Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel

Magická suita inšpirovaná Bibliou: Brad Mehldau a jeho nový album Finding Gabriel
Lenka Molčányiová

Hudobný svet sa dočkal ďalšieho výnimočného skvostu legendárneho klaviristu Brada Mehldaua v podobe odvážneho, experimentálneho, mystického, zvukovo farebného a myšlienkami hlbokého albumuNahrávka s príznačným názvom ,,Finding Gabriel'' vyšla 17. mája pod hlavičkou vydavateľstva Nonesuch Records.
 

Ako Brad Mehldau vysvetľuje, album ,,Finding Gabriel'' prišiel na svet skrze jeho intenzívne čítanie Biblie počas posledných rokov. Či už je to kniha prorokov či slová žalmov čo ho inšpirovali, podľa jeho slov sa Biblia zdá byť dôsledokom či snáď smerovaním dnešnej doby: ,,Jedna dlhá nočná mora alebo návod k vedomému poznaniu. Záleží práve na tom ako ju čítate.’’ Albumom teda reflektuje aj súčasnosť: ,, S tou celou údajnou prepojenosťou, zdá sa, že sme od seba oddelení viac ako kedykoľvek predtým, ponorení do hlbokej vody temnej samoty.’’
 

,,Hudba pôvodne vzišla z objavovania nového syntetizátora - Dave Smith / Tom Oberheim OB-6, ktorý  sa objavuje na niekoľkých skladbách,“ pokračuje Mehldau. ,,Vytvoril som veľa skladieb pomocou synthov v sprievode bicích Marka Guilianu, štýlom podobným našej predchádzajúcej spolupráci na albume ,,Taming the Dragon’’ . Postupne boli pridávané vrstvy a ľudský hlas sa stal dôležitým prvkom – nie skrze text, ale ako čisté vyjadrenie harmónie a emócií. Pracoval som so spevákmi, ktorých som obdivoval a bol som si v uplynulých rokoch blízky: Becca Stevens, Kurt Elling a Gabriel Kahane. Pridali sa strunové a dychové nástroje, čím sa projekt stal viac orchestrálnym vďaka hviezdnym hudobníkom ako trumpetista Ambrose Akinmusire, tenor saxofonista Joel Frahm a huslistka Sara Caswell.’‘
 

Hoci je Brad Mehldau známy najmä ako jazzový klavirista a skladateľ, už nie jeden album vytvoril tak, že sa štýlovo posúva ďaleko za hranice mainstreamu.  Z predošlých albumov to je napríklad ,,Largo‘‘ , ,,Highway rider‘‘, či spomínaný ,,Mehliana: Taming the Dragon’’.  Tento nový album nie je výnimkou.


 

Jednotilivé skladby na albume ,,Finding Gabriel'' sú realtívne krátke no o to viac intenzívne. Každá sa nesie v úplne inej atmosfére, no zároveň sú magicky prepojené  a dohromady dávajú zmysel, vytvárajú suitu.
 

,,The Garden’’ -  úvodná skladba albumu sa do vás hlboko vryje. Krása úvodných tónov klavíru v sprievode retro-futuristického syntetizátora a vokálnych motívov kedy všetko pomaly začína rozkvitať, sa postupne preklenie do oveľa temnejšej ,,drum&bass’’ maximálne excitovanej podoby. Vďaka úžasne zakomponovaným vokálom v intenzívne dizonantných ,,voicingoch’’, zefektovaným sythom či trubkovému sólu Ambrose Akinmusireho sa človek ocitne v úplne inom svete. Je to rozhodne veľmi silný úvod do tejto magickej suity.

Charakteristické pre tento album sú dynamické kontrasty a zmeny nálad. Skladby náročnejšie sa striedajú s tými kľudnejšími, niekedy s popovým groovom a klavírnymi  Mehldauovými typickými bluesovými motívmi a príjemným zborovým spevom. Tak znie skladba ,,Born to Trouble’’, ktorá je vzápätí vystriedaná elektronickou atmosférou v  ,,Striving after wind’‘ .
 

„Čo mám s tebou urobiť,  O Efraim? Tvoja láska je ako ranný oblak, ako rosa, ktorá odchádza.’‘ OZ 6:4

Tento citát z Biblie inšpiroval Mehldaua ku skladbe skladbe ,,O Ephraim‘‘ s krásnym klavírnym motívom, ktorý rozvíja ďalej aj s pomocou spevu. Jeho časté prekvapivé zakončovanie fráz na durovom akorde mi vždy pripomenie tvorbu barokových skladateľov, ktorých aj molové skladby zvyknú končiť práve na durových akordoch. Tie v duchovnej hudbe predstavovali pozdvihnutie duše smerom k nebu a akúsi nádej večného života, ktorý nás po smrti čaká.

