9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020

9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
Dávid Oláh
Rok 2020 sa stal rokom, kedy asi každý z nás musel, či chcel alebo nie, zastaviť a spomaliť. Kríza spojená s pandémiou koronavírusu ovplyvnila mnohé stránky našich životov a celkového fungovania. Tejto situácii sa nevyhli ani jazzmani, ktorých aktivity boli prerušené. Napriek ťažkému a vyčerpávajúcemu roku 2020 sme na jeho konci predsa len uzreli svetielko nádeje. V piatok 11. decembra sa totiž v Divadle Aréna uskutočnil 9. ročník Gypsy Jazz Festivalu, ktorého organizátormi sú Milo Suchomel a Nikolaj Nikitin. 
 
 
Aj tento rok nás čakal zaujímavý program, ktorý bol síce z dôvodu globálnej pandémie obmedzený, ale napriek tomu sme sa dočkali kvalitných vystúpení. V príjemnej atmosfére odštartoval večer najnovší projekt Young Slovak Jazz Generation, ktorého protagonistami sú naši mladí jazzoví klaviristi – Alan Bartuš, Ján Rigó jr, Andrej Farkaš, Zsolt Farkaš, Ernest Vizváry. Výnimku tvorí basgitaristka Laura Jašková, ktorá vystúpila ako prvá v poradí. Jašková v triovom klavírnom obsadení figurovala ako líderka. Jej basgitara mala okrem sprievodnej funkcie aj melodickú a sólistickú, čo zvládla výborne. Ide o muzikálnu hudobníčku, ktorá má svoj špecifický „sound“ založený na groove, pope a ďalších súčasných trendoch. Dá sa povedať, že Jašková je moderná improvizátorka ovplyvnená jazzovými prvkami.  
 
 
Klaviristov na koncerte sprevádzala silná rytmická sekcia v zložení – Dávid Hodek – bicie nástroje a Štefan „Pišta“ Bartuš – kontrabas. Musím povedať, že išlo o nesmierne kvalitný štart festivalu. Každý z vystupujúcich lídrov ukázal svoj autorský prístup k jazzovému klavíru. Alan Bartuš pokračuje v rozvíjaní modálneho jazzu v štýle McCoya Tynera a Herbieho Hancocka, Ernest Vizváry sa prejavuje ako neo-soulový klavirista, ktorého prístup je ovplyvnený hlavne groovom a r´n b. Andrej Farkaš vychádza z legiend ako Herbie Hancock, Oscar Peterson a McCoy Tyner. Ján Rigó jr. a Zsolt Farkaš na druhej strane z melodickejších hráčov, ako je napríklad Keith Jarrett, Bill Evans, Lennie Tristano, a z budapeštianskej jazzovej školy (Kálmán Oláh, Robert Szakcsi Lakatos).
 
 
Po prestávke sa pokračovalo koncertom kapely Vanessa Sarkozi and Miloš Biháry Gipsy Jazz Project. V tejto časti festivalu išlo viac o world music ako o jazz. Koncepčne išlo o hudbu založenú na rómsko – maďarských a latinových témach. Nechýbali však aj improvizácie a sóla Biháryho.
Ako ďalší sa predstavil Milo Suchomel v pomerne netradičnej zostave. Sekundoval mu Pavol Bereza na gitare a sláčikové kvarteto pod vedením Lucie Harvanovej. Treba povedať, že išlo o veľmi dobrú dramaturgickú voľbu, pretože po úvodnom mainstreamovom jazze a následnej zábavnejšej forme Biháryho kapele, sa diváci dočkali príjemného zvukového spojenia saxofónu, gitary a slákov. Repertoárom boli Suchomelove autorské skladby a aranžmány, ktoré venoval jeho zosnulým blízkym – svojmu ocovi, a aj známemu saxofonistovi Dušanovi Húščavovi. Záverečná téma bola prianím, aby sa nám vyhýbal covid-19. Išlo o nesmierne citlivú hudbu a jej interpretácia bola plná dynamiky a muzikálnosti. Hudba bola vážnejšia, komplikovanejšia a miestami aj smutnejšia. Umelecky išlo o hlbokú a silnú výpoveď, čo dokazuje interpretačnú zručnosť protagonistov. V polovici koncertu prišli na pódium ďalší spoluhráči z kapely Šalefuky. Koncert sa v správny čas dostal do zábavnej polohy. 
 
