Djabe a Steve Hackett a veľa hudby

Djabe a Steve Hackett a veľa hudby
Miroslav Halak

Djabe som prvýkrát zaregistroval niekedy v roku 2003, bola to sobota v noci a ako gymnazista som v tom čase stopoval všetky záznamy z Bratislavských Jazzových dní. Už vtedy som vedel o kvalite maďarskej jazzovej scény, uchvátený som bol hlavne z vystúpenia Zsolta Kalteneckera a jeho tria (1999) ako aj z Electric Jazz Force (2000). Keďže Slovenská televízia vysiela tieto záznamy s oneskorením je treba spresniť, že prvé vystúpenie Djabe na BJD sa konalo v roku 2002. Ich zmes folklórnej melodiky a afrických polyrytmov v šate smooth jazzovej atmosféry boli zapamätateľné už aj cez obrazovku a že to nebolo vystúpenie bez potenciálu svedčí aj ich opätovné zaradenie do dramaturgie BJD a to hneď v rámci jubilejného 40. ročníka v roku 2014. To som už ale nesledoval vystúpenie tejto formácie doma na gauči, ale v sále Incheby.

Kapela okolo gitaristu Attilu Égerháziho a basgitaristu Tamása Barabása prechádzala od svojho vzniku viacerými zmenami a to nie len štýlovými ale aj s nimi súvisiacimi personálnymi. Ich aktuálny vývoj sa nasmeroval viac do sfér rocku čím bola vymenená exotika africkej savany za dym londýnskeho klubu. V roku 2007 zomiera jeden z formujúcich členov, perkusionista András Sipos a s ním sa z kapely vytráca aj výraznejšia stopa worldmusic z iných kontinentov. Inklinácia k týmto žánrom je síce stále prítomná no nie už až do takej miery ako na albumoch Witchi Tai To (1998) alebo Ly-o-Lay ale Loya (1999). Nasmerovanie k rocku možno kapele určite pripísať vplyvu ich dlhoročného priateľa a hosťa viacerých nahrávok a vystúpení Stevea Hacketa. Táto legenda Genesisu si s Djabe očividne sadla a tak ich minimálne raz do roka sprevádza na vybraných koncertoch ich turné, z ktorých existujú veľmi zaujímavé živé nahrávky, ako napr. Summer storms and rocking Rivers (2013).

Aktuálne je spolu s Djabe a Steveom Hackettom v zostave aj bubeník z Mezoforte Gulli Briem. S touto prominentnou partičkou vydali páni z Maďarska pred nedávnom pozoruhodný album Life is a Journey (2017). Promo k ich spoločnej nahrávke zo Sardínie a ešte aj k ich klasickému štúdiovému počinu z tohto roka: Flow (2018) som si 8. júna vypočul vo viedenskom Reigen klube. Stevea Hacketta a produkciu Genesis mám veľmi rád a ako fanúšik prog-rocku sa nemôžem ponosovať nad náladou, ktorá sa šíri z ich vzájomného muzicírovania. Kým Djabe bez Hacketta sú fúziou v tradícii smooth a acid jazzu 90-tych rokov, s týmto rockovým harcovníkom sa prirodzene menia na teleso s lyrickou polohou tých sofistikovaných balád pri ktorých sa Peter Gabriel menil na kvet (vďaka kostímom doslova) alebo na štruktúrovanú jazz-rockovú úderku s ingredienciami tak z kuchyne jazzu, ako aj „progu“. Ďalšia dôležitá vec robí z Djabe jednu z najpokrokovejších kapiel nie len v stredoeurópskom regióne a tým je záľuba v kvalitných nahrávkach a ich produkčná potencia. Keď som sa Attilu Égerháziho pýtal na to prečo sa vybrali nejednoduchou cestou produkcie vinylov, DVD audio nosičov, dokonca štúdiových kaziet odpoveď bola prozaická: „Mám rád dobrú hudbu, ktorá je aj dobre nahratá.“ Tie albumy v limitovaných edíciách v priehľadnom, bielom alebo modrom vyhotovení, zberateľské sety viacerých CD v kombinácii s DVD alebo knihou, respektíve vinylom nie sú len slabosťou pre zarytých audiofilov, ale dávajú v dnešnej dobe digitálnej sterility nádej, že haptická stránka hudby je perspektívna. Ah je obal z CD alebo platne umeleckým objektom tak nemalou mierou dopovedá to o čo ide v nahrávke a osobne mám stále ten pocit že prezeraním si bookletu pri počúvaní je hudba o čosi prítomnejšia. Existuje niekoľko vydavateľstiev a interpretov, ktorí kladú veľký význam produkcii limitovaných setov a kvalitných hudobných produktov (aj Hackett vydáva pod InsideOut, zaujímavé kolekcie živých nahrávok a artbookov) a Djabe patrí medzi nich. Klásť dôraz aj na vizuálnu stránku hudobného nosiča a nebáť sa prezentovať sa aj týmto spôsobom určite nie je zbytočné, pretože fyzická nahrávka, teda reálne hmatateľný záznamový nosič ešte nevymrel a renesanciou gramofónovej kultúry bude dúfajme rásť.

Steve Hackett – gitara
Gulli Briem – bicie nástroje, perkusie

–––––––––––––-
Barabás Tamás – basgitara, programing, vokály
Koós-Hutás Áron – trúbka
Égerházi Attila – gitara, syntezátor, programovanie, perkusie  

Kaszás Péter – bicie naśtroje, perkusie, vokál

Nagy János – keyboards

Galéria

Djabe 1.JPG
Djabe 2.JPG
Djabe 3.JPG
Djabe 4.JPG
Djabe 5.JPG
Steve Hackett.JPG
2017_Summer_Storms-Esoteric.jpg
Life-is-a-journey_sardinia-tapes_lp.png
Flow_borito_0201.jpg

 

 

Ďalšie články

Piatkový večer Bratislavských jazzových dní vyvrcholil v Blues
Po podarenom štvrtkovom entrée sa Bratislavské jazzové dni presunuli do Incheby, aby otvorili svoje...
Tri platne = trojnásobné potešenie: DJABE a ich audiofilské novinky
Skúste v tom hudobnom balaste, ktorý ako výsledok bezpríkladného nadproduktu dneška zahlcuje...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...