Veľmi pútavo je napísaná skladba ,,St. Mark’’, kde je nová atmosféra doplnená sláčikmi. Rázny groove, kontrasty medzi ostinántnymi plochami a rytmickými motívmi udržujú poslucháča v úžase a napätí. Geniálna virtuozita Guilianu podporuje energiu celej skladby.
 

,,The prophet is a fool‘‘ –  jedna z najvýraznejších skladieb albumu, značne dramatická s tučným basovým groovom.  Sú v nej zapojené nahrávky tlieskajúcej a oslavujúcej masy ľudi a hovorené slovo. K tejto skladbe odporúčam pozrieť si animáciu na YouTube videu, hneď pochopíte o čom a o kom sa v skladbe hovorí. Neskutočnú silu a totálne šialenstvo prinesie Joel Frahm so svojím saxofónovým sólom.  Ja som mala absolútne zimomriavky. Geniálna kompozícia, experimentovanie so zvukmi a rytmami a energia eskalujúca do výšin.

 

Krásne a originálne spevy Beccy Stevens a Kurta Ellinga si vychutnáte v ,,Make it all go away '' a v nasledujúcej ,,Deep water’’ sa s Mehldauom ponoríte naozaj do hĺbok jeho hudobných predstáv, kde všetko spolu harmonicky funguje, neustále sa hýbe a nádherne sa vyvíja. Dychberúce plochy, ktoré vytvára súznením všetkých elementov, človeka privádzajú až do meditatívneho stavu. Mehldau celkovo pestro využíva všetky možnosti nástrojov a vokálov. Netradičným spôsobom vedie hlasy a necháva sólistov vyhrať sa a experimentovať s vlastnými nástrojmi.

 

,,Finding Gabriel''– záverečná skladba, v ktorej sa miesi akýsi zvláštny kľud, vďaka usadenému groovu, popri ktorom klavír s vokálmi vytvárajú záhadnú atmosféru , predzvesť niečoho väčšieho čo príde. Cez citované slová archanjelova Gabriela z knihy proroka Daniela  sa prenesieme do nadpozemského sveta plného nádhernych farieb a nálad.  

 

Bude vám zrejme chvíľu trvať, než sa po vypočutí celého albumu vrátite späť na Zem. Mňa tieto skladby vystrelili celkom vysoko. Mehldauova tvorba má pre mňa často až uzdravujúci charakter. Jeho zmhotnená krásne temná hudobná predstavivosť, nekonečná kreativita a hlboká úprimnosť pozdvihujú dušu človeka, tak ako to už od pradávna mala hudba za úlohu.

 

Zdroj: www.nonesuch.com, www.npr.org
Lenka Molčányiová

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Brad Mehldau
Patrí medzi najvplyvnejších jazzových klaviristov posledných dvadsatich rokov. Do jazzu priniesol...
Joshua Redman: Elegán saxofónu headlinerom Jazzových dní
Jedným z najväčších ťahákov tohtoročnej edície Bratislavských jazzových dní bude bez debaty...
Nie je hlava ako hlava: Mozgy jazzových a klasických klaviristov fungujú odlišne
Možno ste už počuli o klasifikácií myslenia na typ A a typ B. Možno poznáte človeka, ktorý sa...
Recenzia CD: Patitucci z Brooklynu
John Patitucci sa na svojom novom albume Brooklyn nostalgicky vrátil do svojej rodnej štvrte, aby...
Poznáme víťaza medzinárodnej gitarovej súťaže pod hlavičkou ,,Herbie Hanckock Institute of Jazz'': 1. miesto si odniesol mladý ruský virtuóz Evgeny Pobozhiy
V utorok 3. októbra sa vo Washington DC uskutočnil gala koncert spojený s vystúpením...
Vydavateľstvo Real Music House pokračuje v projekte workshopov RMH Academy
Bratislavské vydavateľstvo prichádza s druhou sériou hudobných workshopov. Špičkoví lektori z...
City Sounds Festival pridáva ďalší koncert unikátneho zoskupenia Janoska Ensemble s legendárnym akordeonistom Richardom Gallianom
Jedinečný koncert s  puncom svetovej premiéry. Posledné roky si ich koncerty na Slovensku...
Mikulášska nádielka hudby na Gypsy Jazz Festivale: Zvučné mená, dva skvelé žánre a mimoriadna atmosféra
Geniálnu myšlienku spojiť jazz s cigánskou hudbou dostal hudobník Milo Suchomel už pred ôsmimi...