         
Predposledným vystupujúcim projektom bol Altar All Star Quintet, čo je projekt Nikolaja Nikitina a Ľuboša Šrámeka. Spolu s nimi vystupovali v tento večer aj Martin Valihora, Robert Balzar, maďarksý trubkár Kornel Fekete Kovács. Musím povedať, že jednoznačne išlo o vrchol festivalu. Kapela hrala fantasticky. Trio Šrámek-Balzar-Valihora si úžasne rozumeli a doplňovali jeden druhého. Koncepčne išlo o moderný mainstreamový jazz odkazujúci na Davisove druhé kvinteto zo 60. rokov minulého storočia. Valihora a Balzar sú nesmierne zohratí a Šrámek krásne zapadol do ich zvukového konceptu. Odzneli kompozície z albumu „Altar“, ale aj autorské témy Roberta Balzara. Kornel Fekete Kovács je fantastický trubkár, ktorý má výborne zvládnutú celú tradíciu jazzovej trúbky. V jeho hre je cítiť vplyv Milesa Davisa, Woodyho Shawa, Freddieho Hubbarda a mnohých ďalších velikánov.V poslednej autorskej skaldbe Nikitina s názvom „Bolero“ vynikla aj flauta Sisy Michalidesovej, ktorá rozšírila zvukovú paletu kapely na sexteto.
 
Veľmi rýchlo sme sa dočkali záveru festivalu. Headlinerom tohto ročníka bol saxofonista a skladateľ Erik Rothenstein s jeho babele beat bandom. Kapela hrala v početnej zostave. Okrem klasického kvarteta nechýbala v kapele aj gitara Pala Berezu, perkusie Eddyho Portellu, basový trombón Michala Motýľa, speváčka Dominika Debnárová, a špeciálnym hosťom bol skvelý Juraj Bartoš na trúbke. Koncert bol zložený zo skladieb albumu „Rio Danubio“ a „Blázni z Chelmu“. Zvolená dramaturgia večera v sebe zahrňovala mainstreamový jazz, latin, ale aj world music a klezmer. Rothensteinovu kapelu tvoria výborní hudobníci, ktorá v rámci rytmickej sekcie spoľahlivo podporovali lídrov. Konkrétne to bol Marián Ševčík – bicie nástroje, Matej Štubniak - kontrabas a Ľudovít Kotlár - klavír. Výkony mali v sebe veľkú kultúrnosť výrazu, sóla boli dobre vystavané a celkovo išlo o veľmi vkusný koncert. Momenty prekvapenia prinášali sóla Juraja Bartoša, ktorí výborne podporil a rozšíril zvukovosť kapely. Jediným mínusom koncertu bolo nevyrované nazvučenie kapely.

Gypsy Jazz Festival priniesol aj napriek nepriaznivému roku pozitívnu atmosféru a pestrý program plný kvalitnej hudby. Gratulujem organizátorom k ďalšiemu vydarenému ročníku.    

 
 
 
Dávid Oláh
Foto: Martina Mlčúchová

Galéria

9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020
9. ročník Gypsy Jazz Festivalu: Pekný záver roka 2020

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Shannon, Brantigan, Rózsa a Valihora v Divadle Aréna: Hudba, ktorá prekračuje hranice
V Divadle Aréna sa už niekoľko rokov pravidelne konajú raz v mesiaci jazzové koncerty. Nebolo tomu...
Záverečný koncert roka 2017: V Divadle Aréna vystúpil Dan Bárta s triom Roberta Balzara
V polovici decembra sa v Divadle Aréna uskutočnil posledný jazzový koncert v roku 2017. Pôvodne...
Reportáž: Dan Bárta and Illustratosphere v Divadle Aréna
Druhý jazzový koncert tohto roka v Divadle Aréna patril fenomenálnemu českému spevákovi Danovi...
Opustil nás svetový velikán jazzu z našich končín. Kontrabasista George Mraz sa dožil 77 rokov
George Mraz, českým menom Jiří Mráz, bol jedným z najvýznamnejších kontrabasistov jazzu a jeden z...
Lukáš Oravec Quartet vydáva štvrtý album. Na nahrávke Moovin' Spirit nájdete hviezdy ako Seamus Blake a Danny Grissett
Slovenský trúbkar, skladateľ a producent Lukáš Oravec vydáva nový, v poradí štvrtý album svojho...
V Žiline bude znieť hudba world music konečne naživo! Prichádza festival HUDBA SVETA ŽILINA
Po online vydaní posledného ročníku festivalu HUDBA SVETA Žilina, sa začiatkom októbra predstavia...
Altar Quartet vyráža na turné: predstaví album November, ale aj domácich i zahraničných hostí
Najnovší album November, ale aj staršie hudobné kompozície predstavia na piatich domácich aj...