Robo-bop? Raz v jazzových kluboch môžete uvidieť aj roboty hrajúce jazz

Robo-bop? Raz v jazzových kluboch môžete uvidieť aj roboty hrajúce jazz

Kelland Thomas z Unversity of Arizona dostal od americkej agentúry ministerstva obrany zaujímavý grant. Má za účel podporovať vývoj hudobných strojov, ktoré majú schopnosť učiť sa improvizovať ako jazzoví hudobníci. 

 

Program DARPA nedávno odovzdal Thomasovmu tímu grant v hodnote 2 milióny dolárov. Cieľom výskumného tímu je podľa vedca (a zároveň jazzového saxofonistu!) Kellanda Thomasa "vyvinúť počítačový systém a potom ho pripojiť ku robotom, ktorí budú fyzicky schopní hrať na hudobné nástroje a budú hrať so živými hudobníkmi spôsobom, ktorý nazývame improvizačný alebo prispôsobivý."

 

Na to, aby dokázali stroje skutočne "jamovať", musia podľa Thomasa byť schopné analyzovať prijaté dáta a potom ich znovu skladať dokopy na základe podnetov od ľudí - to je v podstate to, čo robia jazzoví hudobníci. "Plánujeme vypracovať databázu hudobných transkripcií - každé sólo od Miles Davisa a Louis Armstronga tam zapíšeme od noty k note. Vytvoríme programy, ktoré umožnia stroju analyzovať tieto sóla, nájsť hlbšie vzťahy medzi jednotlivými notami a harmóniami a spätne o tom informovať systém - to bude vedomostná základňa."

Zároveň bude mať robot bude mikrofón, ktorým bude počúvať hru živých hudobníkov a následne využije svoju širokú databázu sól, aby sa rozhodol, čo má zahrať ďalej. "Chceme sa dostať do bodu, kedy bude robot schopný reagovať na živého hudobníka a zahrať naspäť niečo, čo ten hudobník rozpozná ako niečo dopĺňajúce a spolupracujúce."

 

Ďalej Thomas dodáva: "U kreatívnych jazzových hudobníkoch dochádza k tomu, že po čase túto databázu všetkého, čo vedia od svojich vzorov - Charlie Parkera a John Coltrane-a a iných - vstrebú do seba a začnú hrať hudbu, ktorá vychádza z tradície, ale pritom je niečím nová. To je proces, ktorý myslím, že by sme mohli napodobniť. Kedy podľa vás ten stroj prestane znieť ako Miles Davis a začne tvoriť čosi, čo znie ako niečo nové?"

 

Jeden problém, ktorý Thomas vníma, je tendencia ľudí vnímať nehumanoidné stroje ako milé a humanoidné stoje ako strašidelné. Z toho dôvodu najprv plánuje stroje vybaviť syntetizovaným zvukom: "Ak by ste zobrali výstup nášho robota a pripojili ho napríklad ku midi klavíru, mohol by znieť ako skutočný klavirista. Pokiaľ stroje prestanú znieť ako syntetizovaný zvuk, môže to ľudí obalamutiť. Syntetizovaný zvuk bude vždy znieť ako niečo strojové."

 

V poslednom rade je tu otázka emočnej stránky - živý hudobník na pódiu má v sebe a svojej hudbe niečo neopísateľné, nejakú jedinečnú emóciu. Podľa Thomasa, ak sa tento výskum podarí doviesť do konca, "budeme mať možnosť počuť, aký je rozdiel medzi strojom, ktorý niečo tvorí a živou bytosťou, ktorá niečo tvorí. "Nechajme sa prekvapiť... 

 

Na záver malá čerešnička. V oblasti elektroakustickej hudby sa už stroje objavili, ako posledný "zostrojil" novú kapelu mladý britský Tom Jenkinson, známy pod pseudonymom "Squarepusher". Kapela má názov Z-Machines a skladá sa z robotov - gitaristu, bubeníka a klávesistu. Ich najznámejší singel si môžete vypočuť tu.

 

 

Zdroj: theguardian.com

Autor: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Čomu všetkému nás učí Jazz (4/5)
V minulej časti tejto série článkov sme sa zaoberali pojmom skupiny, ktorý je pre rozvoj (jazzového...
Hanka G sa nielen rozospievala, ale aj rozhovorila
O tom, že Hanka G (umelecké meno Hanky Gregušovej) patrí k naším najprominentnejším jazzovým hlasom...
Letné čítanie: Hudba inak – Multiplikovaná hudba
V rámci letného čítania pokračujeme publikáciou vynikajúceho akordeonistu a hudobného publicistu...
Soundtrack k môjmu životu – Ray Brown, Monty Alexander, Russell Malone
Pred mesiacom uplynulo dvadsať rokov od odchodu jedného z najvýraznejších jazzových pionierov –...
Festival kvality a originality: Hudba Modre
Už sedemnásť rokov organizuje občianske združenie Hudba Modre lokálny festival veľkého významu,...