Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno

Report: Netypický Brad Mehldau na JazzFestBrno
Miroslav Bachura

Vybrať sa vo štvrtok 6. marca na otvárací koncert trinásteho ročníka brnenského jazzového festivalu bolo pre priaznivcov kvalitného klavírneho jazzu povinnosťou. Organizátori neváhali a hneď na úvod medzinárodného JazzFestBrno zaradili jedného z headlinerov, tohto dva a pol mesiace trvajúceho podujatia.

 

Desať minút po pol ôsmej sa po úvodných slovách tradične vtipného Jána Daleckého a následne aj ministra kultúry Daniela Hermana rozozneli prvé tóny skladby Spiral.  Brad Mehldau sa v takmer vypredanom Janáčkovom divadle predstavil n úvod dvanásťminútovým sólom, ktoré bolo vyskladané a vygradované ako sa na majstra svojho nástroja patrí. V ďalších skladbách sa tempo zvoľnilo a priestor na sólové vyjadrenie dostali aj kontrabasista Larry Grenadier a bubeník Jeff Ballard. Celkovo sa koncert niesol skôr v pomalších tempách, vyslovene rýchla skladba zaznela len jedna. Tretia v poradí zaznela beatlesovka And I Love Her vo veľmi sugestívnom latinsko-americkom aranžmáne, čím sa len potvrdila multižánrovosť tohto tria. Po precíznej Mehldauovej skladbe Seymour Read The Constitution prišiel na rad tempom najsvižnejší song večera, štandard Almost Like Being In Love, v ktorom predviedol svoju muzikalitu a nadhľad bubeník Jeff Ballard. Základný set uzatvorila skladba Where Do You Start z dielne lídra, pričom sám autor v závere finišoval veľkolepým emotívnym sólom. Celý koncert sa niesol - pre Mehldaua - v netypickom duchu. Majster len potvrdil svoju improvizáciu momentu. Po hráčskej stránke má neskutočnú schopnosť skombinovať obojručnú hru s odlišnou dynamikou a rytmikou, pričom zároveň ohúril obrovským emočným a lyrickým výrazom. Po odznení posledného tónu po prvýkrát prehovoril k publiku, aby predstavil hudobníkov a poďakoval divákom.  Tí sa napokon dočkali ešte dvoch prídavkov v podobe klasiky No Moon At All s precíznym walking-basovým doprovodom a drum´n´bassovou interpretáciou skladby Knives Out od Radiohead.

 

Brad Mehldau síce odohral svoj koncert chrbtom k divákom, bez slov a so zatvorenými očami, namiesto toho však nechal za seba hovoriť svoju hudbu a melódie, ktorými si získal od uchváteného brnenského publika standing ovation.

 

Stanislav Zríni

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Brad Mehldau
Patrí medzi najvplyvnejších jazzových klaviristov posledných dvadsatich rokov. Do jazzu priniesol...
Joshua Redman: Elegán saxofónu headlinerom Jazzových dní
Jedným z najväčších ťahákov tohtoročnej edície Bratislavských jazzových dní bude bez debaty...
Ibrahim Maalouf: Hudbu nepočúvam takmer vôbec
Brnenský klub Fléda je známy skôr hudobnými predstaveniami modernej alternatívnej a tanečnej hudby...
Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel
Hudobný svet sa dočkal ďalšieho výnimočného skvostu legendárneho klaviristu Brada Mehldaua v podobe...
Česká televízia vysiela každý piatok nový diel z dokumentárnej série: Příběhy českého jazzu
,,Jazz je sloboda. Kedykoľvek, kdekoľvek a za akúkoľvek cenu. Nič nerozleptáva neslobodný režim...
Christian McBride vydá päťčasťovú suitu pre bigband, zbor a hovorené slovo. Témou je hnutie za občianske práva
Christiana McBrida poznáme ako virtuózneho kontrabasistu, ktorý v roku 2009 vystúpil na...
Ellis Marsalis končí s pravidelnými vystúpeniami: Uzatvára tým viac ako 30 ročnú tradíciu v klube Snug Harbor
Neworleánska jazzová legenda Ellis Marsalis, otec jednej z najúspešnejších jazzových rodín v...
Novo objavený Armstrong: ORG Music vydalo doteraz nepoznaný záznam zo živého koncertu z Muhlenberg College
Pred 63 rokmi v jeden nedeľný večer vystúpil Louis Armstrong v pensylvánskom meste Muhlenberg, aby...