Predvčerom nás zarmútila správa o odchode jednej z najvýraznejších ikon poľského (i európskeho) jazzu. Vynikajúci altsaxofonista, flautista, ale aj violončelista, trombonista, klavirista – a v neposlednom rade skladateľ, ktorý unikátnym spôsobom dokázal prepájať svet jazzu s goralským folklórom – nás opustil v úctyhodnom veku osemdesiatdva rokov.
Rodák z Varšavy začínal v neľahkých 50. rokoch minulého storočia s dixielandom ako trombonista a dobové pramene uvádzajú, že už vtedy bol majstrom svojho nástroja i štýlu. Po legendárnom 2. sopotskom festivale 1957 presedlal nielen na moderný jazz, ale v kapele Modern Combo Krzysztofa Sadowského zamenil trombón za violončelo. Od 60. rokov siahal predovšetkým po altsaxofóne, ktorý napokon ostal jeho najdôležitejším nástrojom. Všetky kapely, ktorými prešiel, alebo ktoré sformoval, patria do zlatého fondu poľského i európskeho jazzu: hardbopoví The Wreckers Andrzeja Trzaskowského, ktorí v roku 1962 uchvátili americké obecenstvo, Jazz Rockers, Krzysztof Komeda Quintet, Zbygniew Namysłowski Modern Jazz Quartet...
„Už Namysłowského prvé skladby zaujali novátorstvom, pôvodnosťou hudobného myslenia a zároveň fascinovali na tú dobu nezvyklými výrazovými prostriedkami,“ charakterizuje poľského velikána Igor Wasserberger v seriáli Jazz a Európa na stránkach magazínu Hudobný život. „Séria jeho skladieb, ktoré majú pre európsky jazz zásadný význam, začala v roku 1963 Piątawkou s neobvyklým 7/8 metrom. Komplikované metrá (15/8 v Kujawiak Goes Funky z roku 1975) s moduláciami, zmenami tempa a nezvyklým harmonickým myslením charakterizujú i jeho ďalšie kompozície. Zároveň jazzovému obecenstvu nerobí problém stotožniť sa s jeho hudbou, keďže je komunikatívna, plná hudobného humoru a kontrastov, nechýba jej ani rozmer romantizujúcej reflexie. Z Namysłowského platní ostávajú dlhodobými bestsellermi predovšetkým crossoverové nahrávky s vplyvmi etnickej hudby. Prelomovým albumom, ktorý do súčasnosti vychádza v reedíciách, je Lola (Decca 1964) nahraná v Londýne (obsahuje tiež skladbu Piątawka). Komerčne najúspešnejším titulom je Winobranie (MUZA 1973, o. i. so Stanisławom Cieślakom a Tomaszom Szukalskim, líder tu okrem altsaxofónu hrá na violončele a klavíri) ponúkajúci širší záber syntéz (otvorenosť ku sfére world music).“
Namysłowski patril k priekopníkom prepájania jazzu a etnickými vplyvmi a okrem poľskej hudby sa tiež inšpiroval balkánskym či indickým folklórom. Na svoj album „Little Lamb Lost“ pozval už koncom 70. rokov goralských hráčov na gajdách a ďalších poľských ľudových nástrojoch. Legendárny Willis Conover už počas svojej prvej návštevy Poľska v roku 1959 označil Zbygniewa Namysłowského vo svetovom kontexte za hudobníka najvyššej kvality a k jeho vyjadreniu skutočne niet čo dodať: „When I first visited Poland, I was quite unprepared to hear Polish musicians at so high level. Namyslowski was clearly the best. International voting has proved that audiences in Europe recognize the best Polish musician as among the best anywhere in the world. He honors 3 traditions, of Jazz, of Polish, of himself. Anyone who misses Namyslowski is missing a unique source of creativity in 20th century. Namyslowski is a giant!“
Autor: Peter Motyčka
Zdroje: https://culture.pl/en/article/willis-conover-the-american-godfather-of-polish-jazz
Hudobný život