Tradičný jazz z pera Vlada Vizára - I. časť

Tradičný jazz z pera Vlada Vizára - I. časť
jazz.sk

Niekoľko viet o tradičnom jazze.

I.  Úvod.
Nepochybujem, že návševníci webovej stránky (isto buď aktívni hudobníci, alebo jednoducho poslucháči a priaznivci jazzu), sú o jazze a v jazze natoľko informovaní a orientovaní, že by nemalo zmysel púšťať sa do rozvláčnych teoretických muzikologických úvah a opisov. Hlavne to platí o bezhraničných úvahách a definíciách, čo jazz je – a čo jazz nie je. Ja sám som aktívny a dlhoročný jazzový hudobník, nie muzikológ, teoretik a historik, preto budem písať o jazze hlavne na podklade mojich skúseností – teda aj s rizikom, že sa dopustím možno niektorých nepresností. Rád by som sa (na pokračovanie) s Vami podelil o informácie a moje poznatky hlavne čo sa týka žánru zvaného „Tradičný jazz“. Mám v úmysle venovať miesto v tejto rubrike faktom a osobnostiam tak svetového – ako aj slovenského tradičného jazzu. Dovoľte mi v tejto súvislosti zdôrazniť presvedčenie, že tradičný jazz je kmeňom jazzového stromu a stále si zasluhuje uznanie a pozornosť hudobných odborníkov aj hudobnej verejnosti. Pokúsim sa to popísať.
 
II. Z histórie.
         Prenesme sa len rýchlym pohľadom cez dejepisné obdobia Severnej Ameriky rokov cca 1600 – 1900, ktoré nielen z pohľadu jazzovej prehistórie boli najmä v začiatkoch svedkom násilných transportov afrických černochov z Afriky hlavne do južných oblastí Spojených štátov severoamerických. Tu ich ako otrokov a lacnú pracovnú silu predávali bielym otrokárom hlavne na práce na bavlníkových plantážach. Následne vznikal a v Amerike sa udomácňoval černošský folklór, rytmické pracovné a náboženské piesne, spirituály a neskôr sa zrodila najmä forma piesne: blues. Blues, v ktorom sa černosi spevom žalovali na svoju biedu, útlak a bolesť, bolo rozhodujúcim hudobným stavebným kameňom neskoršieho jazzu – ale aj iných populárnych a tanečných hudobných žánrov. Prehistorické obdobie pre vznik jazzu je teda charakterizované predovšetkým vokálnou a jednoducho rytmizovanou hudbou amerických černochov. Černosi, ako otroci, ešte nemali prístup k belošským hudobným nástrojom a už vôbec nie k hudobnému vzdelaniu. V tomto čase, súbežne s černošskou, belošská hudba bola výlučne buď hudba vojenská pochodová, alebo klasická operná, divadelná, tanečná a operetná (v európskom slova–zmysle). Nielen politickým a dejinným medzníkom v USA bola občianska vojna Severu proti Juhu r.1861-65, ktorá skončila víťazstvom Severu a o.i. aj dôležitým zrušením otroctva černochov. Černosi sa pomaly dostávali k možnostiam zadovážiť si bicie, strunné a hlavne dychové nástroje, ktoré predtým tak u belošských vojenských dychoviek obdivovali. Nikto ich na týchto nástrojoch hrať neučil, nemali ešte ani poňatia o čítaní nôt. Začali hrať podľa sluchu, ako keby z vokálneho základu a spájajú svoje cítenie s tým, čo počuli u belochov. Nástroje zrazu znejú a vyjadrujú sa inak, ako predtým. Vyjadrujú okrem tónov aj emócie – radosť, zlosť, smútok. A čo je podstatné: na niekedy aj prebrané belošské melódie, sa začína improvizovať – hlavne pri troch základných melodických nástrojov v kapele: kornete, klarinete a trombóne). Začína pomaly vznikať jazz.
 
Vlado Vizár

Galéria

Vlado Vizár. Foto: Pavel Kastl

 

 

Ďalšie články

Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Laserová show Mattiu Müllera
Pokiaľ sa média nadchýnajú nad hudobným (či skôr vizuálnym) zážitkom z koncertu francúzskeho...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...