Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti

Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti
Dávid Oláh
Už po tretíkrát zabezpečil bubeník a organizátor One Day Jazz festivalu Martin Valihora ďalšiu dôležitú udalosť pre hudobníkov, ktorou sú okrem koncertov najlepšieho súčasného jazzu masterclassy so svetovými  umelcami. Vo štvrtok 26. júna sa v priestoroch bratislavského konzervatória uskutočnil očakávaný workshop s fenoménom bicích nástrojoch - Chrisom Davom.
 
Treba povedať, že koncertná sála bola zaplnená najmä mladou a strednou generáciou hudobníkov, napriek tomu však nechýbali aj starší a skúsenejší kolegovia.
 
Workshop mal veľmi spontánny priebeh. Martin Valihora sa ujal úvodného slova aj celkového moderovania. Už po jeho prvých otázkach na trio Chrisa Dava bolo jasné, že ide o bezprostredných a temperamentných ľudí s veľkým srdcom.
 
Chris Dave na základnú otázku publika, aký je systém vášho hrania na bicích (Chris Dave hrá unikátnym štýlom, počas jednej skladby veľakrát zmení tempo, metrum a používa systém „broken rhythm“ pri ktorom je veľmi ťažké počuť, kde je prvá doba) nedokázal nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako počas workshopu vysvetľoval, od detstva počúva široké spektrum hudby – jazz, funk, R and B, Hip – Hop, soul či pop. Na základe všetkých týchto vplyvov si postupne vybudoval svoj unikátny koncept a štýl, ktorý však nemá jednoznačný systém. Ide o umelca, ktorý sa riadi intuíciou, ako sám povedal: „Pri cvičení treba byť disciplinovaný, cvičiť hlavne fundamenty a rudimenty s metronómom. Na pódiu sa však treba úplne uvoľniť a sústrediť sa už iba na muziku.“
 
Keď sa ho Martin Valihora opýtal, či pri samotnej hre vie, kde sa nachádza prvá doba a myslí na to, alebo či sa riadi iba sluchom a cítením, Chris Dave odpovedal: „Samozrejme, že viem kde je prvá doba, som predsa bubeník, mojou úlohou je hrať v time-e.“
 
Zaujímavý bol Davov podnet, v ktorom hovoril, že každý seriózny bubeník by mal ovládať hudobnú teóriu aj harmóniu, podľa neho to umožňuje bubeníkovi nielen skladať a aranžovať vlastnú hudbu, ale aj byť plnohodnotným členom kapely po boku sólistov a hráčov na harmonické nástroje.
 
Okrem mnohých zaujímavých podnetov, skúseností a rád o tom, že treba cvičiť, cvičiť a ešte raz cvičiť, o tom ako pristupovať k hudbe v prípade, že máme trvalé zamestnanie a rodinu a o praktických cvičebných technikách, ktoré Dave kedysi cvičil sme si vypučuli umenie tohto tria naživo, ktoré bolo veľkým hudobným zážitkom.
 
Na konci si Chris Dave zahral aj na woodpacku, ktorý si od prvých tónov obľúbil a na svojom instagramovom profile okrem poďakovania Borisovi Čellárovi za tento dar oznámil, že ho použije vo svojom najnovšom projekte.
 
Nezostáva mi nič iné ako sa poďakovať Martinovi Valihorovi aj za túto stránku jeho práce, pomocou ktorej sa mu darí k nám približovať súčasných svetových hudobníkov. Určite hovorím v mene všetkých kolegov, ktorí sa na tomto masterclasse objavili. Už teraz sa teším na budúcoročný workshop z produkcie One Day Jazz Festivalu.
 
 
Dávid Oláh

Galéria

20180626_173615.jpg
20180626_174450.jpg

 

 

Ďalšie články

One Day Jazz Festival: Hudobná sonda do duší
7.november 2014, Istropolis, Bratislava   Ako víchrica sa Bratislavou prehnal jednodňový jazz...
Reportáž: Open Jazz Fest 2017 (časť prvá – piatok)
K letnej festivalovej sezóne patrí neodmysliteľne open air festival Open Jazz Fest v areáli...
Erik Rothenstein: Mexické publikum striehlo na každú našu notu
Stretol som sa so saxofonistom, skladateľom, aranžérom a pedagógom Erikom Rothensteinom. Rozprávali...
Recenzia CD: Juraj Griglák a jeho "čas letieť"
Juraj Griglák patrí k najvyhľadávanejším hráčom na Slovensku. Už roky ho vídať v rohoch pódií...
Finále ODJF na námestí v Eurovei: Noblesná oslava československého jazzu
V piatok 13. júla sa v bratislavskej Eurovei uskutočnila výnimočná udalosť, ktorú si...
Festival na počesť trubkára Clifforda Browna: Minulý mesiac oslávil 30. ročník
Jazzový trubkár Clifford Brown zahynul v roku 1956 v mladom veku iba 25 rokov. Napriek tomu sa mu...
Predstavenie o otroctve vyvolalo pobúrenie: Kvôli nemu Moses Sumney zrušil vystúpenie na Montreal Jazz Feste
Americký černošský spevák a skladateľ Moses Sumney zrušil svoje vystúpenie na Montreal...
Sabotáž koncertu Billa Frisella v Brne: Zvuk sirény z okna bude mať policajnú dohru
Nepríjemne kurióznu situáciu zažili návštevníci koncertu kapely Billa Frisella, ktorý vystúpil v...