovom divadle predstavil n úvod dvanásťminútovým sólom, ktoré bolo vyskladané a vygradované ako sa na majstra svojho nástroja patrí. V ďalších skladbách sa tempo zvoľnilo a priestor na sólové vyjadrenie dostali aj kontrabasista Larry Grenadier a bubeník Jeff Ballard. Celkovo sa koncert niesol skôr v pomalších tempách, vyslovene rýchla skladba zaznela len jedna. Tretia v poradí zaznela beatlesovka And I Love Her vo veľmi sugestívnom latinsko-americkom aranžmáne, čím sa len potvrdila multižánrovosť tohto tria. Po precíznej Mehldauovej skladbe Seymour Read The Constitution prišiel na rad tempom najsvižnejší song večera, štandard Almost Like Being In Love, v ktorom predviedol svoju muzikalitu a nadhľad bubeník Jeff Ballard. Základný set uzatvorila skladba Where Do You Start z dielne lídra, pričom sám autor v závere finišoval veľkolepým emotívnym sólom. Celý koncert sa niesol - pre Mehldaua - v netypickom duchu. Majster len potvrdil svoju improvizáciu momentu. Po hráčskej stránke má neskutočnú schopnosť skombinovať obojručnú hru s odlišnou dynamikou a rytmikou, pričom zároveň ohúril obrovským emočným a lyrickým výrazom. Po odznení posledného tónu po prvýkrát prehovoril k publiku, aby predstavil hudobníkov a poďakoval divákom.  Tí sa napokon dočkali ešte dvoch prídavkov v podobe klasiky No Moon At All s precíznym walking-basovým doprovodom a drum´n´bassovou interpretáciou skladby Knives Out od Radiohead.

 

Brad Mehldau síce odohral svoj koncert chrbtom k divákom, bez slov a so zatvorenými očami, namiesto toho však nechal za seba hovoriť svoju hudbu a melódie, ktorými si získal od uchváteného brnenského publika standing ovation.

 

Stanislav Zríni

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Brad Mehldau
Patrí medzi najvplyvnejších jazzových klaviristov posledných dvadsatich rokov. Do jazzu priniesol...
Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel
Hudobný svet sa dočkal ďalšieho výnimočného skvostu legendárneho klaviristu Brada Mehldaua v podobe...
John Scofield - CD Works For Me: Kapela snov prezentuje moderný mainstream
V prípade tohto albumu síce nejde o žiadnu novinku, ale na druhej strane kvalita nestarne....
Joshua Redman: Elegán saxofónu headlinerom Jazzových dní
Jedným z najväčších ťahákov tohtoročnej edície Bratislavských jazzových dní bude bez debaty...
WoodPack Brothers prichádzajú s novým singlom The Lighty Duality
Umelecké bratstvá sa v dnešnej uponáhľanej a individualistickej dobe akoby vytratili. Už neplatí...
Majster Russell Malone
Ešte prednedávnom patril Rusell Malone (1963–2024) medzi najrešpektovanejších gitaristov posledných...
Sedno, Kota No Uta a Renegatz bodovali na Jazzfruit 2024
Ešte pred letom vyhlásili organizátori medzinárodného jazzového festivalu Mladí ladí jazz jubilejný...
Jazz Führer Ivan Köhler
Žilinskú legendu Ivana „Kellyho“ Köhlera sme na týchto stránkach spomínali viackrát: v súvislosti s...