Slovenská klaviristka Jana Bezek prichádza s novinkou: Album Spiralization prináša slovanskú melodiku i moderný jazz

Slovenská klaviristka Jana Bezek prichádza s novinkou: Album Spiralization prináša slovanskú melodiku i moderný jazz
Peter Baláž

Klaviristku a skladateľku Janu Bezek netreba slovenským jazzovým poslucháčom osobitne predstavovať. Patrí jej už niekoľko rokov stabilné miesto na našej jazzovej scéne a to ako autorke, tak aj interpretke, pedagogičke a neúnavnej propagátorke pôvodnej slovenskej tvorby. Po dvoch rokoch prichádza s novým albumom s názvom Spiralization, ktorý vyšiel 25. mája 2019 pod hlavičkou Pavian Records.

 

Hudobné začiatky Jany Bezek sú spojené s poľským Krakovom, kde študovala na Akadémii múzických umení jazz a interpretáciu klasickej hudby. V súčasnosti už viac rokov stabilne pôsobí v Bratislave. Okrem sóloveho hrania sa Jana Bezek venuje rôznym inšpiratívnym spoluprácam s interpretmi z celého sveta, tvorbe improvizovaných vystúpení, komponuje vážnu i jazzovú hudbu a hudbu pre deti. Významná je aj jej pedagogická činnosť- veľkú popularitu si získali jej workshopy improvizovanej hudby pre deti a mládež Muzikula. So svojim triom vystúpila aj na pódiu Bratislavských jazzových dní.

 

Na svojom konte má doteraz dva vydané projekty – prvý Cracow vyšiel v roku 2015 vo vydavateľstve Pavian Records a je autorským inštrumentálnym albumom, na ktorého nahrávaní Janu Bezek sprevádzajú jej kolegovia z Poľska. V roku 2017 v tom istom vydavateľstve vyšiel autorkin druhý album Modlitbičky. Na ňom Janou Bezek zhudobnené verše Milana Rúfusa znejú v klavírnej interpretácii samotnej autorky a Bratislavského detského zboru v doprovode komorného orchestra.

 

Nový hudobný počin klaviristky a skladateľky Jany Bezek, ktorý prichádza opäť po dvoch  rokoch, má názov Spiralization a vychádza 25. mája 2019 opäť pod hlavičkou Pavian Records. Album prináša okrem autorkiných kompozícií, vytvorených priamo pre jej trio aj nové sólové skladby, k vydaniu ktorých sa autorka dostáva vôbec po prvýkrát.

 

 

Trio, ktoré sa na nahrávaní nového, v poradí už tretieho albumu podieľalo, vzniklo predovšetkým pre radosť z hudby. S Janou Bezek v ňom účinkujú taliansky kontrabasista Enea Bari a slovenský bubeník Jozef Krupa. Autentickosť prejavu, nový, dynamickejší a odhodlanejší zvuk, repertoár inšpirovaný autorskými modálnymi kompozíciami, hľadaním nových prístupov v súhre, objavovanie spontánnej energie hudby, ktorú spolu hudobníci vytvárajú – to všetko sú atribúty, ktoré toto autorské CD prináša na slovenskú jazzovú scénu.

 

Všetky nové kompozície a improvizácie, ktoré sa na albume nachádzajú, majú pôvod predovšetkým v slovanskej melodike a rytmike, ktorá je autorke najbližšia. Okrem melodickorytmického slovanského základu však kompozície pracujú s hudobnými postupmi moderného jazzu aj klasickej hudby, čím vytvárajú veľmi zaujímavý, neotrelý hudobný materiál v celkovo jedenástich skladbách.

 

Jana Bezek sa na svojom novom treťom CD rozhodla ísť tentoraz cestou, ktorá je jej vlastná a v ktorej neustále dozrieva - cestou slobodného hudobného jazyka s rešpektom voči klasickej tvorbe a objavovaním nových spôsobov improvizácie. Ako sama píše:„Piesne hovoria o ľuďoch a ich inšpirujúcich činoch, hovoria o emóciách, aké človek nestretáva každý deň, hovoria o prepletených cestách, nedokonalostiach a životných vášňach. Je to hudba bez hraníc. Patrí všetkým, ktorí sa držia svojej cesty a nestrácajú nádej.“

 

Album Spiralization vznikal v prekrásnom prostredí starého viac ako 700-ročného mlyna v poľskom mestečku Lubrza, v ktorom sídli nahrávacie štúdio RecPublica. To svojim špičkovým vybavením i nevšedným prostredím, ktoré vďaka lokácii ponúka,  patrí k snom každého hudobníka. Štúdio bolo navrhnuté Johnom Flynnom (Abbey Road Studios Londýn). Vzniklo tu jedno z najmodernejších, no zároveň vďaka prostrediu aj najtradičnejších štúdii v strednej Európe. Akusticky dokonalé podmienky štúdia i profesionalita zvukového majstra  Tadeusza Mieczkowského, spolu s kompozičnou vyzretosťou a improvizačným majstrovstvom Jany Bezek a jej spoluhráčov tak prispeli ku vzniku jedného z najzaujímavejších jazzových albumov našich končín. Na obal albumu bola použitá reprodukcia diela slovenského výtvarníka akademického maliara Petra Kocáka, žiaka Albína Brunovského.

CD vyšlo s finančným prispením Fondu na podporu umenia.

 

Tlačová správa

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...