S Petrom Lipom na telo o „jazzákoch“

S Petrom Lipom na telo o „jazzákoch“
Peter Motyčka

Čo asi môže byť hlavnou jazzovou témou Hudobného života v októbri? Napríklad Bratislavské jazzové dni slovami toho najpovolanejšieho – Petra Lipu. Iniciátora a hlavného dramaturga festivalu vyspovedal na stránkach časopisu redaktor a tiež jazzman srdcom i dušou Juraj Kalász.

 

Dlhoroční priaznivci festivalu už nejaký čas ticho šomrú na dramaturgiu, ktorá sa okolo jazzu a jazzových subžánrov otiera skôr zľahka a so závisťou sledujú program okolitých podujatí – JazzFest Brno, vroclavského Jazz nad Odra, maďarského JazzFest Budapest, rakúskeho JazzFest Wien… Hneď prvá Kalászova otázka preto mieri na telo: „Posledných 20 rokov sledujem v dramaturgii festivalu evidentný príklon k populárnej hudbe. Ide o reflexiu celkového smerovania jazzu alebo je to váš programový zámer?

 

 

Odpoveď Petra Lipu si musíte vyhľadať na stránkach časopisu – čiastočne vysvetľuje, ale skôr inšpiruje k novým otázkam... Rozhovor pokračuje náčrtom umelcov, ktorí by mali či mohli na „jazzákoch“ vystupovať a vysvetľovaním dramaturga, prečo tomu tak nie je alebo nebude. Námatkovo padnú mená ako Kamasi Washington, Sonny Rollins, Maria Schneider Orchestra, Ambrose Akinmusire, Branford Marsalis či Brian Blade Fellowship. A tiež zaznie odpoveď, prečo dramaturgia tohtoročných jazzákov ponúka koncerty Marcusa Millera a Richarda Bonu, ktorí na festivale vystupovali už v minulosti.

 

 

Októbrový Hudobný život však ponúka oveľa viac: recenziu albumu „We Grew“ martinskej kapely Darkness Positive, pohľad Juraja Kalásza na septembrový Hevhetia Fest v Trnave či v rámci seriálu Hudba v časoch neslobody osvetľuje začiatky populárnej a jazzovej hudby na Slovensku. Aktuálny diel Zábavná hudba pod cudzou vlajkou prináša viacero pozoruhodných dobových svedectiev z prelomu 30.-40. rokov minulého storočia a dočítate sa napríklad, že zatiaľ čo sa na Slovensku objavovali prvé pokusy o swingové frázovanie, tunajším rómskym hudobníkom bola podľa skladateľa Alexandra Moyzesa údajne „jazzová rytmika úplne cudzia“ a to, čo produkovali ako jazz, by si bolo žiadalo „dôsledné školenie“. Určite zaujímavé a podnetné čítanie a časopis si môžete kúpiť v tlačenej či v elektronickej podobe napríklad tu.

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

Galéria

S Petrom Lipom na telo o „jazzákoch“
S Petrom Lipom na telo o „jazzákoch“
S Petrom Lipom na telo o „jazzákoch“

 

 

Ďalšie články

Jarné bratislavské jazzové dni 2016: Mladosť, duša, i technológie
Z tohtoročných Jarných bratislavských jazzových dní, ktoré sa konali 2. júna 2016 v priestoroch...
BJD 2015: Piatok ponúkol pestrú kombináciu fusion, moderného jazzu a veľkého zvuku
V piatok 23.10. hostila Incheba 41. ročník najznámejšieho slovenského jazzového festivalu...
Sobota na BJD 2019: Pestrý večer venovaný "women in jazz" bol plný pôvabu, hlbokých emócií a vášne
Druhý deň bratislavských jazzákov bol venovaný ženám. Je to podľa mňa krásne, že sa dostalo toľkej...
V prvý deň Jazzákov si musel prísť na svoje naozaj každý!
Podujatie s názvom Bratislavské jazzové dni hádam ani nie je potrebné bližšie predstavovať. „...
Altar Quartet na My Unique Jazz Festivale v Berlíne
Od pondelka 30. septembra do soboty 5. októbra prebieha v Berlíne 11. ročník My Unique Jazz...
Oneness Festival bol úspechom Slovákov na pôde Lincoln Center
V nedeľu 22. septembra sa na pôde prestížneho Lincoln Center for the Performing Arts v New Yorku...
Biele noci Davida Kollara
Gitarista a skladateľ filmovej hudby David Kollar dáva o sebe vedieť len výnimočne, no koncom...
Nie každá vlna je dôsledkom zemetrasenia - Ross McHenry: Waves
Ross McHenry je austrálsky hráč na kontrabase a basgitare, invenčný skladateľ a hĺbavý komunikátor...