Report: Gerald Clayton a jeho vysoká škola jazzu

Report: Gerald Clayton a jeho vysoká škola jazzu
Miroslav Bachura

Aj keď najväčšími písmenami svieti v programe tohoročného JazzFestBrno júnový koncert dvojice McFerrin – Corea, festival už tradične ponúka moravskej metropole bohatú jazzovú jar. Tak napríklad posledný marcový deň sa v moderných priestoroch brnianskeho centra Sono predstavil popredný newyorský jazzman, jedna z vedúcich osobností novej generácie jazzového klavíru – Mr. Gerald Clayton so svojim triom.

 

30-ročný Clayton funguje ako bandleader už 8 rokov. Za tento čas má na kontre tri sólové albumy, posledný The Life Forum vyšiel pred dvoma rokmi, a tiež stovky vystúpení po celom svete, nakoľko Clayton a jeho triové obsadenia sa stali vyhlásené ako jedny z najlepších v súčasnom jazze. Vždy elegantné Sono sa tak solídne zaplnilo, aby si vypočulo Claytonov klavírny jazyk spájajúci virtuozitu s melodickou a harmonickou zreteľnosťou, spájajúci jazzovú tradíciu s moderným newyorským spiritom. K skvelému zážitku samozrejme Claytonovi dopomáhali i kontrabasista Joe Sanders a bubeník Obed Calvaire.

 

Večer načala predkapela z Rakúska s názvom Kompost 3. Osobne mi to tak vyšlo, že Kompost 3 som videl i deň pred koncertom v Brne, v rámci City Sounds v Bratislave, ale vôbec mi to neprekážalo. Štvorčlenná kapela v zložení Benny Omerzell (klávesy), Martin Eberle (trúbka, sopránová pozauna), Lukas Konig (bicie) a Manu Mayr (basa) do svojej kompostárne hádžu nu-jazz, funk, elektroniku ale i nálady pripomínajúce klasickú a filmovú hudbu. To všetko v živelnom, groovujúcom a veľmi páčivom spojení. Tento Kompost vôbec nepáchne, mladá krv z Rakúska predviedla koncert podobný tomu bratislavskému, teda výborný.

 

V krátkej prestávke sa na pódiu zjavilo čierne krídlo, kontrabas a bicie, koncert hlavnej hviezdy večera sa mohol začať. Clayton s rytmikou načali koncert skladbou ´Peace for a Moment´ z albumu Two-shade, potom prišlo i na kompozície z poslednej dosky The Life Forum ako ´Deep Dry Ocean´ či ´Shadamanthem´. Hoci tieto boli pôvodne napísané pre širšie obsadenie, v triovom prevedení boli nemenej pôsobivé. Väčšinu aranžmánov samozrejme obstaral Claytonov sofistikovaný klavír, no zrovna toto je ten prípad, kedy obdivujete v prvom rade celok, nie jednotlivca. Traja dredatí černosi s uvoľnenou mimikou a širokými úsmevmi, no s hodinkovou presnosťou predviedli moderný post-bopový jazyk na najvyššej muzikanstskej úrovni s doslova sršiacim entuziazmom. Podľa súčasných newyorkských trendov sa do zvuku kapely s pribúdajúcim časom primiesilo viacej žánrových vplyvov – soul či R´n´B s moderným nádychom, Joe Sanders a Obed Calvaire spokojne prešli od jazzovej rytmiky k decentnému groovu, nad nimi vytrvalo tvoril Clayton so svojou nekonečnou melodickou invenciou. Hodina a pol koncertného času zmizla zo sveta, jeden prídavok, potlesk v stoji a bolo. Fantasticky zohraté trio jedného z najlepších súčasných klaviristov predviedlo priamočiaro a bez zbytočných experimentov moderný jazz v jeho top podobe.

 

 

Miro Bachura

 

 

 

Ďalšie články

Dávid Hodek v New Yorku: Niečo, čo musíte zažiť
To, že náš talentovaný mladý bubeník Dávid Hodek bol v New Yorku, ste možno od niekoho počuli....
Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Japonská legenda free jazzového klavíra navštívi Slovensko
Bratislava a Košice zažijú vo februári vystúpenie jedinečného japonského klaviristu menom...
Taliansko-slovenský jazzový večer predstavil hudbu dvoch saxofonistov
Streda 5. februára patrila jazzovému saxofónu. Na pódiu bratislavského Ateliéru Babylon sa totiž...
Fotoreportáž: Nikola Bankov Band na festivale CITY SOUNDS
Po nútenej prestávke spôsobenej lockdownom si slovenské publikum opäť mohlo užiť kvalitný koncert....
Súťaž Jazz START UP štartuje svoj ôsmy ročník. Prihlasovanie je otvorené, víťazov čakajú atraktívne ceny
Už po ôsmykrát spúšťa portál Jazz.sk v spolupráci s Rádiom Devín súťaž pre mladé jazzové talenty,...
Vychádza doteraz nevydaný album Art Blakey Jazz Messengers z roku 1959. "Just Coolin'" dopĺňa obraz legendárnej kapely
Art Blakey & The Jazz Messengers patria medzi kľúčové kapely, ktoré ovplyvnili vývoj Blue Note...
Odovzdávanie cien NEA Jazz Masters 2020 sa odohrá online. Medzi ocenenými je spevák Bobby McFerrin aj Coltranov kontrabasista Reggie Workman
Americká Národná nadácia pre umenie v spolupráci s organizáciou SFJAZZ usporiada tento rok...